Huset sett från den kuperade trädgården. Från fönstren och terrassen på övervåningen har man utsikt över staden, fjorden och Nósloy.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Velbastað med utsikt över öarna Koltur och Hestur.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Underjordisk källa

Johannes Jensen tar emot oss i lusthuset i den frodiga trädgården vid Kinabakken ute på Landevejen i Torshavn. I bakgrunden skymtar kyrkan som påminner om en segelbåt på väg österut, en syn som skapar ett otroligt samspel med de japanska drag som märks överallt i trädgården.

Johannes pekar mot den underjordiska källan som borrats 182 m ner för att tillföra huset jordvärme. Det är ett lyckat projekt. Man har ingen oljeräkning, utan bara en elräkning på 1 300 kr, och nu porlar en källa muntert vid trädgårdsgången.

Pendeln Sunset över matbordet är från Torremato. Matbordet Rock Table har designats av Jean Marie Massaud för MDF Italia. Stolarna heter No.62 och designade av Niels Otto Møller. Det handtagsfria köket i rökt ek från Eggersmann har designats av Pascale Nemery. Hårda vitvaror från Miele. Bordet har dekorerats med små serveringsskålar pyntade med ljung och blommor från naturen. Skålarna har använts som serveringsskålar på KOKS. Designade och skapade av keramikerna Gurid Poulsen.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Kamininsatsen Visio 3 är från Rais. Själva skorstenen har murats upp och putsats med infärgad puts. Vedhyllan och fönstret i svart järn är specialdesignade för huset av Pascale Nemery. Johannes lade själv ut järnet att rosta i regnet tills det fick önskad patina.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Funkisliknande hus

– Ta ett glas, det har helt rätt temperatur och pH-värde, säger Johannes, som är utbildad i hotellbranschen.

I två och ett halvt år har han och Anna Dahl-Olsen bott i detta lilla funkisliknande hus från 1938, som de köpte 2007 och renoverat avsevärt sedan dess. Alltid med varsam hand och med respekt för familjen, som har nära band till huset.

Anna och Jóhannes utanför tillbyggnaden, som designats och ritats av arkitekt Eydun Eliasen.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Funktionellt och överskådligt

De är båda 56 år. Han är hotell- och restaurangchef på den färöiska restaurangen KOKS och arbetar professionellt för att bättre utnyttja branschens matspill. Hon är chefssekreterare och tillsammans har de tre söner på 25, 30 och 33 år.

– Det var dessutom en utmaning att lämna hemmet där barnen vuxit upp. Men nu när det bara är vi två passar det utmärkt med lite mindre yta. Här är härligt privat och ändå nära centrum, berättar Anna, som beskriver huset som funktionellt, överskådligt och lättskött.

Färöarnas gröna natur, där både gäss och får strövar runt och betar fritt.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Nära naturen

– Vi är nära naturen och har bra ljusinsläpp från alla håll. Jag njuter lika mycket av regnet mot fönstret som det vackra ljuset. Något som har överraskat mig är den stora betydelse jag har märkt att kyrkklockorna har för mig. Det visste jag inte, säger Anna, i det mörka och lite maskulina köket.

Det handtagsfria köket i rökt ek från Eggersmann har designats av Pascale Nemery. Vardagsrumsgolvet i borstad ek med hyvlade fogar. Vid arbetsområdet i köket har man använt samma Platinum-plattor som på bottenvåningen och terrasserna utanför.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Historiska band

I husets ursprungliga kök är Johannes mamma född, och i de två rummen nedanför drog hans morföräldrar sin sista suck på samma dag med bara några få timmars mellanrum, 90 år gamla och mätta på livet. De starka historiska banden är uppenbara redan vid ingången framför originaltrappan.

Yale-soffan i tv-rummet är designad av MDF Italia. Soffbordet Bowl Table kommer från Mater. Verket över soffan är av Poul Horsdal och kallas Sol.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Både ute och inne

– Vi är ute och samtidigt inne på ett synbart och taktilt sätt, säger Johannes och pekar på plattorna som är likadana både utom- och inomhus. Och så finns det åtta ytterdörrar och fyra innerdörrar.

Paret njuter av utsikten över Torshavn när de sitter i Rén-soffan eller loungestolarna designade av Space Copenhagen för Stella Works. Soffbordet är från Gubi och pendeln från Umage.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Omgivna av natur

Arkiteken Eyðun Eliasen, ägare till ritkontoret EYA i Torshavn, Färöarnas huvudstad, fick i uppdrag att renovera och omarbeta det ursprungliga huset, som var gjort i betong, samt förena det med en tillbyggnad. Huset och utomhusytorna omges av träd, som både skyddar mot vind och insyn från besökarna i den lilla angränsande parken samt från trafikanterna som kör förbi på vägen.

