De kunde ha byggt större. De kunde ha fått flera rum. Men de valde att begränsa sig. Och det norska arkitektparet har fått ut det maximala av det smala huset utanför Bergen. Stilen är skandijapansk.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Massor av dagsljus. Köket från Uno Form utmynnar i ett stort glasfält som släpper in dagsljuset och träden i huset.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Högt upp under taket. Kökets generösa takhöjd understryks av de långa, svarta kablarna, som slutar i pendeln Caravaggio från Fritz Hansen.

Ett blygsamt hus för arkitektparet

– Vi har försökt att skapa rum i rummen för att på så sätt kunna minska storleken på huset, berättar Philip Kvalbein Hauge.

Han sitter vid köksbordet. Väggarna runt honom är klädda i plywood. Och det är bara två meter till taket.

– Det är som att gå in i ett vindskydd. Man känner sig skyddad. Här är alltid varmt och intimt, säger han och reser sig för att gå ut i det öppna allrummet.

I kökets gångzon blir takhöjden plötsligt nästan sex meter. Övergången från det trånga till det luftiga är slående. Känslan av mycket luft beror naturligtvis också på det stora glasfältet som sänder in dagsljuset i köket och vidare till vardagsrumszonen längre in. Och lika viktigt: Omgivningen utomhus blir en väsentlig del av rumsupplevelsen.

– Huset är specialritat med tanke på att dra in björkarnas atmosfär. De påverkar alla rum och innebär att vi får in årstiderna, berättar Eva Louise Korsøen, som liksom sin man är arkitekt.

De båda både bodde tillsammans och arbetade tillsammans. Vad var mer naturligt än att de ritade sitt eget hus tillsammans? 2013 hittade de en tomt i Kronstad i Bergen. Tomten var smal och de kunde inte bygga vilket hus som helst. Därför ligger husets baksida – en fönsterlös gavelvägg – mot ett äldre grannhus och öppnar sig mot trädgården och de gamla björkarna. Husets trapetsform är anpassad efter tomten och smalnar gradvis av mot nordväst. Annars är det helt enkelt: två våningar, fyra väggar, inga utsprång eller inhuggningar.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Bra rum: Den öppna axeln från köket till vardagsrummet ger både god överblick och bra rumskänsla och den dubbla takhöjden ger utsikt från galleriet på övervåningen.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Sluten fasad: Ingångspartiet markeras genom materialanvändningen: De ljusa vertikala plankorna i oljad ek utgör en tydlig kontrast till de vackra blåbetsade horisontella granplankorna.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Fascination av Japan: Små delikata detaljer från Solens rike.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Smidig övergång: Skåpsväggen mellan kök och vardagsrum är uppdelad i underskåp och överskåp med en fanerklädd förvaringsnisch eller en prydnadshylla i mitten. Den halmtäckta dagbädden utgör själva golvet i det så kallade tatamirummet till höger. Rummet används bland annat som lekrum, vilorum och gästrum.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Mittpunkt: Trappan ligger centralt i huset, med vardagsrum och kök på var sin sida.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Materialmix: Den ena väggen i vardagsrummet är klädd med trä som en varm kontrast till det i övrigt kyliga materialet. Skinnsoffan är designad av Knut Seter för Vatne på 1960-talet. Mattan är från Nanimarquina, medan soffbordet Bowl är designad av Andreas Engesvik för Fogia. Gungstol och stol av Eames kommer från Vitra. AJ-standerlampan av Arne Jacobsen kommer från Louis Poulsen.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Japansk inspiration: Fönstret i tatamirummet är i linje med mattorna och visar att huset är ritat inifrån och ut.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Rum i rummet: Tatamirummet utgör en avskärmad zon, men är samtidigt förbundet till allrummet. Textilen på väggen är köpt i Tokyo på 1990-talet och visar den japanska symbolen Enso – i detta fall en halvöppen cirkel målad i en enda rörelse.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Japansk estetik och konsten att begränsa sig

Storleken är måttfull med endast 100 m2 boendeyta. De flesta hade nog utnyttjat möjligheterna och byggt större, men Eva och Philip gick åt andra hållet. De begränsade sig. Med nedskalningen fick de större utomhusytor, lägre kostnader och mindre energiförbrukning.

– Vi ville hellre ha färre men bättre rum. Vårt tatamirum är till exempel en plats där vi kan dra oss tillbaka samtidigt som vi är tillsammans. Vår son Jakob har en plats att leka, läsa, spela och bygga med Lego medan vi är i närheten, berättar Philip.

Arkitektparets fascination av japansk estetik kan ses överallt, men kommer allra mest till uttryck i denna avskärmade upphöjda del av vardagsrummet. Tatami är en traditionell japansk matta av rishalmstrå som för stabilitetens skull är inbyggd i en träram. Här i huset är ramen upphöjd 20 cm över golvet som en slags dagbädd.

– Det är väldigt japanskt att funktionerna går in i varandra. Huset är faktiskt som en stor trerumslägenhet.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Platsbesparande lösningar: Den branta trappstegen i barnrummet förbinder lekplattformen till vänster med sängen uppe till höger.

© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Asketisk. Den kliniska prägel som framkallas av sovrummets nakna vita väggar balanseras av furuträets varma glöd och organiska mönster. Pallen Sol är av Andreas Engesvik för LK Hjelle.

Arkitekttegnet hus i Norge, boligreportage fra BO BEDRE
© Foto: Niklas Hart Styling: Per Olav Sølvberg

Spännande kontraster: Sovrummet på övervåningen är sparsamt men intressant inrett. Vid sängens fotända står en gammal hyvelbänk, Flos-lampan Taccia och en målning av Trudi Jaeger.