© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Huset som inte begränsas av några få kvadratmeter

Vi har försökt att skapa utrymme i rummen för att på så sätt kunna minska storleken på huset.

De kunde ha byggt större. De kunde ha fått flera rum. Men de valde att begränsa sig. Och det norska arkitektparet har fått ut det maximala av det smala huset utanför Bergen. Stilen är skandijapansk.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Jede Menge Tageslicht. Die Küche von Uno Form endet an einer großen Glaswand, die für Tageslicht sorgt und die Bäume ins Haus holt.

Massor av dagsljus. Köket från Uno Form utmynnar i ett stort glasfält som släpper in dagsljuset och träden i huset.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Hoch oben unterm Dach. Die großzügige Deckenhöhe der Küche wird durch die langen, schwarzen Leitungen unterstrichen, die zur Pendelleuchte Caravaggio von Fritz Hansen führen.

Högt upp under taket. Kökets generösa takhöjd understryks av de långa, svarta kablarna, som slutar i pendeln Caravaggio från Fritz Hansen.

Ett blygsamt hus för arkitektparet – Vi har försökt att skapa rum i rummen för att på så sätt kunna minska storleken på huset, berättar Philip Kvalbein Hauge.

Han sitter vid köksbordet. Väggarna runt honom är klädda i plywood. Och det är bara två meter till taket.

– Det är som att gå in i ett vindskydd. Man känner sig skyddad. Här är alltid varmt och intimt, säger han och reser sig för att gå ut i det öppna allrummet.

I kökets gångzon blir takhöjden plötsligt nästan sex meter. Övergången från det trånga till det luftiga är slående. Känslan av mycket luft beror naturligtvis också på det stora glasfältet som sänder in dagsljuset i köket och vidare till vardagsrumszonen längre in. Och lika viktigt: Omgivningen utomhus blir en väsentlig del av rumsupplevelsen.

– Huset är specialritat med tanke på att dra in björkarnas atmosfär. De påverkar alla rum och innebär att vi får in årstiderna, berättar Eva Louise Korsøen, som liksom sin man är arkitekt.

De båda både bodde tillsammans och arbetade tillsammans. Vad var mer naturligt än att de ritade sitt eget hus tillsammans? 2013 hittade de en tomt i Kronstad i Bergen. Tomten var smal och de kunde inte bygga vilket hus som helst. Därför ligger husets baksida – en fönsterlös gavelvägg – mot ett äldre grannhus och öppnar sig mot trädgården och de gamla björkarna. Husets trapetsform är anpassad efter tomten och smalnar gradvis av mot nordväst. Annars är det helt enkelt: två våningar, fyra väggar, inga utsprång eller inhuggningar.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Schöne Räume: Die offene Achse von der Küche zum Wohnzimmer bietet einen guten Überblick und sorgt für ein schönes Raumgefühl, und aufgrund der doppelten Deckenhöhe hat man von der Galerie im ersten Stock eine schöne Aussicht.

Bra rum: Den öppna axeln från köket till vardagsrummet ger både god överblick och bra rumskänsla och den dubbla takhöjden ger utsikt från galleriet på övervåningen.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Geschlossene Fassade: Der Eingangsbereich ist durch die Materialwahl gekennzeichnet: Die hellen vertikalen Bretter aus geölter Eiche bilden einen deutlichen Kontrast zu den hübschen, blau gebeizten, horizontal verlaufenden Fichtenbrettern.

Sluten fasad: Ingångspartiet markeras genom materialanvändningen: De ljusa vertikala plankorna i oljad ek utgör en tydlig kontrast till de vackra blåbetsade horisontella granplankorna.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Faszination Japan: Kleine exquisite Details aus dem Reich der Sonne

Fascination av Japan: Små delikata detaljer från Solens rike.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Geschmeidiger Übergang: Die Schrankwand zwischen Küche und Wohnzimmer ist in Unterschrank und Oberschrank unterteilt, mit einer mit Sperrholz verkleideten Nische in der Mitte, die als Aufbewahrungsplatz oder dekoratives Wandregal dient. Das strohverkleidete Daybed bildet im sogenannten Tatami-Raum rechts den eigentlichen Boden. Der Raum wird u. a. als Spielzimmer, Ruhebereich und Gästezimmer genutzt.

Smidig övergång: Skåpsväggen mellan kök och vardagsrum är uppdelad i underskåp och överskåp med en fanerklädd förvaringsnisch eller en prydnadshylla i mitten. Den halmtäckta dagbädden utgör själva golvet i det så kallade tatamirummet till höger. Rummet används bland annat som lekrum, vilorum och gästrum.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Mittelpunkt des Hauses: Die Treppe hat im Haus eine zentrale Lage, mit Wohnzimmer und Küche auf jeder Seite.