Garderoben har specialdesignats i svart plattstål med dold montering i vägg och tak. Nedanför en sittmöbel i rökt ek från Eggersmann, som fungerar som förvaring. Den klassiska vita skivan i Estremozmarmor skapar en vacker kontrast mot den råa betongen och stenväggarna. En specialdesignad skjutdörr med svarta järnprofiler och glas stänger av kontoret.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Bevarat det ursprungliga uttrycket

– Tomten omfattades av särskilda byggregler, vilket innebar vissa utmaningar. Dessutom var målet att bevara så mycket som möjligt av det ursprungliga husets arkitektoniska uttryck.

På gångytorna utomhus ligger samma plattor som inne i huset för att sudda ut övergången mellan inne och ute. Väggarna av ved är både funktionella och utgör ett dekorativt element.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Klimataspekter

Tillsammans med paret diskuterade och preciserade arkitekten önskemål om rum, deras antal, funktion, användning och karaktär. Man diskuterade även byggregler och klimataspekter, där arkitekten framförallt har tagit hänsyn till sol, vind, buller och utsiktslinjer.

Den ursprungliga trappan från morföräldrarnas hus, som leder upp till övervåningen, har paret valt att behålla eftersom den bär på historier och minnen från Johannes barndom. Skohornet av horn från en vädur har alltid legat exakt på denna plats – även när Johannes morföräldrar bodde här.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Hus och tillbyggnad smälter samman

– Utmaningen var att designa tillbyggnaden och att få hus och tillbyggnad att smälta samman, både till det yttre och inre, berättar Eliasen.

– Vår största utmaning var nog att få till källarvåningen, med förvaring, tvättrum och teknik. Det är självfallet rätt omfattande och omständligt att gräva så långt ner när du har ett befintligt hus att ta hänsyn till och ganska få meter fram till tomtgränsen Men som tur var lyckades vi även med det.

Bänken är tillverkad av snickeriet Woodliving av gamla tegelpallar i ask och vattenrör. Hyllorna är rester från träpanelerna i taket på övervåningen. Panelerna är tillverkade av återbrukat timmer från gamla alpstugor i Österrike. De råa väggarna har lämnats helt rena och har ett ärligt uttryck.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Mötet mellan byggnad och natur

Om- och tillbyggnaden har gett paret goda möjligheter att känna och uppleva de dagliga, asketiska rikedomar som ligger i mötet mellan arkitektur och kontext, mellan byggnad och natur, som Eliasen uttrycker det med arkitektens professionella blick.

De ursprungliga väggarna i färöisk sten fortsätter från huvudingången vidare in på kontoret, som även används som extra gästrum. Deras struktur framhävs av det indirekta ljus som silar ner på dem. En specialdesignad skjutdörr med svarta järnprofiler och glas kan vid behov dela av de båda rummen. Önskar man mer privatliv kan ett draperi dras för dörren. De karaktäristiska väggarna har bevarats från det ursprungliga huset, fjósid, där boskapen höll till. Observera ringen i väggen där djuren kunde bindas fast. Stolen Aluminum Chair EA är från Vitra designad av Charles & Ray Eames. PH-bordslampan i glas är från Louis Poulsen.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse
© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Årstidernas växlingar

– Det är härligt att uppleva huset i samspel med ljusets skiftningar under dagens lopp och genom årstidernas växlingar. Även från den stora takterrassen på utbyggnaden från det kombinerade köket och allrummet, med lätt tillgång till ett stort skyddat uterum. Det förlänger allrummet och gör på så vis huset mycket större.

En walk-in-closet leder från det ursprungliga huset in i tillbyggnaden, som uteslutande fungerar som en Master Suite. Tillbyggnaden har ritats av arkitekten Eydun Eliasen. De praktiska inbyggda skåpen med exklusiva bronsspegeldörrar, ett för henne och ett för honom, är från KA Interiør. Den höga och eleganta dörren leder in till den separata toaletten.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Gästrummet används flitigt när barnen är på besök från utlandet, där de studerar. Från detta har man direkt tillgång till en härlig solbelyst terrass. Även här bidrar indirekt belysning bakom sänggaveln till att framhäva husets ursprungliga stenväggar.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Gammalt och nytt

Genom att ta upp de ursprungliga fönsteröppningarna hela vägen ner till golvet, har det visuella samspelet mellan inomhus och utomhus blivit mycket bättre jämfört med före renoveringen, menar Eliasen, som också tycker att man har lyckats förenat gammalt med nytt på ett bra sätt.

De runda fasadhörnen och panelen i svart trä har arbetats in i huset, runt de lackade skåpen från Eggersmann. Möbeln fungerar som tv-möbel och innehåller bland annat en tvättnedkast till källaren. Den indirekta belysningen i taket framhäver kontrasterna i materialen. Pallen är från Indien. Stolen heter No.62 och har designats av den danska möbelsnickaren och möbelarkitekten Niels Otto Møller.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Rundade hörn

– Designen, formspråket och materialvalet berättar att här handlar det om något äldre respektive något tillagt. Tillbyggnadens rundade hörn skulle kanske kunna signalera något retro, dock utan att man kan säga att de direkt pekar mot något specifikt årtionde, säger Eliasen.

På terrassen har man ett traditionellt hjállur (fermenteringsskjul) med runda hörn, en detalj som återkommer inom- och utomhus på tillbyggnaden. Tack vare de någorlunda konstanta temperaturerna på Färöarna fungerar det samtidigt som ett extra kylskåp.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Arkitekt med många projekt bakom sig

Den dansk-franska inredningsarkitekten Pascale Nemery har utfört många uppdrag på Färöarna.

– Jag blev hitbjuden första gången 2004, och då förlorade jag mitt hjärta till Färöarna, berättar Pascale.

Bland de många spännande färöiska inredningsuppdragen Pascale har haft finns KOKS, The Tarv, Etika, Mikkeller, No.12, Hotel Tórshavn, Ebenezer, Kongshøll i det nya universitet, som tidigare var en saltsilo, och Hotel Føroyars nya utbyggnad.

Armaturen Starck Organic kommer från Axor Hansgrohe. Unidrain-avloppet är dolt under plattorna längs kortväggen. Tvål från Aesop.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Kontakt med naturen

– Johannes och Annas primära önskemål kring inredningen av det nya hemmet var att bo i ett praktiskt och funktionellt hus, med största möjliga kontakt med naturen, berättar Pascale och fortsätter:

– Materialen skulle samspela både med önskemålen om de många moderna tekniska speciallösningarna och den yttre råa inramningen på den för Färöarna ovanligt tätt trädbevuxna tomten. Samtidigt skulle morföräldrarnas hus inredas så att husets ursprungliga själ och historia bevarades och framhävdes. Det skulle vara en tolkning av ett modernt färöiskt hem och en fridfull oas i en hektisk vardag.

Den fritt svävande spegeln är från Flaminia och armaturerna Starck Organic från Axor Hansgrohe. Badrumsmöbeln med inbyggt badkar består av två skåp från Eggersmann inbyggda i en corianmöbel designad av Pascale Nemery. Handfatet är Happy D.2 från Duravit.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Ett hus som sticker ut

Familjens bostad består i dag av den ursprungliga huvudbyggnaden, uppförd 1938 av Asbjørn Skarðhamar. Två år därefter såldes huset till Johannes morfar, Hans Poulsen, bördig från den färöiska ön Nólsoy, som man kan se mellan trädtopparna från huset. Dessutom består huset av Eyðun Eliasens nya arkitektritade tillbyggnad.

Med putsade fasader och ett kantigt funkisuttryck skiljer sig huvudbyggnaden helt klart från de vanliga färöiska husen. Tillbyggnadens rundade hörn och träpanel skiljer sig från huvudbyggnaden, men harmonierar naturligt med den omgivande skogen.

Från badkaret har man en rogivande skogsutsikt. Kabinen kan användas både som vanlig dusch och ångdusch. Designad av Pascale Nemery. Platinum-plattorna på väggarna och golven i badrummet fortsätter ut på terrasserna utanför för att sudda ut övergången och ge den duschande känslan av att duscha utomhus.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Rå struktur

Bottenvåningen i morföräldrarnas hus var ursprungligen obebodd och användes som stall, verkstad och tvättstuga.

– Här är väggarna byggda i färöisk sten, som ursprungligen varit ett billigt byggmaterial till bostadens mindre viktiga rum. Dessa vackra väggar rengjordes grundligt och framhävs nu med indirekt belysning för att understryka det råa materialet och den dramatiska strukturen. Samma råa struktur har bevarats i de ursprungliga råa betongväggarna, där byggnadens ärr och historia, i möjligaste mån, har framhävts i stället för att rättas till, säger Pascale.

Huset sett från den kuperade trädgården. Från fönstren och terrassen på övervåningen har man utsikt över staden, fjorden och Nósloy.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Puritanskt uttryck

På övervåningen har man valt golv med hyvelspår och akustikreglerande tak av gammalt träpanel från österrikiska alpstugor. Allt för att understryka husets ursprungliga puritanska uttryck. I tillbyggnaden har fasadens rundade hörn och panel letat sig in i själva bostaden. Återigen har man arbetat med indirekt belysning som framhäver det råa materialet.

Den specialdesignade badrumsmöbeln i corian och badkaret understryker återigen byggnadens form och knyter samman inom- och utomhusmiljö på ett elegant sömlöst sätt. Samtidigt bidrar valet av de mer exklusivt bearbetade materialen i köket, badrummet och möblerna i övrigt till att framhäva detta klassiska och moderna hem.

Gässen strövar runt fritt i naturen och på vägarna. En charmig syn på Färöarna! Det vilda färöiska landskapet fascinerar och ryktet säger att, har man en gång upplevt Färöarna kommer man alltid att söka sig tillbaka.

© Foto: Maria Vous og Glottipress. Stylist: Elisabeth Kruse

Tidlös inramning

– Johannes och Annas hus är ett personligt hem med själ och verkligt historiskt värde. Husets råa, obearbetade uttryck, i kombination med de bearbetade exklusiva detaljerna, bildar tillsammans en tidlös inramning som alltid är intressant för besökare att gå på upptäcktsfärd i. Både nu och i framtiden, säger Pascale Nemery.