Rymd och funktionalitet

Designern Søren Rose har lyckats förvandla en mörk vind till en attraktiv penthouselägenhet i familjens hus i Hellerup. Med hjälp av stora fönster har han skapat en fantastisk rymd och eftersom han dessutom alltid tänker i på funktionalitet, är bostadens 120 m² beundransvärt väl utnyttjade.

© Line Klein

9 olika hem på bara 13 år

Om det inte hade varit för att hans fru tyckte att hon var för ung för att bo i Hellerup för 20 år sedan, skulle entreprenören och formgivaren Søren Rose ha fortsatt bo i sitt 450 m² stora hus där. Under tiden har familjen på fem – Søren, frun Mette och barnen Frida, Milla och Silas – bott bland annat i både Christianshavn och New York. Totalt nio platser det blivit under de senaste tretton åren.

© Line Klein

Nya ögon på ett gammalt hus

Men nu har familjen flyttat in i huset i Hellerup. Det innebar att de måste betrakta det gamla huset från 1926 med nya ögon vilket betydde en större renovering. Eftersom arbetet är omfattande har paret börjat med att göra i ordning vindsvåningen på 120 m² så att de kan bo där tills resten av huset är färdigt. Därefter ska den rymma Sørens ritkontor.

© Line Klein

Storstadskänsla

Den ljusa vindsvåningen i New York-stil har ändrat uttryck flera gånger – allt beroende på var Søren stod på byggnadsställningarna utanför byggnaden. För knappt hade han bestämt sig för ett visst antal fönster förrän han upptäckte en ny inspirerande utsikt mot havet, en park, de andra husen – sammantaget en utsikt som gav en storstadskänsla.

© Line Klein

Fokus på ljuset

– Det var en trist, mörk vind med fyra gamla fönster. Eftersom vi framför allt ville arbeta med ljuset, ställde jag mig ute på byggnadsställningen vilket resulterade i att min idé om konstruktionen blev något av en byggklossprocess beroende på varje ny utsikt.

Allt resulterade i hela 24 Velux-fönster i dubbelhöjd på fem meter vilket skapar en väldigt annorlunda och spatiös känsla. Samtidig har vi byggt en takterrass för att även få utomhusyta, berättar Søren.

© Line Klein
© Line Klein

”Om jag inte blir lite förälskad i de saker vi designar går de sällan vidare till produktion”

På sitt företag, Søren Rose Studio, arbetar han som formgivare inom produkt- och möbeldesign samt med inredningar. Därför ligger det helt naturligt många tankar bakom uttrycket i både rum och inredning.

Själv beskriver Søren sig som en detaljmänniska när det gäller design och han är alltid på jakt efter formgivare som ritkontoret kan samarbeta med kring inredningsprojekt. I centrum för hans egen formgivning finns känslan av att han själv måste vilja bo med det han skapar.

– Om jag inte blir lite förälskad i de saker vi designar går de sällan vidare till produktion. Men jag älskar även att använda andras saker. Ser jag en lampa som är vackrare än jag själv hade kunnat tänka ut den, använder jag den för att förstå hur formgivaren har kommit från en punkt till nästa eller har hittat en lösning på en problematik som jag själv inte hade kommit på. Det hjälper mig att göra förbättringar.

All design ska vara estetisk eller lösa ett problem

Det som framför allt är utvecklande är design som ligger långt från min egen, och klassiker som Biagio-lampan av Tobia Scarpa från 1968. Den sistnämnda sätter en hög standard och påminner mig om att jag och de producenter vi samarbetar med måste strama upp oss, säger Søren, vars utgångspunkt är att all design ska ha sitt eget berättigande, oavsett om det är estetiskt eller om det handlar om att lösa ett problem. Den attityden dominerar i hans inredning, där saker byts ut om de inte fyller en tydlig funktion, har affektionsvärde eller är estetiskt vackra att se på.

© Line Klein

Det funktionella får gärna vara vackert

– I de flesta länder uppskattar man funktionalitet mer än estetik. Här i Danmark ska det hänga ihop. För vi identifierar oss med vår inredning på samma sätt som med våra kläder. Därför tar vi den seriöst. Det förklarar varför vanliga människor tycker det är jätteviktigt att det funktionella gärna får vara vackert. Det elementet går hand i hand när ytan är begränsad.

I New York bodde vi på 125 m², och livskvaliteten blir inte mindre av att man bor smått. Tvärtom blev vi mer sammansvetsade som familj. Designar man bara på rätt sätt kan man faktiskt förvandla det till en positiv upplevelse att bo smått. Det kräver att funktionaliteten är bra och att allt har sin plats, och då får inredningen plötsligt en innebörd, säger Søren.