Gult hus i Skagen © Foto: Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser välkomnar oss in i ett av Danmarks vackraste hus

Innanför de historiska väggarna i Skagen finns det en genomtänkt och unik inredning

Konstnären Carl Locher tidigare hem

”Mellan två hav, så långt upp i Danmark du kan komma, där Skagerrak och Kattegat omfamnar varandra, och sanden och vinden kämpar mot landet, där ligger Skagen.”

Med dessa ord inleder VisitDenmark sin danska beskrivning av fiskeläget med de karaktäristiska gulklädda husen, som genom tiderna har lockat så många både från när och fjärran. Vi har begett oss norrut för att besöka konst- och möbelhandlare Thomas Schlosser, som precis har slutfört restaureringen av en av stadens arkitektoniska pärlor, konstnären Carl Lochers hus.

Huset, som fått förfalla under flera år, är ritat av arkitekt Ulrik Plesner, som även står bakom många andra av Skagens kända byggnader. Arkitekten Poul Neder gaard, från ”Foreningen for Bynings- og Landskabskultur i Skagen og Råbjerg Sogne”, ger Lochers Hus ”bevaringsværdi 1”. Detta är en kategorisering som normalt endast tilldelas K-märkta hus, och det placerar huset som en del av Skagens kulturarv i likhet med hamnmästarbostaden, Brøndums Hotel och tullbyggnaden.

Vardagsrum, soffa, matbord, stora fönster
© Foto: Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser har låtit monokroma toner dominera och bevarat de ursprungliga gamla mörkbruna träpanelerna samt originaltaket. Runt bordet står stolar designade av Norman Cherner, och över bordet hänger två dyrbara och väldigt sällsynta cirkelljuskro- nor ritade av Vilhelm Lauritzen. På borden, ritade av Jørgen Høj och tillverkade av Klassik Studio, står en träskulptur av Ask Emil Skovgaard, keramik av Eva Brandt och en vintagearbetslampa i mässing ritad av Vilhelm Lauritzen och Frits Schlegel, producerad av Fritzsches Glashandel. Framför den öppna spisen står en vit Groundpiece-soffa, producerad av Flexform, ett soffbord och en pall ritad av Poul Kjærholm, producerad av Kold Christensen. På väggen längst bak i rummet hänger ett litet stilleben av konstnären Vilhelm Lundstrøm.

Första mötet med huset

Knappt fyra år har det tagit att renovera huset, och Thomas Schlosser har både sin far och sin storebror, som båda är extremt skickliga hantverkare, att tacka för det vackra resultatet.

– Jag är uppvuxen i Jerup i Nordjylland och har alltid sommarsemestrat i Skagen. 2016 var jag här uppe med en vän och på väg mot stranden gick vi förbi huset. Vi såg att det stod tomt och var i ett rätt dåligt skick. Det stod även en container på infarten och jag minns att jag tänkte att det var en riktig lyckost som fått tag i denna pärla till hus och nu står inför ett stort, men också galet spännande renoveringsjobb, säger Thomas Schlosser. Han grämde sig otroligt över att det inte var han själv.

– Senare samma dag gick jag av en slump förbi en fastighetsmäklares skylt fönster och fick syn på annonsen i fönstret. Dagen därpå hade jag köpt huset, men först efter att jag talat igenom det ordentligt med min far om vad det unge fär skulle kosta att renovera det samt fått honom att lova att han skulle ansvara för uppdraget, ler Thomas Schlosser.

Thomas Schlosser, man
© Foto: Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser är genom sin butik Klassik Moderne Møbelkunst i Köpenhamn en av världens största återförsäljare av danska vintagemöbler från The Danish Golden Age-perioden. 2020 köpte Thomas Schlosser även den ikoniska designbutiken Casa Shop i centrala Köpenhamn, där han för övrigt själv fick sin utbildning.

Keramik, PH-lampa, soffbordsböcker
© Foto: Mikkel Adsbøl

När det gäller keramik är Thomas framförallt förtjust i Axel Salto och Arne Bang, och köper allt han får syn på. Soffbordet är ritat av Poul Kjærholm och producerat av Kold Christensen.

Vedspis, mys, soffhörna
© Foto: Mikkel Adsbøl

Den öppna spisen har Thomas far byggt upp på nytt, eftersom den ursprungliga inte gick att rädda.

PH-lampa, vit soffa, vardagsrum
© Foto: Mikkel Adsbøl

De höga panelerna i ateljén har Thomas låtit förbli mörka. Enligt uppgift kontrollerade Carl Locher ljuset i rummet via fönster- luckorna i de små fönstren mot söder och väster

Från ruckel till slott

Man har vänt upp och ner på varenda centimeter, både inne och ute, och idag strålar huset i all sin prakt till glädje både för stadens bofasta invånare och de många turisterna. Den mest markanta förändringen är om vi bortser från de nyanlagda utomhusytorna med klitter och strandråg tillbyggnaden. I den är taket öppet ända upp till nock, här finns frilagda bjälkar, fönster mot tre väderstreck och en oemotståndlig liten pool. Detta är en maktdemonstration av hur ett spaområde inomhus ska se ut.

