Japanskt hantverk ledde till stort designpris

Formgivaren Thomas Lykke låter sig inspireras av japansk inredning, vilket har lett honom till priset som årets formgivare vid Design Awards 2021.

CASA MUTINA ligger i Modena i norra Italien, i ett av stadens äldre hus.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Casa Mutina ligger i Modena i norra Italien, i ett av stadens äldre hus.

OEO Studio får sitt stora genombrott

Låt oss börja med ett utelämnande. Historien här handlar om den ena delen av OEO Studio, för det är bara Thomas Lykke som berättar, men den andra delen, Anne-Marie Buemann, är en lika viktig del av duons framgång, som är så stor att de vann den eftertraktade utmärkelsen ”Årets formgivare” vid Design Awards 2021.

– Ni har precis utnämnts till ”Årets formgivare”. Vad betyder det egentligen?

– Vi är så glada. Det betyder faktiskt otroligt mycket. Vi är väldigt stolta och har inte bara fått gratulatio- ner från Danmark, utan från hela världen. I detta sammanhang handlar det inte bara om oss, utan om vilken stark ställning dansk design har just nu, säger Thomas Lykke, som tillsammans med Anne-Marie Buemann grundade OEO Studio 2003. Under 00- talet kämpade de att få ett riktigt genombrott.

Thomas Lykke
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Thomas Lykke står i receptionsområdet på Hotel Kong Arthur, där den framgångsrika blandningen av trä, mjuka mattor och kvalitetsmöbler gör att en trivsamt hemlik atmosfär uppstår. Arthurs ägare ville ha just en atmosfär liknande den i en klassisk Köpenhamnslägenhet.

Vägen till framgång

Jag har följt er sedan start. När började ni tänka att ”Okej, nu börjar det bli riktigt kul”?

– Det har varit många hinder på vägen. Vi har befunnit oss på en resa som inte alltid varit så enkel, och vad många inte känner till är att vi de första åren arbetade mer bakom kulisserna och hjälpte företag i det strategiska arbetet med att till exempel hitta rätt formgivare för en produkt.

– Jag är själv utbildad formgivare, och det fick jag inte utlopp för då, men 2011 tittade jag och Anne-Marie varandra djupt i ögonen och bestämde oss för att odla våra mer kreativa sidor. Vi var med och skapade Stellar Works, där jag var creative director, och småningom bad den japanska ägaren oss att designa något till företaget. Det var en milstolpe, så vi bestämde oss för att OEO Studio både är ett designföretag och ett ritkontor.

Läs också:

OEO Studio modernt skandinaviskt sovrum med japansk influens
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Mutinas många olika keramiska kakel används som en del av interiören, liksom även handtag från exempelvis Gio Ponti och lampor från Davide Groppi.

Fokus på den kulturella upplevelsen

Ärligt talat är det lite galet att ett ja- panskt företag ställde ut på Milano-mässan med danska formgivare. Det blev vårt riktiga genombrott, säger Thomas Lykke och fortsätter:

– För mig handlar det precis som hos andra skapande människor om man är nyfiken och har ett öppet sinne. Vi är födda i Danmark och har ett arv och en kultur vi är stolta över. Här finns det allmänt spridd förståelse för hantverk och inte minst en förståelse för materialitet. Det är något vi ägnar oss väldigt mycket åt och vi försöker hålla liv i de gamla värderingarna. Vår stil har vi valt att definiera som ”compelling minimalism”, vilket för oss betyder design med en såväl intuitiv som metodisk approach till formgivningen.

– Ny design ska ha en känsla av nödvändighet och beständig kvalitet. Annorlunda uttryckt så designar vi för att skapa upplevelser och för att skapa något som människor kan uppleva oav- sett kulturellt ursprung.