Mittpunkt: Trappan ligger centralt i huset, med vardagsrum och kök på var sin sida.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Material-Mix: Die eine Wand im Wohnzimmer ist mit Holz verkleidet, was einen warmen Kontrast zu den ansonsten verwendeten kühlen Materialien bildet. Das Ledersofa wurde in den 1960er Jahren von Knut Seter für Vatne entworfen. Der Teppich stammt von Nanimarquina, während die Couchtische Bowl von Andreas Engesvik für Fogia entworfen wurden. Der Schaukelstuhl und der Stuhl von Eames sind von Vitra. Die AJ Stehleuchte von Arne Jacobsen stammt von Louis Poulsen.

Materialmix: Den ena väggen i vardagsrummet är klädd med trä som en varm kontrast till det i övrigt kyliga materialet. Skinnsoffan är designad av Knut Seter för Vatne på 1960-talet. Mattan är från Nanimarquina, medan soffbordet Bowl är designad av Andreas Engesvik för Fogia. Gungstol och stol av Eames kommer från Vitra. AJ-standerlampan av Arne Jacobsen kommer från Louis Poulsen.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Japanische Inspiration: Das Fenster im Tatami-Raum verläuft in einer Flucht mit den Matten und zeigt, dass das Haus von innen nach außen entworfen wurde.

Japansk inspiration: Fönstret i tatamirummet är i linje med mattorna och visar att huset är ritat inifrån och ut.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Raum im Raum: Der Tatami-Raum bildet einen abgeschirmten Bereich, ist aber gleichzeitig mit dem Multifunktionsraum verbunden. Der Stoff an der Wand wurde in den 1990er Jahren in Tokio gekauft und zeigt das japanische Symbol Enso – hier ein mit einer einzigen Bewegung gemalter halboffener Kreis.

Rum i rummet: Tatamirummet utgör en avskärmad zon, men är samtidigt förbundet till allrummet. Textilen på väggen är köpt i Tokyo på 1990-talet och visar den japanska symbolen Enso – i detta fall en halvöppen cirkel målad i en enda rörelse.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Japansk estetik och konsten att begränsa sig Storleken är måttfull med endast 100 m2 boendeyta. De flesta hade nog utnyttjat möjligheterna och byggt större, men Eva och Philip gick åt andra hållet. De begränsade sig. Med nedskalningen fick de större utomhusytor, lägre kostnader och mindre energiförbrukning.

– Vi ville hellre ha färre men bättre rum. Vårt tatamirum är till exempel en plats där vi kan dra oss tillbaka samtidigt som vi är tillsammans. Vår son Jakob har en plats att leka, läsa, spela och bygga med Lego medan vi är i närheten, berättar Philip.

Arkitektparets fascination av japansk estetik kan ses överallt, men kommer allra mest till uttryck i denna avskärmade upphöjda del av vardagsrummet. Tatami är en traditionell japansk matta av rishalmstrå som för stabilitetens skull är inbyggd i en träram. Här i huset är ramen upphöjd 20 cm över golvet som en slags dagbädd.

– Det är väldigt japanskt att funktionerna går in i varandra. Huset är faktiskt som en stor trerumslägenhet.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Platzsparende Lösungen: Die steile Treppenleiter im Kinderzimmer verbindet die Spielplattform links mit dem Bett oben rechts.

Platsbesparande lösningar: Den branta trappstegen i barnrummet förbinder lekplattformen till vänster med sängen uppe till höger.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Asketisch. Der klinische Charakter, der durch die nackten, weißen Wände des Schlafzimmers entsteht, wird durch den warmen Glanz und das organische Muster des Kiefernholzes ausgeglichen. Der Hocker Sol wurde von Andreas Engesvik für LK Hjelle entworfen.

Asketisk. Den kliniska prägel som framkallas av sovrummets nakna vita väggar balanseras av furuträets varma glöd och organiska mönster. Pallen Sol är av Andreas Engesvik för LK Hjelle.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Aufregende Kontraste: Das Schlafzimmer in der zweiten Etage ist sparsam, aber interessant eingerichtet. Am Fußende des Bettes steht eine alte Hobelbank mit der Tischlampe Taccia von Flos. Das Gemälde ist von Trudi Jaeger.

Spännande kontraster: Sovrummet på övervåningen är sparsamt men intressant inrett. Vid sängens fotända står en gammal hyvelbänk, Flos-lampan Taccia och en målning av Trudi Jaeger.