Med utsikt över vattnet ligger denna arkitektritade pärla, som på ett förunderligt vis kombinerar allsköns material. Fasaden på andra våningen är putsad och den matta ytan står i stark kontrast till bottenvåningens blanka anodiserade aluminiumbeklädnad, som nästan verkar glöda i solens strålar. Det är sannerligen ett hus fyllt med materialitet och kontraster. Därtill har man lyckats kombinera de rena linjerna med böljande former och kurvor, som får ovanvåningen att sväva och gör att bostaden väcker uppmärksamhet i gatubilden.

© Enok Holsegaard

Ett arkitektoniskt mästerverk med drömmande blick mot vattnet

Med utsikt över Öresund bor Kristian Kassow i en arkitektritad villa som på ett spektakulärt sätt kombinerar klassiska material med geometriska former. För Kristian hade det alltid varit en dröm att få rita ett helt eget hus där han kunde sätta sin personliga prägel på hela processen.

© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard

Form och funktion

Som son till en arkitekt och dessutom grundare av ett företag som utvecklar industriella robotar har han inte bara vuxit upp med god arkitektur. Han har även en medvetenhet om hur form och funktion måste samspela.

– Inom mitt fackområde väger funktion och prestanda tungt och därför tycker jag om former som framhäver dessa två. Jag har svårt för både arkitektur och produkter där den geometriska formen komprometterar funktionen, berättar han.

Utsikten avnjuts ofta från de två Modell 711-stolarna från norska LK Hjelle. Här flödar ljuset in genom de svängda fönstren.

© Enok Holsegaard

Ett väldigt speciellt sammarbete

Förväntningarna på drömhuset var alltså höga, men Kristian tvekade inte när det kom till valet av arkitekt. Han ville naturligtvis låta sin syster, arkitekten Lise Kassow, stå i spetsen för projektet.

Det speciella samarbetet mellan de två har verkligen resulterat i ett hus som är något utöver det vanliga – ett hus som tycks sväva med en ovanvåning i ett stramt geometriskt snitt som vilar på en grund av glödande anodiserat aluminium.

– Kristian arbetar med kurvor och geometri i sitt arbete, så jag har låtit den referensen styra det övergripande uttrycket. Dessutom är jag själv fascinerad av kontraster och därför har jag låtit material och former spela mot varandra, berättar Lise.

Huset är ett resultat av ägarens och hans systers nära samarbete och återspeglar en gemensam fascination för form och funktion. De tilltalas även båda av havet och därför har de låtit installera stora fönster som går från golv till tak på den sida där utsikten mot vattnet är som bäst.

© Enok Holsegaard

Dragen av naturen

Syskonparet, som växte upp i Skagen i ett hus med utsikt över Kattegatt, har båda en stor förkärlek för hav och natur och därför var ett av Kristians främsta önskemål att utnyttja husets läge vid havet.

– Ovanvåningen har den bästa havsutsikten, så Lises bud var redan från början att skapa ett hus med en markant ovanvåning och den idén var jag helt med på. Tanken är att man ska låta sig lockas mot utsikten där uppe och därför har vi arbetat mycket med att skapa en märkbar skillnad mellan de två våningarna, berättar Kristian.

Och det är inte bara fasaden som visualiserar denna skillnad.

I husets vardagsrum på andra våningen har man en slående utsikt över Amager Strand och Öresundsbron. Piero Lissoni-sofforna från Cassina är valda i en blå läderkvalitet som refererar till utsikten och fint samspelar med ektakets varma nyanser. Över soffbordet hänger Verner Pantons karakteristiska Globe-pendel. Skänken längs väggen kommer från Pastoe och är designad av Joost van der Vecht. Lampan Taccia kommer från Flos, medan fotot som hänger på väggen har tagits av husets arkitekt Lise Kassow.

© Enok Holsegaard

I entrén har de låtit uppföra platsbyggda skåp i samma typ av trä som i kökets moduler för att skapa sammanhang. Pallen är Poul Kjærholms PK91 i kanvas. UNDER TRAPPAN står en Capri-dagbädd från Skipper Furniture tillsammans med Paul McCobbs tidskriftssamlare från
Fritz Hansen. Verket är av den danska konstnären Inger Odgaard.

© Enok Holsegaard

Under trappan står en Capri-dagbädd från Skipper Furniture tillsammans med Paul McCobbs tidskriftssamlare från
Fritz Hansen. Verket är av den danska konstnären Inger Odgaard.

© Enok Holsegaard

Gemensam vision för husets uttryck

På bottenplan har alla golven lagts med grön marmor och taken har målats vita, medan ovanvåningen har ett varmare uttryck med golv i douglasgran och tak i oljad ek.

Materialvalet var alltså viktigt för både arkitekt och byggherre, och de två kom snabbt överens om detta levande uttryck.

Hemmet känns ljust och rymligt eftersom man har valt att öppna upp till ovanvåningen och på så sätt fått dubbel takhöjd i husets hjärta. Dessutom har man valt en trappa i visuellt lätta material som ger den ett elegant uttryck som inte stjäl ljuset. Köket i oljad teak är från Hanstholm Køkken och står vackert mot golven i grön marmor. Lamporna som hänger över köksbordet heter Above och kommer från Louis Poulsen.

© Enok Holsegaard

Huset har en stor öppen yta mellan de två våningarna och genom att låta den bärande betongbjälken vara friliggande skapas en rå kontrast till de vita väggarna och de olika träslagen som i övrigt dominerar i husets arkitektur. Över köket har det skapats en liten läshörna där man kan följa med i vad som händer i köket.

© Enok Holsegaard

Ett välritat hus med nyskapande arkitektur

Men även om husets arkitektur är mycket nyskapande har Lise Kassow inte kompromissat med de grundläggande värdena som kännetecknar ett lyckat hus.

– När jag ritar ett hus tänker jag på att de som bor där ska se fram emot att komma hem. Att de vill sitta kvar i vardagsrummet i timmar och att sovrummet ligger i rätt väderstreck, så att det alltid är svalt. Utsikten mot trädgården är viktig så att man alltid har något fint att se ut på, och morgonsolen ska leta sig in tidigare på de platser där man kan slå sig ned för dagens första kopp kaffe, berättar hon.

I förlängning av köket har det skapats en matplats med Arne Jacobsens sjuanstolar i vinrött läder och ett bord med inbyggd utdragsfunktion, så att hela familjen kan samlas kring det. Taklampan är Asteps Model 2065 designad av Gino Sarfatti.

© Enok Holsegaard

På bordet står en glasskål som hittats i Berlin och en svart metallskål ritad av Mathieu Matégot för Gubi. Den lätta metallhyllan kommer från Fritz Hansen och är designad av Paul McCobb. På hyllan står en champagnehink i vit marmor från Ferm Living och en H20-bordslampa från Gubi. Keramikskå- len är inköpt i Provence och lådorna i naturläder kommer från Fritz Hansen.

© Enok Holsegaard

Inredning som passar arkitekturen

Även i inredningen märks Kristians fokus på funktionalitet, eftersom den här har fått sällskap av klassisk design. Huset har därför inretts med möbler i ett modernistiskt och rent formspråk som framhäver husets arkitektur.

I det stora vardagsrummet på andra våningen står till exempel två Piero Lissoni-soffor från Cassina i en blå läderkvalitet som en vacker kontrast till ovanvåningens varma nyanser och som samtidigt bygger en bro till havet utanför fönstren. I matsalen har Arne Jacobsens ikoniska sjuanstolar fått ta plats runt matbordet, som har plats för alla när hela familjen är samlad.

Badrummet är klätt i vit marmor och möbler från Hanstholm Køkken i oljad teak, som går som en röd tråd genom hela hemmet. Som pricken över i:et kan man stiga rakt ut på takterrassen från det genomtänkta badrummet. Den stora blå golvvasen är ett vintagefynd från Berlin.

© Enok Holsegaard

Sovrummet är mycket enkelt inrett och har en vacker utsikt mot Öresundsbron. Som överkast på sängarna ses en matta från Society Limonta. Från rummet når man både en walk-in-closet, husets största takterrass samt det privata badrummet.

© Enok Holsegaard

Plattorna i marmor pryder såväl golv och väggar som taket i det ljusa badrummet, vilket skapar ett speciellt uttryck och leder tankarna till luxuösa spabesök.

© Enok Holsegaard

Mellan husets vardagsrum och sovrum har man placerat en takterrass med utgång från båda rummen, vilket resulterar i en intressant sammansmältning mellan husets utsida och insida. Möblemanget är från Ilva.

© Enok Holsegaard

Ärlighet, frihet och kreativitet

Både Kristian och Lise erkänner att vågorna har ibland gått höga under den omfattande processen, men de är samtidigt övertygade om att deras nära band har varit enormt bidragande i att skapa det unika huset.

– Den graden av ärlighet som vår relation medför har visserligen fått vissa delar av processen att ta lite längre tid, men jag tror också att huset har blivit mer renodlat eftersom det var vårt gemensamma projekt, säger Kristian, och Lise fortsätter:

– Jag har fått massor av frihet och möjlighet att använda min kreativitet. Kristian har en god rumslig förståelse och en särskild känsla för detaljer, så vi har utan tvivel varit på samma våglängd. Och i dag kan Kristian njuta av soluppgången över havet från sitt sovrum på morgonen, medan han kan se ut mot det glittrande stadslivet på andra sidan sundet om kvällen.