OEO Studio sovrum med öppen garderob
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Fascinationen för Japan

Ni har arbetat en del för japanska företag. Varför är Japan så attraktivt?
– Min egen fascination har jag burit med mig ända sedan barnsben, då jag gick till biblioteket och lånade böcker om Japan. Jag har odlat bonsaiträd från tolv års ålder och inredde mitt rum med egna japanskt inspirerade låga möbler och bodde helt japanskt – min vänner tyckte att jag var väldigt nördig, ler Thomas Lykke och berättar att det han känner sig attraherad av är den japanska ursprungligheten.

– I vårt arbete som formgivare ser vi hur snabbt vissa trender kommer och går. Därför är vi själva mer inspirerade av exempelvis japanska hantver- kare, där vissa av dem vi arbetar för och med kan bevisa att de är den tolfte eller till och med sextonde generationen som fortfarande arbetar med samma produkt.

– Därför ägnar vi, i allt vi skapar, mycket tid åt historien och först därefter skapar vi designen. Aldrig tvärtom. Föremål ska ha ett berättigande. Visst kan det förekomma produktionsrelaterade utmaningar i efterhand som gör att vi måste anpassa designen, men det är mycket lättare när vi vet vad det är vi vill med produkten.

THOMAS LYKKE speglar sig i en spegel från Fredericia Furniture,
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Thomas Lykke speglar sig i en spegel från Fredericia Furniture, designad av OEO Studio. Här hänger den på Hotel Kong Arthur i Köpenhamn, ett hotell som OEO Studio är i färd med att designa om.

Formgivarens favoritkollektion

Sedan 2003 har ni gett namn åt många produk- ter. Är det några som ni tycker extra mycket om?
– Vi har många alster vi är stolta över, men det samarbete vi hade för några år sedan tillsammans med sex japanska hantverkare under namnet ”Japan Handmade” ligger mig extra varmt om hjär- tat. Bland annat designade vi en kollektion kallad ”Objects Collection” för företaget Kaikado, som är känt för sina vackert utformade teburkar.

”Objects Collection” ingår nu i Louvrens permanenta utställning. Men allra mest förtjust är jag nog i Nakagawa Mokkuogeis Ki-Oke Stool, som jag har en liten modell av här, säger Thomas Lykke och visar upp en miniatyr av en fantastisk pall, ritad av OEO och formad av den japanske mästaren, som har använt sig av samma metoder som genera- tioner före honom. Ki-Oke-traditionerna har över 700 år på nacken och möbeln ingår nu i den permanenta samlingen på Victoria And Albert Museum.

– Det är i sig fantastiskt, men ännu mer fantastiskt är att traditionen med att överföra ett hantverk från far till son lever vidare med Nakagawa Mokkougei. Han har nu har fått det stöd och det fokus han behöver för att kunna flytta ner från bergen till staden Shiga, där han nu bedriver sin verksamhet.

Läs också:

OEO Studio modernt skandinaviskt sovrum med japansk influens
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Anne-Marie Buemann och Thomas Lykke arbetar med många olika företag – under de senaste åren med namn som Brdr. Krüger, Stellar Works, Massimo Copenhagen och Fredericia Furniture.

Rum som man trivs i

Casa Mutina i italienska Modena är ett annat lyckat samarbete, där det ita- lienska kakelföretaget Mutina gärna ville etablera ett litet hotell och samtidigt ett showroom i gourmetstaden som fram tills nyligen kunde skryta med världens bästa restaurang, Osteria Francescana. Nu står minihotellet färdigt som ett levande exempel på vad OEO Studio vill uttrycka just nu. Förvisso ett hotell, men samtidigt även ett hem.

– Det handlar om att skapa rum där folk trivs och mår bra. Där vi kopplar av och varvar ner. Hållbarhet är helt naturligt för oss, eftersom vi strävar efter att skapa föremål och inredningar som kan hålla länge. I detta avseende har vi en holistisk syn: ett hotell utsätts för mycket slitage, och när man skapar något som kommer att användas av många människor måste man välja material som användning och slitage och som nästan bara blir vackrare med tiden, säger Thomas Lykke.

CASA MUTINA är både ett minihotell och ett showroom
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad