Färgerna sprakar i konstskribentens lägenhet

Grönt arbetsrum, citrongul hall och blått kök. I Lisbeth Bondes lägenhet är färgerna maxade, och de inspirerar varje dag.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Lisbeth Bondes lägenhet är färgsatt av den dansk/norska bildkonstnären Nils Erik Gjerdevik. Färgerna är valda med det internationella färgsystemet Natural Color System (NCS), som fastställer färger inom bl.a. arkitektur och design. I sitt arbete som konstskribent möter Lisbeth många konstnärer som hon har införskaffat sig verk av, och på den vägen har hon löpande byggt upp en större samling. Upphängningen av verken har galleristen Kerry Harm Nielsen från Galleri Kant stått för. Han har haft ett öga för Gjerdeviks färgskala och skapa speciella konstkonstellationer. Från höger syns ett större pappersverk av Ferdinand Ahm Krag, och över det hänger ett grafiskt tryck av Nils Erik Gjerdevik. Överst till vänster syns ett mindre pappersverk av Ruth Campau, under en målning av Kathrine Ærtebjerg och nederst en akvarell av Adam Saks. Hästhuvudet är en gipsavgjutning från Brdr. Funder Stukkatører av en skulptur av den grekiska bildhuggaren Fidias, 480–430 f.Kr. Golvlampan TR7 är designad av Tom Rossau, och lutan har Lisbeths bortgångna före detta man, konstnären Preben Fjederholt, en gång bytt sig till.

Färgformeln

I konstskribenten Lisbeth Bondes lägenhet i Köpenhamn samspelar väggarna i markanta färger med hennes stora konstsamling.

Färgerna på väggarna är sammansatta av konstnären Nils Erik Gjerdevik, och upphängningen av verken är av galleristen Kerry Harm Nielsen. Samspelet mellan verken och färgerna på väggen skapar en särskild dynamik som inspirerar varje dag.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Matsalsrummet är fullt av möbler och bilder, som i sitt samspel skapar en intressant dynamik mellan kontrast och harmoni. Som ett särskilt blickfång hänger den stora bilden Lilies 8 med blomstermotiv ingraverat i högblankt stål av Erik A. Frandsen. Det spegelblanka utseendet förstärks av ljuskronan Spiral SP01 Pendant Silver i silverfärgad plast, som Verner Panton designade 1969. Det iögonfallande stålet tonas ner av ett sidobord av mahognyfaner i empirstil. Till höger syns målningen Timaios av Preben Fjederholt från 1988, och under hänger ett mindre grafiskt verk av Peter Callesen, som är producerat i den litografiska verkstaden Steinprent i Tórshavn.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Det klassiska utseendet i Mogens Koch-verken bryts av med en expressiv målning av Lars Nørgård, som Lisbeth förvärvade i samband med hennes bok om Nørgårds konst med titeln Dårlige nerver. I verken syns två små lerskisser av två nakna modeller, skapade av bildhuggaren Louis Rosen Schmidt, samt en mindre bronsskulptur av bildhuggaren Tine Hecht-Pedersen.

Synergi av färger

Färger är fantastiska, då de påverkar oss på många sätt och framkallar olika associationer i oss. Blå är kanske himmel och hav, och gul är kanske sommarens citrondessert.

När man beslutar sig för att bo med färger måste man ta ställning till hur man vill påverkas varje dag.

De tankarna har Lisbeth Bonde också haft om färgsättningen av sin 160 m² stora lägenhet i Köpenhamn, som hon delar med sin man.

Hon fick den numera bortgångna bildkonstnären Nils Erik Gjerdevik att färgsätta rummen, vilket har skapat ett händelserikt och färgsprakande flow genom lägenheten som spelar aktivt tillsammans med Lisbeths konstsamling på väggarna.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Målningen i rosa nyanser av Leonard Forslund glider in i väggens terrakottafärger, där den närmast verkar som en 3D-effekt.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Den pastosa, abstrakt-expressiva målningen är av Lars Dan, en god vän till Lisbeth, som tillägnade henne diktsamlingen Farven græs blåt grønnere. Den grå bakgrundsfärgen skapar en neutral bakgrund som väcker bildens många färger till liv.

Et liv omgivet av konst

Som passionerad och professionell konstkännare är det viktigt för Lisbeth att vara omgiven av sin konst i sin bostad.

– Att kunna gå runt och studera konstverken här hemma är en pågående lärande process, för de ger ständigt mig nya betydelser och förändras från dag till dag och från år till år allt eftersom ljus, livsomständigheter och stämningar förändras, berättar Lisbeth.

Läs också:

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Den moderna terrakottafärgade bondgården i den stora bilden i cinemascope-format av Allan Otte är utgångspunkten för alla färger i lägenheten samt väggen den hänger på. Verket rymmer ett starkt civilisationskritiskt motiv i form av ett danskt lantbrukslandskap från 2000-talet. I det högteknologiska lantbruket är allt långt från bra, så titeln Everything is Good Here ska tolkas ironiskt.

Konsten har inget facit

Bra konstverk är de man aldrig riktigt blir färdig med.

Precis som med drömmar har de en betydelse i sin komposition, färg och disponering av yta, där förståelsen aldrig riktigt får ett facit, förklarar Lisbeth om sin konstsamling, som är långt från systematiskt skapad.

Snarare har verken kommit in löpande, då hon genom åren ofta har köpt verk av konstnärer innan de blivit kända. Varje verk har därför en särskild historia och proveniens.

Hon kände också Gjerdevik, som erbjöd sig att färgsätta väggarna innan hon och hennes man flyttade in. Tanken var att skapa ett originellt samspel med konstverken för att skapa ett annorlunda hem.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

I Lisbets gröna arbetsrum samspelar färgen på väggen vackert med nyanserna i målningen av Alexander Tovborg. Från rummet kan man se in i vardagsrummet.

Gjerdevik skrider till verket

En junidag 2016 slog Gjerdevik sig ner i de tomma rummen för att känna efter och känna in dem och se hur ljuset förändrade sig under dagen.

Därefter bad han Lisbeth om fotografier av de verk som efter format eller storlek kunde hänga på ett särskilt ställe på väggarna.

En stor landskapsmålning av Allan Otte kunde endast hänga på en plats i lägenheten, nämligen i vardagsrummet över den ena soffan. Samtidigt finns det en gård på bilden med en särskild terrakottafärg, som blev utgångspunkten för färgsättningen av hela lägenheten.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Den färgsprakande vilstolen är köpt begagnad, och färgkonstellationerna i den fortsätter på väggen med en målning av Nils Erik Gjerdevik från Galler Kant samt den mindre gouache-målningen av den abstrakta konstnären Ib Geertsen, som annars är mest känd för sina mobiler och cirkelkvadrater.

”Vi hade aldrig själva gjort så djärva färgval”

– Vi hade aldrig själva gjort så djärva färgval, för det kräver en ingående kunskap om färgernas inneboende kvaliteter och sätt att kommunicera med varandra på. Men vi såg ganska snabbt hur bra de samspelade, och idag njuter jag av att stå i det terrakottafärgade vardagsrummet och titta in i mitt gröna arbetsrum, säger Lisbeth.

– Dessa kompletterande kontraster är en ren fröjd för ögat. Lika härligt är det att stå i den grå matsalen och titta mot den knallgula korridoren, där ögat fångar det blå i köket längst bort. Färgerna liknar Gjerdeviks egen färgskala i hans vidunderliga och samtidigt estetiskt förfinade och komplext mönstrade konst, fortsätter hon.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

De många färgerna ter sig som en flod som böljar sig genom lägenheten när man ser rakt igenom den från den citrongula gången. Här hänger ett potpurri av verk i många olika format, målningar och stilarter. Över dörren kan man se en teckning av Christina Hamre med ett mytologiskt djur som bär en till synes död person på ryggen – som ett passageverk som skildrar övergången mellan liv och död.

Väggar fyllda med sprudlande konst

När alla rum var målade fick Lisbeth hjälp av sin goda vän, galleristen Kerry Harm Nielsen från Galleri Kant, att hänga upp verken.

Det blev ett mycket mer djärvt val än hon och hennes man själva hade mod till. Dels med hela väggar fyllda med konst – så kallade salongsupphängningar – dels med spännande konstellationer.

Kombinationen mellan två professionella människors kompetenta blickar, i form av förslag på färgade väggar och väggupphängning, har skapat en intressant och originell dynamik i Lisbeths hem som hon njuter av dagligen.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

Köket är målat i en så kallad københavnerblå, som man förr i tiden trodde kunde hålla flugorna borta. Hos Lisbeth skapar det en snygg bakgrund till ett grafiskt verk med blomstermotiv av Erik A. Frandsen från Edition Copenhagen. Ovanför syns målaren Emily Gernilds fräcka målning Croissant från 2017.

© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad, Styling: Stine Kirchheiner

I sovrummet skapar en himmelsäng i shakerstil ett rum i rummet. Den är byggd i amerikanskt körsbärsträ, och en dansk snickare har skapat den efter ett amerikanskt original. Lisbeth fick den till ett otroligt billigt pris, och gavelkuddarna, som är överdragna med äkta William Morris-tyg med ett av hans berömda sjögräsmotiv, kostade mer än sängen. Tyget ovanför sängen är ett transparent grönt tyg, så att man kan ana ljuskronan och stuckaturen genom det när man ligger i sängen. Bakom sängen hänger en målning av Asmund Havsteen-Mikkelsen, och till höger syns ett broderat verk med titeln Jeg av Pernille Maegaard. Målningen Drømmen om Silkeborg Bad är av Lise Blomberg Andersen. Den monokroma målningen till höger om sängen är målad av Peter Martensen.