På en villaväg...

Norr om Köpenhamn hittar du detta nybyggda hus, som framstår som en fulländad hyllning til 50-talets modernistiska arkitektur.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Stort intresse för dansk arkitektur - speciellt 50-talet

På en villaväg norr om Köpenhamn bor paret Camilla och Kasper med sina tre barn i ett nybyggt hus.

Det liknar något som skulle kunna ha varit byggt på 1950-talet och det är ingen slump. Paret har nämligen haft ett intresse för arkitektur från just denna epok i flera år. Intresset väcktes av en programserie på dansk tv om stora Mid-Century-arkitekter som Charles och Ray Eames, Frank Lloyd Wright och inte minst John Lautner.

När Camilla och Kasper hittade tomten de ville bygga på, började de även fördjupa sig i dansk 50-talsarkitektur för att hitta inspiration till det kommande huset.

Ljuset var något av det första som paret Camilla och Kasper föll för när de besökte arkitekten Erik Christian Sørensens hus. Det var något som de ville återskapa i sitt eget hus. Därför släpper både stora fönsterpartier mot trädgården samt takfönster in mängder av ljus. Dessutom är taket i pitch pineträ, vilket både säkerställer ett varmt uttryck och reglerar akustiken. I det stora kombinerade kök/allrum fungerar en sammanbyggd hylla och soffa som en naturlig rumsavdelare.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ett hus som skapar ramen för det goda livet

De läste bland annat Michael Sheridans bok ”Mesterværker – enfamiliehuset i dansk arkitekturs guldalder” samt ”Eget hus: om danske arkitekters egne huse i 1950’erne” av Christoffer Harlang och Finn Mo- nies. Men under sin research kom de att falla pladask för den danska arkitekten Erik Christian Sørensens eget hus som de fick lov att besöka.

– Sinnesmässigt var detta en alldeles speciell upplevelse! Ljuset i huset gjorde det mycket levande och det hade en transparens som tilltalade oss, och vi blev väldigt förtjusta i husets vackra snickeriarbeten – framförallt i hallen. För oss låg det något i grundidén. Alltså det här med att man bygger sitt hus som en ram för det goda livet, istället för att bygga ett hus för att skryta med. Det har vi tagit med oss i planeringen av vårt eget hus – till exempel är det avskärmat mot vägen och helt öppet mot trädgården och det privata, berättar Camilla.

Camilla ses här i sitt nya hem som öppnar upp sig mot trädgården som hon älskar att vara i.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det helt rätta beslutet

Eftersom Erik Christian Sørensens hus tilltalade paret så mycket beslöt de sig för att kontakta en av hans elever – den kända danska arkitekten Lene Tranberg. Hon i sin tur rekommenderade en av sina medarbetare, Peter Kjær, som precis hade startat eget.

Camilla och Kasper upptäckte snart att Peter var helt rätt val för dem. Han var oerhört lyhörd under processen och hade verkligen ett öga för detaljer. Han gjorde 90 sidor med ritningar och hade nära kontakt med entreprenören under hela processen.

– Att huset har blivit så fulländat beror på att Peter har haft sådant fokus på detaljerna. Ofta presenterar arkitekter en stil och vissa lösningar som de försöker att industrialisera. Det gör de säkert för att hålla ner sitt arvode. Man ska därför räkna med att det kostar en del att få saker och ting som man helst vill ha dem, men det är en bra investering. För oss har det varit en stor trygghet att samarbeta med en arkitekt som har kunnat fungera som en länk mellan oss och hantverkarna under hela processen, förklarar Camilla.

Det organiska syns i det slipade betonggolvet. Här har paret tillsammans med husets arkitekt ägnat lång tid åt att hitta den rätta färgen och stenblandningen som inte är för perfekt, utan som härmar det operfekta i naturen. På så vis är golvet ytterligare ett element som bidrar till att upphäva gränsen mellan ute och inne.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kökets luckor kommer från &Shufl, och lådorna har gjorts av snickare i Tyskland. Lampan över köksön kommer från den danska firman Anour och går i färgen Blue Steel. Barstolarna är från Frama och har lädersitsar som skapar en mjuk kontrast till bänkskivans kalla stålyta.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det är ett arkitektoniskt grepp att man passerar genom en gång som bjuder på en kompakt upplevelse för att sedan komma ut i ett stort och öppet rum. Det reagerar folk alltid positivt på. Skåpen i gången kommer från &Shufl och är gjorda av linoleum i färgen Olive.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Färgerna ger hemmet karaktär

Förutom detaljerna i själva husets konstruktion har paret även engagerat sig mycket när det gäller färgsättningen av hemmets väggar. Corbusier och hans färgkoder blev en stor inspiration och paret fick upp ögonen för vad färger kan göra för ett rum, och de förstod att färger skulle komma att spela en central roll i inredningen av deras nya hem.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ett viktigt grundelement

Som Corbusier påpekade är färger inom arkitektur ett lika viktigt grundelement som själva grundidén. Det är något som paret följt och på så sätt kan man se hur färger har blivit en integrerad och viktig del av helheten.

– Det är något med att skapa variation med färg- och materialval på alla ytor – och i att vara uppmärksam på hur de valda färgerna påverkas av dagsljus. På ett sätt verkar färgerna här i huset mindre starka, eftersom vi inte har något vitt i huset. Istället vilar de valda färgerna på det svarta och på den ljusgröna färgen som är grundfärgen i gången, köket, vardagsrummet och matrummet. Jag hade nog aldrig trott att jag skulle kunna ha en orange färg i köket. Men nu, två år senare, älskar jag den ännu mer, berättar Camilla.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Sovrummet går i samma färg- och materialkombinationer som resten av huset för att bidra till helheten.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En hyllning till arkitekturen

Med färger och material som en integrerad del av arkitekturen, med husets konstruktion i moduler där rumsfördelningen lätt kan ändras när barnen blir större och flyttar hemifrån, med de flytande över- gångarna mellan ute och inne och med inbyggda möbler på flera ställen kan man tydligt se hur hemmet är tänkt som en helhet – precis som under Mid-Century-Modern-epoken.

Huset framstår som en genomförd hyllning till ett arkitektur- och designtänkande som fortfarande är väldigt aktuellt än idag.

Klinkerplattorna på badrumsgolvet är Mews från Mutina, designat av Barber och Osgerby. De är i färgen Ink som vackert matchar kommoden i färgen Olive. Lampan är Estiluz Smiles vägglampa i koppar och armaturen kommer från Tapwell och går även den i koppar.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad