Flytta in i den kompleta husdrömmen

Turnkey-husprojekt är ett känt begrepp utomlands men här är ett danskt exempel. Kanske till och med ett av Danmarks vackraste privathus.

För Cora Lucaz passion och arbete är att skapa eleganta lyxbostäder. Och knappt har hon inrett klart sitt hem, så säljer hon det igen. Med rubb och stubb ...

Cora Lucaz i sitt vackra hus med utsikt mot vinterträd- gården, stående intill vitrinskåpen som hon själv har ritat. De är inspirerade av 1900-talet och hon har låtit linjerna gå igen i husets fönster för att skapa harmoni och sammanhang.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vad skulle du säga om att lämna ditt hem med endast dina kläder under armen?

Inte äga något annat än det och några få personliga saker? Det är konceptet bakom norska Cora Lucaz företag Suite 07. Hon lever av att investera i arkitektoniskt vackra och historiska fastigheter från 1900-talets början, med potential att bli unika hem. Därefter gör hon en totalrenovering med skräddarsydda lösningar för att till sist sälja sina hem igen, inklusive all inredning.

I det här huset i Hellerup bor hon med sin man och hunden Seven. Redan när de elektriska portarna öppnar sig får man känslan av att detta hus är något alldeles speciellt. En känsla som bara förstärks när man stiger in i hallen, där en utsökt vacker trappa med metalltrappräcken slingrar sig upp genom husets fyra våningsplan och en specialdesignad Michael Anastassiades-lampa i nästan samma längd som huset hänger ner ända från taket.

Hallen imponerar och det är meningen. Trappan och trappräcket har Cora själv ritat och hon har fått Michael Anastassiades lampa One Well Known Sequence specialdesignad för den unika takhöjden.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ett hem på 550 m2

Det är tydligt att en kreativ hjärna står bakom detta genomgående lyxiga hem på 550 m2. Här finns inte en enda missprydande nedärvd soffa eller ett felköp i något hörn. Tvärtom är allt genomtänkt in i minsta detalj. Till och med kaffet, för som Cora berättar brinner paret för god kvalitet och därför är maskinen av högsta tänkbara kvalitet. Den framtida ägaren behöver alltså inte bekymra sig om den saken.

– Min affärsidé började med att vi hade köpt ett annat hus i Hellerup. Men eftersom jag upplevde det som att vartenda hus i hela området var fyllt med danska designklassiker, ville jag skapa ett atypiskt hem med annorlunda och klassisk design, framförallt från Frankrike och Italien. Så jag finkammade många utländska designmöbellager, specialbutiker och auktioner samt lät specialdesigna en del. Det var en fastighetsmäklare som övertygade oss om att sälja huset med all inredning och när vi gjorde det 2016 satte det Danmarksrekord i kvadratmeterpris. Vi lämnade vårt hem med våra kläder under armen och lite porslin. Inte ens en vas eller våra kuddar tog vi med oss. Köparna var en barnfamilj som hade tänkt starta ett eget byggprojekt, men såg möjligheten att slippa allt besvär samtidigt som de älskade stilen, berättar Cora.

I likhet med huset är även trädgården genomtänkt. Den prunkar av vita blommor och är inspirerad av äldre franska trädgårdsanläggningar med fler små platser att slå sig ner på.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ett annorlunda koncept

Turnkey-husprojekt, alltså projekt där man inreder ett hus in i minsta detalj och sedan säljer det med allt bohag, är inte så vanligt i Danmark, upptäckte Cora när hon sålde huset.

– Många av våra vänner tycker att det var konstigt att vi sålde vårt hus på detta sätt. För enligt den danska mentaliteten håller man hårt fast i sitt arvegods. Men folk med goda ekonomiska förutsättningar är mer öppna för att flytta in i ett hem där allt är ordnat. I USA och Storbritannien blir nästan lika många förnärmade om möblerna inte medföljer. På sikt kan det nog komma att bli ett fenomen även i Danmark, men just nu är målgruppen liten. För husen blir nämligen väldigt dyra eftersom jag går så grundligt till väga. Som jämförelse skulle en lägenhet för tio miljoner kronor i Danmark kosta 35 miljoner kronor i Norge, så svängrummet är alltså betydligt större. Det är också anledningen till att vi flyttar, förklarar Cora.

Matsalen är enkelt inredd med en fiskbensparkett som dominerande dekoration. Matbordet är ritat av Cora och tillverkat av Tokedesign, och den röda bordsskivan skapar en fin färgkontrast till Thonet-stolarna från Gebrüder Thonet Vienna. Skålen är designad av Apparatus och köpt hos Studio Oliver Gustav. Den svartvita Venini-kristallkronan är från Murano och gör sig vackert mot det svartvita fotot, Louise Brooks, av Matt Saunders.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Allt har en doft av 1900-talet

Grundtonen i villan är ton-i-ton i kombination med den monokroma looken vilket förmedlar en sinnlig känsla i flödet mellan rummen.

Det är både något väldigt bekant med allt och ändå inte. Förklaringen är att de flesta möbler är skräddarsydda för huset med utgångspunkt från dess uttryck – en patriciervilla från 1908. Så allt har en touch av 1900-talet, då man också gärna hade vackra fiskbensparketter, mässings- och marmordetaljer, gardiner och mattor.

Här har dock allt genomförts i modern stil med ett raffinerat inslag av lyx eftersom Cora bara använder gedigna material. Samtidigt har en avancerad blandning av designerikoner som Gio Ponti, Finn Juhl och Rick Owens letat sig in i detta eleganta hem.

Inredningen har inte uppstått ur tomma intet, för bakom den pampiga bostaden ligger många timmars arbete med att skapa ett spännande hem som är så attraktivt att det kan säljas med all inredning. Som utbildad dansare och journalist var det inte inredning som låg närmst till hands för Cora, som har gått intuitivt till väga, men hon har alltid ritat, målat och förhållit sig till färger.

– Trender är inget som intresserar mig. Min utgångspunkt är att köpa vackra saker och skapa en stil som inte behövs bytas ut om fem år. Man kan nöja sig med att byta textilier eller måla om, säger Cora.

Luftigt och med gott om plats för stora sällskap. I vardagsrummet erbjuder den stora soffan Michel Effe från B&B Italia, den handknutna silkesmattan från Tai Ping och soffbordet Loren från Baxter en trivsam samlingsplats framför den öppna spisen. Vedkorgen Castle kommer från Friends & Founders och den ljusgrå glasvasen är fransk vintage.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

“Tanken var att huset skulle underhålla”

Paret hade hållit ett öga på huset i två år, så när de köpte det var Cora fast besluten att skapa sitt drömhus. Det var uppdelat i två villalägenheter med små rum överallt, och därför rev vi ner alla väggar för att skapa stora öppna rum.

– Tanken var att huset skulle kunna underhålla – precis som förr i tiden. Därför har jag sett till att göra något med hallen som ska imponera vid ankomst. Köket är stort och funktionellt, för vi älskar att laga mat men anlitar ibland även en kock när vi har fest. Vardagsrummet och matsalen ska kunna rymma många gäster och vinterträdgården är tänkt som platsen där man kan börja en trevlig afton med en drink och avsluta med lite kortspel, förklarar Cora.

Känslan av öppenhet har maxats i köket där allt , även ett grovkök, har dolts bakom skåpluckor i en ambition att ge rummet möjlighet att skifta identitet mellan kök och sällskapsrum.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

God mat och vin är ett stort intresse för paret och därför finns här en inbyggd vinkyl och Cora har även designat en öppen spis som också kan användas som flamgrill.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Brun marmor med vacker marmorering skapar en fysisk känsla tillsammans med fiskbensparketten som även fått bestämma färgen på marmorn. Köket är skapat av Malte Gormsen och armaturen är från The Watermark Collection. Lampan Lariat 3 är handgjord och specialdesignad av Apparatus, och Designfabrikken har designat barstolen Alphi. Fatet kommer från Studio Oliver Gustav.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Glasdörrarna har Cora ritat själv och tanken är att skapa transparens och en enhetlighet som ger harmoni genom hela huset. Barvagnen är fransk vintage och tygtrycket är gjort av Kirstine Roepstorff och kommer från serien Rehearsing Volume.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I köket har Cora skapat en känsla av vardagsrum med Finn Juhls Japan-soffa som är klädd med tyg från Dedar, stolen Lady, som är designad av Marco Zanuso för Cassina, samt ett franskt vintagebord och champagnekylare. Vägglampan är designad av Serge Mouille, och ytterkrukan är från Tine K Home.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vinterträdgården är platsen där man börjar aftonen med en drink eller avslutar med en konjak och parti kort. Soffan FJ 53 är designad av Finn Juhl och loungestolen Elettra är från Arflex, medan Pierre Jeanneret har designat stolen med träunderrede. Den japanska skärmväggen är vintage liksom borden och mässingsskulpturen. Pendeln Tim är från Bomma, ull- och silkesmattan från Tai Ping och pläden från Adele’s Mohair.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ett påklädningsrum har man också fått plats med i det eleganta huset. Klädställningarna har Cora designat, medan barvagnen är fransk vintage, och lampan med sidenskärm kommer från Aqua Creations.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Från sovrummet har direkt tillgång till en balkong, påklädningsrummet och ett badrum som tillsammans ger en härlig känsla av lyx och välbefinnande. Sängen och länstolen Lipp är designade av Piero Lissoni för Living Divani. Soffan Lady Divano designades 1951 av Marco Zanuso för Cassina, medan soffbordet med träunderrede är dansk vintage. Med hjälp av mjuka textilier har Cora skapat ett varmt och trivsamt intryck i form av ett överkast från Society Limonta och en silkes- och ullmatta från Tai Ping.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I badrummet bidrar betongens och marmorns struktur till att skapa ett utsökt och varmt uttryck. Den kinesiska stolen är vintage och badrumsmattan kommer från Society Limonta.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det stora, enkla badrummet har Cora själv ritat och det är byggt av Malte Gormsen. Vägglamporna är från Tekna och den svartvita tavlan är gjord av Claus Christensen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad