En vit pärla på Fyn. Godset Hellerup har en lång historia. Den nuvarande byggnaden är från 1670, då den norra flygeln uppfördes. Godset har fått sitt namn efter den lilla byn som omgav egendomen fram till omkring år 1500. Byn är numera borta och i dag finns bara Hellerups vackra, gamla kyrka kvar. Kyrkan, som är en typisk herrgårdskyrka, uppfördes omkring år 1200 och hela den romanska kärnan från den tiden har bevarats.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Godsets skattkammare av klassiska möbler

Om det fanns en möbelhimmel så skulle den kunna ligga här. Godset Hellerup kan historiskt dateras ända tillbaka till 1600-talet.

De nuvarande ägarna Inger och Knud Erik Hansen står i spetsen för ett av Danmarks mest hedervärda designföretag, Carl Hansen & Søn, som är ett tillväxtäventyr i sig självt. Det blir uppenbart när man går runt i de nästan 40 rummen i bostaden, där klassiker efter klassiker möter gästen.

Designälskarna Inger och Knud Erik Hansen lever för den goda designen – här tillsammans med familje- och vakthunden Paulie.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hellerup på Fyn

Fyns rika jord har fått landsdelen att blomstra i flera hundra år – så även på de otaliga slotten och herrgårdarna som fortfarande dominerar landskapet på den danska ön i kungarikets mitt.

Exklusivt spelbord. I det gröna vardagsrummet står bridge- och schackbrädet i europeiskt körsbär, ett träslag som är gyllene och aldrig ändrar färg, till skillnad från amerikanskt körsbär som blir mörkare med tiden. Bordet tillverkades ursprungligen av Tranekær Furniture, som Carl Hansen & Søn förvärvade 2003, och då följde det med på köpet. Runt omkring spelbordet står två CH24, som också är i europeiskt körsbär.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I den gula matsalen står kryssbensbordet i teak, designat av Hans J. Wegner 1950. På bordet ses två träskålar ritade av Finn Juhl och på golvet står två rustika glasvaser som är tillverkade av återvunnet glas, som finns att köpa i alla Carl Hansen & Søns flaggskeppsbutiker.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Dras till förändring och tillväxt

På denna soliga dag välkomnar Inger och Knud Erik Hansen oss tillsammans med schäfern Paulie. Det äkta paret har precis genomfört ett generationsskifte i Carl Hansen & Søn, och då skulle man kunna tro att den 64-åriga tidigare överläkaren och den 70-årige möbeldirektören skulle dra sig tillbaka och njuta av en välförtjänt pensionering, men så är inte fallet.

– Vi lockas båda två av förändring och tillväxt och älskar att se saker utvecklas. Det är det nya och utveckling i allmänhet som driver oss framåt och får oss att stiga upp på morgonen, säger Knud Erik Hansen. Hans hustru tillägger:

– Ja, visst kan det hända att vi emellanåt går till sängs fullständigt utmattade klockan åtta på kvällen, men nästa dag kliver vi upp tidigt med ny energi.

Ikon i almträ. I fönsterpartiet står Faaborgstolen som Kaare Klint designade åt Faaborg Museum 1914. 2014 firade Carl Hansen & Søns den ikoniska stolens 100-årsjubileum med en begränsad utgåva i almträ.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det funktionella CH339-bordet designades av Hans
J. Wegner 1962. Denna utgåva har en ilagd iläggsskiva, som gör att det lätt får plats tio personer runt bordet. CH24-stolen – även kallad Y-stolen – är den allra första modellen som Hans J. Wegner ritade exklusivt för Carl Hansen & Søn 1949. Stolen har varit i kontinuerlig produktion sedan 1950.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I biblioteket med den karakteristiska ockrafärgen står ett Kaare Klint-soffmöblemang tillsammans med ett soffbord i ek designat av Hans J. Wegner. Soffbordet och de två sofforna tillverkas inte längre, men båda sofforna är en variant av KK41181-soffan som Kaare Klint designade för Thorvald Staunings kontor 1930. Den soffan finns fortfarande i produktion.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Den majestätiska grå dörren har sällskap av Coupé-soffan som designades av Frits Henningsen 1936. Efter att ha varit ute ur produktion under ett antal år återupptog Carl Hansen & Søn produktionen av den exklusiva soffan 2019.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Nya kapitel

Inger Marie Jensen Hansen är med.dr, fil.dr och var tidigare anställd som överläkare. För några år sedan fick en tids sjukdom henne att sadla om helt och i dag har hon framgångsrikt ansvarat för etableringen av Carl Hansen & Søns flaggskeppsbutiker världen över, alltifrån Tokyo till den senaste i Hamburg.

Hennes man, Knud Erik Hansen, tog plats i direktörsstolen hos Carl Hansen & Søn 2002 och därefter har det familjeägda möbelföretaget bara gått en väg: framåt. Man har förvärvat snickerier, byggt ut fabriken flera gånger, öppnat flaggskeppsbutiker i hela världen, kraftigt ökat personalstyrkan och tillväxten i räkenskaperna år efter år.

Men den 1 januari i år skrevs ett avgörande nytt kapitel för det danska möbelföretaget, då sonen Morten Hai van Bui Hansen som den fjärde generationen tog över direktörsstolen. Inger och Knud Erik Hansen kommer emellertid att fortsätta att arbeta med den dagliga driften och fungera som minoritetsägare.

Framför den gamla svenska kakelugnen står fyra CH25 som Hans J. Wegner ritade exklusivt för Carl Hansen & Søn 1949. De fyra loungestolarna omgärdar ett provbord från Nissen & Gehl. Till vänster står ett koreanskt medicinskåp som Knud Erik Hansen tagit med sig hem från sin långa arbetsperiod i Asien. Skänken till höger har Knud Erik Hansen själv ritat och låtit göra hos en snickare i Hongkong. På den ses en miniatyrmodell av företagets guldkalv: Y-stolen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En rad av prominenta ägare

Hellerups historia går ända tillbaka till medeltiden. År 1770 revs byggnadens ursprungliga torn för att ge plats åt en invändig trappa och godset fick även sitt klassicistiska yttre.

Knud Erik Hansen skriver därmed in sig som en i en rad av prominenta ägare som familjerna Rantzau, Bild, Bølle, Urne, Brockenhuus, von Körbitz och Sehestedt Juul, som turats om som ägare under historiens gång.

I den vackra sneda gången står några av Hans J. Wegners provstolar på rad. På skänken står två terrakottavaser, som kan köpas i alla Carl Hansen & Søns flaggskeppsbutiker. Skeppsklockan kom Knud Erik Hansens pappa hem med en dag och den har följt honom genom hela hans uppväxt. Den hängde ursprungligen i deras sommarhus på södra Fyn och när mamman Ella Hansen ringde i den visste Knud Erik Hansen och hans bror att det var dags för middag.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Design som berättar en historia

Idag är Hellerup ramen för ett aktivt liv och huset är på samma sätt en enaståendei nramning för många av möblerna som företaget har producerat genom åren. Här finns Hans J. Wegner-möbler i alla dess former, men även klassisk design av Ole Wanscher, Kaare Klint, Mogens Lassen, Poul Kjærholm och Frits Henningsen – möbler som alla berättar en historia och som i vissa fall går tre generationer tillbaka.

Knud Erik Hansen är en gudabenådad historieberättare och berättar till exempel att Frits Henningsen dessvärre hade krävt att alla hans möbelritningar skulle brännas vid hans död, och därför har det varit något av ett arkeologiskt arbete att börja producera arkitektens möbler igen.

Du är dum. Detta vackra Frits Henningsen-möblemang kommer från Knud Erik Hansens barndomshem – och det råder det inget tvivel om, för på bordsskivans undersida har de två bröderna skrivit: Du är dum. Och: Du är också dum... På bordet står en keramikvas, som finns att köpa hos Carl Hansen & Søn.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Prinsessbordet är från Rud. Rasmussen och ritat till kung Frederik IX, som beställde det som gåva till hans tre prinsessors artonårsdagar. Bordet är gjort i europeiskt körsbär, som är alldeles gyllene och inte ändrar färg över tid. Till vänster om schatullet står Hans J. Wegners CH22-provstol från 1949 och till höger står Flaglinestolen som Hans J. Wegner designade 1950.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Priset för god design

En gång fick Knud Erik Hansen kontakt med en svensk hönsägare som hade ett sällsynt exemplar av en Henningsen-fåtölj. Stolen stod i hönshuset och bar tydliga tecken efter det fjäderklädda sällskapet.

Dessvärre för Knud Erik Hansen visste hönsuppfödaren att stolen var sällsynt och värd en hel del – faktiskt flera hundra tusen kronor – och det blev också vad stolen köptes för till slut.

Då köpet var klart kördes stolen genast till fabriken där den demonterades helt, så att Carl Hansen & Søn i dag kan tillverka trogna utgåvor av de ursprungliga möblerna.

I trappuppgången står två CH07-skalstolar som ritades 1963. De är klädda med silke från Jim Thompson. Loungestolen låg designmässigt före sin tid och fick därför vackert vänta på sin plats i rampljuset. I dag anses den dock vara en av Hans J. Wegners mest banbrytande designer. Mellan de två loungestolarna står Hans J. Wegners brickbord CH417. På den lilla hyllan står en rad Hans J. Wegner-miniatyrstolar som en japansk medarbetare har gjort.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Designklassiker i trevliga omgivningar

Godset Hellerup har nästan 40 rum på nästan 1 600 m2 – däribland många sällskapsrum och gästrum. Rummen från 1700-talet har olika färger där engelskt röda, gröna och ockrafärgade väggar ger en trivsam inramning till sittgrupper, läshörnor och middagsbord.

De många klassiska möblerna, som säljs över hela världen, har sällskap av flera prototyper, varav många har utvecklats i nära samspel mellan Knud Erik Hansens far Holger Hansen och möbelarkitekten Hans J. Wegner. Här står därför såväl möbler som inte är i produktion som möbler som funnit i familjens ägo i generationer.

Antikviteter, konst och kuriositeter som Knud Erik Hansen haft med sig hem från långa arbetsvistelser i utlandet – där han bl.a. spenderat tio år i Singapore och Hongkong samt en längre period i Sydafrika – ger hemmet en personlig prägel.

Intill skorstenen står ett vackert Børge Mogensen-kinaskåp i mahogny som tillverkats av Søborg Møbler. När Carl Hansen & Søn förvärvade företaget följde detta vackra skåp med. I förgrunden står Knud Erik Hansens skrivbord som kommer från Rud. Rasmussen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Skalstol i fullt majestät. Wegners skalstol tillverkades som en utgåva i teak och getskinn i samband med stolens 50-årsjubileum 2013. Ovanför ses lampan Enigma av Shoichi Uchiyama för Louis Poulsen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Det unika uttrycket hos äkta hantverk

Ovanvåningen är som att komma till himlen för den som älskar möbler. De nästan 500 m2 är uppdelade i sittgrupper med mattor under, så att rummet upplevs öppet.

Atmosfären är på det hela taget varm och ombonad. När våningen renoverades med snedväggar och öppet upp till nock 2013, valde man att skapa ett stort uppehållsrum med frilagda bjälkar av pommersk furu, vilket ger rummet en rustik och ursprunglig känsla. Knud Erik Hansen pekar upp mot träverket:

– Se hur yxorna har format bjälkarna, säger han. Ända sedan han växte upp på fabriken under 1950-talet har han föredragit det handgjorda och äkta hantverksuttrycket och hans hem förmedlar exakt den känslan.

Uppe på den nyrenoverade vinden står en unikaflygel av Andreas Christensen. Den köpte Knud Erik Hansens far Holger Hansen på handelsmässan i Fredericia 1949 – och Knud Erik Hansen kan spela en melodi om humöret faller på. Bredvid står Tadao Andos fåtölj, som han designade som en hyllning till Wegners estetik.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Godset Hellerup har många gästrum – här ses ett högst uppe i huset med utsikt mot kyrkan och med broderat sängöverkast och kuddar, som finns att köpa i Carl Hansen & Søns flaggskeppsbutiker i Danmark. Framför sängen står dagbädden OW150, som ritades av Ole Wanscher 1963. Den består av en enkel läderdyna som närmast svävar över ramen i massiv ek.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Paret renoverade bottenvåningen för några år sedan och fick samtidigt ett nytt kök – ett Bulthaup B3-kök i massiv ek. Matbordet SH900 ritades av Strand + Hvass 2007 och är fortfarande i produktion hos Carl Hansen & Søn. Runt om bordet står Hans J. Wegners CH29P-sågbocksstolar som han ritade 1952. Inspirationen till stolen fick han från snickarnas sågbockar. I taket över matbordet hänger en lampa ritad av Hans J. Wegner.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad