Danmarks snyggaste stuckaturer?

Kanske ... I ett villakvarter på Frederiksberg ligger denna speciella herrskapsvilla. Här har inredaren Christina Vising renoverat ett gammalt fallfärdigt hus och resultatet är spektakulärt.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Det krävs fantasi för att kunna skapa så många imponerande detaljer som i villan på Frederiksberg där Cristina Vising själv ligger bakom en stor del av designen.

Från slitet hus till spektakulär villa

Det är svårt att föreställa sig att huset med den storslagna hallen, det stora, eleganta snickeriköket och de vackra, ljusa rummen för mindre än två år sedan var ett slitet, medtaget hus som var indelat i flera små mörka cigarrlådor. Trots trots mögel och medtagna rum tvivlade inredningsdesigner Cristina Vising dock inte på att huset hade det som krävdes .

Hon och maken Mikhael Melander hade redan bjudit på ett annat hus i Søllerød men när Frederiksbergvillan blev till salu fick de ringa till fastighetsmäklaren och säga att de hade förälskat sig i ett annat hus.

– Redan när vi parkerade utanför huset första gången visste jag att vi bara måste ha det. Och när jag klev in genom dörren möttes jag av en helt fantastisk karma. Jag kände ett stort behov av att rädda det här huset. Det var så misskött och jag ville släppa in ljus och luft så att huset skulle få andas, berättar Cristina.

Denna önskan uppfyllde man i allra högsta grad genom genom att ändra planlösningen helt, och på parets semesterresa direkt efter husköpet ritade Cristina det nya huset vid poolkanten med hjälp av en tändsticka som måttband. Fyra mindre rum slogs samman till ett stort kök/allrum, det gamla kökstrapphuset för tjänstefolk på bottenvåningen gjordes om till gästtoalett och överallt flyttade man dörrar och väggar.

För att skapa ett stort, öppet entréparti tog man också bort en bit av övervåningen samt konstruerade och flyttade en ny trappa.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Husets stora hall har helt fantastiska stuckaturer. Den ursprungliga planen var att göra höga paneler, men på grund av rummets storlek valde Cristina stuckaturer som hon själv ritade och fick stuckatören Peter Møller att utföra. I det magnifika rummet står Poul Kjærholms soffa PK31, Arne Jacobsens Svanen samt ett marmorbord från Gubi.

Tydlig vision och stuckaturberoende

– Jag behövde inte mycket tid på mig för att inse hur jag ville utforma det här huset, för jag kunde se allt framför mig. Min utgångspunkt har varit att inreda öppet med bra, rejäla rum, för jag gillar inte döda vinklar i ett hus. Jag vill att alla hörn kommer till användning och man måste kunna känna att man är tillsammans, även om huset är stort, förklarar Cristina.

Förutom mer öppenhet och funktionalitet var det viktigt för Cristina att ge villan från 1900-talet ett rejält lyft rent estetiskt. All den gamla stuckaturen var så medtagen att den inte kunde räddas, och hon ingick därför ett samarbete med stuckatören Peter Møller. Tillsammans skapade de nya och helt unika stuckaturer till varje rum – för att inte tala om de imponerande stuckaturarbetena i den stora hallen.

– Planen var att först göra höga paneler, men det hela slutade med att jag blev nästan som besatt av stuckaturer. Eftersom rummet är så stort kändes det plötsligt helt rätt att sätta stuckatur överallt, för det är svårt att inreda med konst och stuckaturerna fungerar därför som ett jättelikt konstverk, förklarar Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Bänkskivan från Borderstone är en grön Verde Alpi-marmor som skapar en snygg färgeffekt i köket/allrummet. På väggen hänger en affisch av fotografen Kenneth Willardt som Cristina är exklusiv distributör för i de nordiska länderna.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I husets hall är det högt i tak – både fysiskt och visuellt i form av vågade stuckaturer. Hallen leder in till ett stort kök/allrum där mörkt trä skapar en kontrast till det stora, ljusa rummet.

Inga detaljer är för små

Cristina har också själv designat trappan i den stora hallen. Hon har ritat allt in i minsta detalj och sedan skickat ritningarna till Polen där trappan är byggd. Inspirationen hittade hon efter otaliga besök på slott och herrgårdar.

– Jag älskar processen att få en idé, skapa den på papper och se den ta form i verkligheten. Jag är en person som hela tiden får nya idéer och sedan bara måste förverkliga dem. Just nu håller jag tillsammans med min stuckatör på att ta fram en serie med roliga figurer. Hur jag fick idén till en kaningris vet jag helt enkelt inte, säger Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Cristina var aldrig osäker på hur hon skulle inreda köket, och hon har därför själv ritat det och fått en snickare att tillverka det. Alla element är framtagna i massiv rökt ek med en bänkskiva i grön Verde Alpi-marmor från Borderstone. Familjen har ofta många gäster och har valt både dubbla diskmaskiner och spishällar som har fått sin plats i burspråket.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I de två vitrinskåpen från Lindebjerg Design har Cristina ställt sin stora glassamling. Det är en vacker blandning av gamla vintageglas som Cristina har hittat på loppmarknader och Instagram samt glas som hon har ärvt av sin mamma.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Kuberna i mässing, som sticker ut som en annorlunda 3D-dekoration, är Cristinas egen design. Gardinerna i grått linne är uppsydda av Gittes Gardin Entreprise och den rosa loungestolen är från Gubi.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

På fönsterbrädan står en blommig lampskärm och en glasvas som Cristina har hittat hos Igenibruk i Helsingör. Den lilla Bing & Grøndahl-skålen är en gåva från Cristinas svärmor.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Matbordet kommer från Andersen Furniture och omges av Arne Jacobsens Sjuan-stolar som Cristina har valt för deras enkelhet. Pendellampan är den ikoniska Kotten designad av Poul Henningsen 1958. Konsten på väggen av Michael Kvium skapar ett provocerande motspel till de stilrena möblerna.

Klassiker och utsvävningar

Det är tydligt att Cristina tycker om att vara generös med konst, lampor och installationskonst för att ge hemmet mer personlighet, men hon har tvingat sig själv att välja mer klassiska och neutrala möbler så att det finns en enkel, lugn bas för alla utsvävningar. Cristina är nämligen också svag för iögonfallande konst som Michael Kviums och Kenneth Willardts.

– Jag gillar konst som provocerar och tänjer på gränserna. Det ger lite motspel till allt det fina här. Jag tycker faktiskt att huset fortfarande är alldeles för välpolerat och är därför bra sugen på att dra runt med dammsugaren och drämma in den i dörrkarmarna. Här ska det finnas utrymme för fel, för att leva och för fester och gäster, säger Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Egentligen är det lilla vardagsrummet ett genomgångsrum, och därför har man medvetet placerat soffan mitt i rummet så att man blir sugen på att ta en liten vilopaus när man passerar den. Den svängda soffan är från Gubi och kuddarna är omsydda vintagefodral från en loppmarknad i Paris. Den grå golvmattan från Garant skapar en lugn bas för det färgstarka livet på soffborden där en vas från Louise Roe lyser upp. Konsolbordet är från Handvärk och postern ovanför är en Kenneth Willardt.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I vardagsrummet har man inrett ett hörn för umgänge med ett runt bord och fyra loungestolar. Här spelar familjen kort med släkt och vänner. Bordet har Cristina låtit specialtillverka hos en italiensk leverantör som hon träffade på en mässa. Som en krans över bordet hänger en pendel som är designad av Vilhelm Lauritzen. Stolarna är från Sofakompagniet och kuddarna från Ikea. De två lamporna med rosa skärm är från Design By Us.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Sovrummet är väldigt rymligt, så Cristina har inte sparat på krutet när det gäller textilier och mjuka möbler i varma och beigegrå nyanser för att göra rummet inbjudande. De runda loungestolarna kommer från Sofakompagniet och kuddarna och överkastet har Gittes Gardin Entreprise sytt upp. Den rosa pendeln från 1930-talet har Cristina hittat hos Vintage 415 på Instagram. Ovanför sängen hänger tio verk av bland andra Michael Kvium och Christian Lemmerz. Speglarna är från &Tradition.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Det stora badrummet på övervåningen var ursprungligen ett vardagsrum. I dag finns det en dörr från sovrummet in till det eleganta badrummet med utrymme för två badkar från Bad & Stil som Cristina tyckte att det stora rummet förtjänade. Armaturerna är från Vola och kaklet från Flise Bent. Pendeln Orb är från Bolia och fotot av Terry O'Neill föreställer Faye Dunaway efter att hon vann en Oscar 1977.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Som en annorlunda detalj har man valt två separata moduler med handfat där var och en är inramad med en kakelvägg. Cristina har själv ritat dem och bett en snickare tillverka dem. Mässingsspeglarna är från Nordal.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I badrummets duschdel har Cristina satt in en rökfärgad spegel för att skapa en varm känsla i rummet, vilket också stöds av keramikkrukan.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Vackra detaljer i form av mässingsarmaturer från Vola och marmorplattor på väggar och golv markerar stilen i duschhörnet. Kaklet kommer från Flise Bent liksom tvålhållaren i marmor som Cristina har designat.