– Vi skapade också en helt ny takkonstruktion, lade nya golv och satte i nya fönster med kopplade ramar samt anlade fyra nya badrum det fanns nämligen inga alls när vi började. Det var ett omfattande arbete, förklarar Thomas Schlosser.

Inomhuspool, keramik, minimalistisk design
© Foto: Mikkel Adsbøl

Området runt den lilla poolen är dekorerat med keramikkrukor av Per Weiss och en enkel fåtölj designad av Jørgen Høj och Poul Kjærholm, producerad av Thorald Madsen, och en ekbänk med marmorskiva från Klassisk Studio. Precis som resten av husets bottenvåning finns även stora Jura Grau Blau-plattor runt poolen.

Matsal, matbordsstolar, ljuskrona, skandinavisk design
© Foto: Mikkel Adsbøl

Från matplatsen i köket har man utsikt över det lilla wellnessområdet i tillbyggnaden. Soffbordet har ritats av Poul Kjærholm och producerats av Kold Christensen. Stolarna, klädda i grått nubuckläder, är ritade av Hans J. Wegner och producerade av Johannes Hansen. Lampan över bordet är ritad av Vilhelm Lauritzen, producerad av Louis Poulsen. Det stora verket är av Absalon Kirkeby, tryck på papper, köpt på konstgalleriet CCA Andratx på Mallorca.

Vas med mönster, keramik
© Foto: Mikkel Adsbøl

Keramikern Per Weiss har gjort de stora unika krukorna med de bekanta organiska motiven

Papa Bear Chair, skandinavisk design, fåtölj
© Foto: Mikkel Adsbøl

Thomas Schlosser har fått låtit mörkbetsa iläggsski- vorna till sitt Kjærholm-matbord. Intill står en Papa Bear Chair klädd i grått ylle, ritad av Hans J. Wegner.

De berömda Skagen-målarnas by

Lochers Hus är närmaste granne till just Brøndums Hotel – som ritats av samma arkitekt, Ulrik Plesner – och det var hotellet som var samlingsplatsen för den konstnärskoloni som bosatte sig i Skagen i slutet av 1800-talet. På den tiden var Skagen en svår plats att ta sig till. Utan tågförbindelse fick man sig hit antingen via häst och vagn från Frederikshavn. Kom man sjövägen fanns det ingen hamn, vilket gjorde att fartyg tvingades lägga till längre ut vid Vestkysten, där det gick stora vågor som gjorde det farligt att sig i land.

Det gamla fiskeläget i Skagen hade då runt 2 000 invånare som levde ett en- kelt och strävsamt liv. Fiskeläget ligger nära Grenen, där Skagerrak och Katte- gatt möts, vilket skapar hårda väder- och strömförhållanden. Men här finns även en del av Danmarks vackraste natur, och ryktet om dessa vackra omgiv- ningar och ett ljus som saknar motstycke lockade hit en ström av konstnärer, som senare kom att revolutionera den danska konsthistorien.

Skagenmålarna hyllade området för dess vackra natur, unika ljus och enkla tillvaro. Carl Locher ingick i konstnärskretsen. Han var en skicklig marinmålare, men hamnade lite i skuggan av vännerna P.S. Krøyer och Michael Ancher, berättar Thomas Schlosser, medan han visar oss runt i ateljén och förklarar hur Locher enligt uppgift kontrollerade ljuset i rummet via fönsterluckorna i de små fönstren mot söder och väster.

Svarta modulköket
© Foto Mikkel Adsbøl

Det enkla svarta modulköket på ben har ritats och producerats av Vipp. I taket hänger en vintagecirkelljuskrona ritad av Vilhelm Lauritzen, producerad av Louis Poulsen. På golvet ligger stora Jura Grau Blau-plattor och framför fönsterpar- tiet hänger långa gardiner i en matchande gråblå nyans.

Louis Poulsen, måleri, skandinavisk design, minimalistisk
© Foto: Mikkel Adsbøl

I Hallen hälsas man välkommen av ett stort konstverk av Søren Hagen samt möbler ritade av Poul Kjærholm. I taket hänger en vintagecirkelljus- krona ritad av Vilhelm Lauritzen för Louis Poulsen.

Passion för inredning

Som det sig bör i en ateljé strömmar det mesta av ljuset in från det gigantiska fönsterpartiet mot norr, vilket ger så lite direkt sol som möjligt. De mörka, höga träpanelerna och det höga mörka trätaket i ateljén har Thomas Schlosser klokt nog bevarat. Däremot bytte han ut de ursprungliga trägolven i husets bottenvåning mot stora Jura Grau Blauplattor, vilket är mer praktiskt och mer modernt.

– Men också för att jag gärna ville ha golvvärme, förklarar han. Med den stora kärlek Thomas Schlosser hyser för utsökta möbler, konst, keramik och ja, in- redning generellt, kan man verkligen förstå varför han inte kunde låta bli möjligheten att ta över och rädda Lochers Hus.

