Varmt trä, ljusa ytor och bra hantverk kännetecknar Aram Zarkoob Vaughan och Mark Vaughans tidlösa och totalrenoverade lägenhet i Oslo. Frånvaron av dörrar och trösklar skapar smidiga övergångar från hallen och in i de olika rummen, medan den välvda väggen skapar visuell spänning, mjukar upp helheten och underlättar ljusets flöde från den ena sidan av hemmet till den andra.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Den ursprungliga kakelugnen har bevarats för att skydda hemmets ursprungliga själ. Den inbyggda bänken från Hamran är också i ek och ger ett varmt välkomnande i den unika hallen.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Aram Zarkoob Vaughan och Mark Vaughan önskade sig ett vilsamt hem som skulle fungera som en minimalistisk fristad, utan för många färger, möbler och element.

– Vi har båda krävande jobb, så när vi kommer hem vill vi bara ha lugn och ro och rena linjer, berättar Aram, som arbetar som agent för både musiker och kockar, medan Mark är promotor i musikbranschen. För paret, som ursprungligen kommer från Iran respektive Australien, är den långa mörka vintern i Norge något av en prövning. Så när de köpte detta stora renoveringsobjekt på 200 m2 i Oslo förra året var det viktigt för dem att skapa ett hem som, till skillnad från omgivningarna, var både ljust och varmt.

– Jag är ett stort fan av arkitekten John Pawson som har väldigt stort fokus på hur ljus kan användas för att skapa och ändra ett rum. Det var lite samma sak som vi ville försöka oss på här. Vi ville förmed- la känslan av solnedgången i Melbourne och värmen från Teheran här hemma i Norge, förklarar Aram.

Väggar, stuckatur och tak har målats i en och samma vita nyans, som gör att skuggor och reflektioner skapar ett fint färgspel under dagens lopp. Möblerna är få, men noggrant utvalda. Soffan, Mr. Big, är av Says Who för Bolia, medan den stora Le Grand Air Loveseat-fåtöljen i vitt linne kommer från Decotique. Soffbordet med sitt eleganta valv är av Tobias Berg och passar perfekt till den vackert välvda puffen av Kristina Dam Studio. TR37-lampan på konsolbordet av Tom Rossau är från Houz, medan den runda Eclipse-lampan som pryder väggen i mitten av rummet är från Tilen Sepic. Golvlampan, F Model från Anour, framstår nästan som ett skulpturalt element och dess mörka färg går igen i den trebenta pallen, Aml Stool, från Frama.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Mot den minimalistiska bakgrunden kommer de fåtaliga och omsorgsfullt utvalda föremålen till sin rätt – som Emmeli Hultquists ljusstake Knut från Houz och träskulpturen av Anna Maria Øfstedal Eng.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

De ljusgrå textilierna utgör en viktig del av interiörens dämpade färgpalett och skapar en harmonisk och avspänd atmosfär. De breda öppningarna mellan rummen leker med ljuset och markerar övergången från ett rum till ett annat. Helle-pläden är av Andreas Engesvik.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Med enkla möbler och naturliga material har Aram och Mark skapat en rogivande matplats, där Hans J. Wegners CH20-stolar från Carl Hansen & Søn står runt matbordet som har följt Aram från den första lägenheten hon köpte för flera år sedan. Den enkla F Model-lampan i hörnet är från Anour och den knyter fint samman rummet med mattan från Bolina.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Det norska företaget, Skapa Arkitekter, har stått för att ändra den gamla lägenhetens planlösning från 1890-talet. Man har rivit väggarna för att öppna upp för ljus och skapa en bra förbindelse mellan rummen. Detaljerna i ek knyter samman helheten – från det att man stiger in i hallen, vars väggar är klädda med just ek för att skapa ett varmt och taktilt välkomnande. Ljusstudion ILS står bakom belysningsplanen med integrerade downlights, dolda LED-lister och skulpturala lampor som bidrar till att skapa en lugn och sammanhängande känsla i hela hemmet.

– Balansen mellan de moderna inslagen och lägenhetens själ har varit mycket viktigt för oss, så vi har restaurerat och återskapat flera av de ursprungliga detaljerna som stuckaturen och kakelugnen, berättar Aram.

Det ljusa köket är från Hamran och har en stilren bänkskiva i stål som kommer att få en rustik patina med tiden. De vita, diskreta modulerna längs väggen lämnar plats för köksön i ek som tar den centrala rollen i rummet. Torii-pallen är av Tobias Berg och Sovei Giæver.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

En sidenliknande heltäckningsmatta i bambublandning från Teppeabo skapar tillsammans med de långa, ljustäta ton-i-ton- gardinerna en rofylld atmosfär i sovrummet. Skåpmodulen i ek är från Hamran och har en integrerad tv mot sängen, vilket för tankarna till ett lyxigt hotell. Sketch-stolen av Elding Oscarson är från Frama och överkastet från Bolina.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

De massiva furugolven från Dinesen är genomgående i lägenheten och är ett både vackert och hållbart val som håller generationer.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Duschen har placerats i det som tidigare var ett förvaringsrum och här flödar ljuset in från fönsternischen som vetter mot innergården. Armaturen är från Tapwell.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen

Originaldörrarna har man däremot tagit bort för att skapa ett bättre flöde och större öppenhet i grundplanen. De smala listerna runt dörrkarmarna har dock bevarats för att markera öppningarna och definiera övergångarna mellan de olika zonerna i lägenheten. I stort sett alla väggar, lister och tak är målade i samma vita nyans och under dagens lopp bidrar detta till ett dämpat spel och olika färger från det infallande ljuset.

– Vi började med att måla en vägg i olika vita nyanser och under dagen satte vi kryss vid den färg som vi gillade mest. Färgen som fick flest kryss vann och målades i resten av lägenheten, berättar Aram och betonar att hantverket och de ursprungliga detaljerna har varit det viktigaste i lägenheten.

– Det kostar lite mer här och nu när man investerar i något tidlöst, men i gengäld kommer vi inte att byta ut lamporna eller soffan under de kommande 30–40 åren. Jag skulle önska att fler lade pengarna på bra hantverk i stället för att fylla hemmet med saker som är moderna just nu, påpekar han.

Badrummet är klätt med marmorerade klinkerplattor på alla ytor, vilket är både billigare och lättare att underhålla än äkta marmor och ger en exklusiv framtoning. Kommoden i trä med integrerat spegelskåp från Hamran tillför en värme som skapar en vacker kontrast mot klinkerplattorna.

© Foto: Inger Marie Grini, Styling: Susanne Swegen