– Det är dessvärre ohyggligt vanebildande att inreda och så snart jag lägger vantarna på nya kvadratmeter, fyller jag dem. Jag måste verkligen påminna mig själv om att det är okej att även ha lite luft här och var att möbler och konstverk faktiskt blir vackrare när de kan betraktas på avstånd. Men när man älskar möbler och konst som jag gör, kan man helt enkelt inte få nog. För mig är nog möbler och konst som vissa män har det med klockor och många kvinnor med skor. När jag ser något vackert kan jag bara inte låta bli att köpa det.

Vintagegolvlampa, järnskulptur, Louis Poulsen, Hans J. Wegner
© Foto: Mikkel Adsbøl

Utsikt från trapplanet mot Thomas sovrum. Skänken är ritad av Hans J. Wegner, och ovanpå står en järnskulptur av en okänd konstnär, en trave böcker och ett par keramiska krukor. I hörnet står en vintagegolvlampa ritad av Vilhelm Lauritzen för Louis Poulsen, och i taket hänger VL45, Radiohus- pendeln, även den av Vilhelm Lauritzen.

Arne Jacobsens Ägget i konjaksfärgat läder
© Foto: Mikkel Adsbøl

På podiet står Arne Jacobsens Ägget i konjaksfärgat läder. På väggen ovanför den lilla pallen, ritad av Hans J. Wegner och producerad av Johannes Hansen, hänger en oljemålning av Albert Bertelsen.

En blandning av nytt och gammalt

Det är inte klassiska skagenmålningar som Thomas Schlosser valt att fylla hemmet med, och inte heller traditionell marinkonst. Istället pryds det av abstrakt konst av bl.a. Absalon Kirkeby, Søren Hagen och Albert Bertelsen, medan keramik av Arne Bang, Axel Salto och Eva Brandt samt skulpturer av trä, brons och järn, bl.a. av konstnären Ask Emil Skovgaard och Bernhard Lipsøe, har strötts ut med generös hand runtom i hemmet på piedestaler, på spiselkransen samt på soff- och matbord.

– Jag har försökt att hålla det lättare och mer överskådligt här uppe. Lite mer fri lek och lite fler moderna möbler än vad jag brukar inreda med annars. Vad gäller konsten har jag även blandat nytt och gammalt, ett grepp som gör att ett intressant spänningsfält uppstår. Till exempel står mitt senaste konstköp, ett litet stilleben av Vilhelm Lundstrøm, i skärande kontrast till det moderna verket av Søren Hagen, som hänger i hallen, säger Thomas Schlosser.

Många hade nog rört upp himmel och jord för att skaffa sig ett passande verk eller två av Carl Locher, men inte Thomas.

– Ta till exempel Ask Emil Skovgaard. Han gör fantastiskt vackra möbler. Det är ren och skär möbelkonst och med ett ovanligt starkt fokus på detaljer. De välvda formerna har referenser till tiden strax före de moderna danska klassikerna och arkitekter som Frits Henningsen och Ole Wanscher. Men hans konstverk är ännu mer unika, och när vi på Klassik ställde ut hans möbler och för övrigt sålde en del av dem till förmögna amerikaner, kom han även med några av sina konstverk. Jag köpte tre verk på stående fot och av dessa har jag tagit med två hit upp. De är som gjorda för att hänga här. Hamnen, havet, färgerna, naturen och det maritima uttrycket.

Sovrum, sänggavel, balkar, sängkläder
© Foto: Mikkel Adsbøl

En sänggavel har monterats fast i golvet, vilket ger sängen en naturlig avslutning.

Badrum, new york-inspirerade väggar, matterat glas, Vipp
© Foto: Mikkel Adsbøl

I eet hörn av det stora sovrummet har man inrett ett litet badrum – avskärmat av vitmålade new york-inspirerade väggar med matterat glas. Badrumsmöbeln kommer från Vipp.

I ett med naturens rofyllda färger

– Generellt gäller det att formspråket gärna får bullra, men i gengäld får inte färgerna sticka iväg åt alla möjliga håll då blir det för rörigt för mig, säger Thomas Schlosser.

Färgsättningen är också lugn och monokrom. Samtidigt är den lite dyster, men passar fint ihop med naturens toner. Sand, jord, strandråg och hav en grå vädersdag och sådana finns det ju som bekant en hel del av i Danmark.

© Foto: Mikkel Adsbøl

I gästrummet har man även inrett en arbetsplats med ett ritningsskåp av Mogens Koch, producerat av Rud. Rasmussen, ett skrivbord ritat av Poul Kjærholm och stolar ritade av Hans J. Wegner. På väggen bakom skrivbordet hänger en originalteckning av Kay Bojesen.

Gästrum, små tavlor
© Foto: Mikkel Adsbøl

Alla rum på övervågning har tak upp till nock och frilagda bjälkar. I detta gästrum har den ena väggen vigts åt en stor samling av små tavlor som Thomas Schlosser har ärvt från sin farmor.