Över soffmodulerna hänger Peter Brandes skiss till Dronningeporten i Roskilde domkyrka. De vita hyllmodulerna, 2R, kommer från Paustian, medan den kvadratiska spegeln av Philippe Starck kommer från Fiam. Bordslampan kommer från Foscarini.

När du tar hissen upp kliver du rätt in i hallen. Verk av street art-konstnärerna Mormor och HuskMitNavn har målats direkt på väggarna. De ljust sandfärgade klinkerplattorna kommer från Casa Dolce Casa på Flisegalleriet Hesseldahl och har lagts med minsta möjliga fogbredd.

En stor chans

På hög höjd i Aarhus bor en familj på fem personer. Med en fotbollsplan på taket, utsikt över vattnet och iögonfallande konst på väggarna har de lyckats skapa ett hem utöver det vanliga.

– Vi föll pladask för möjligheten att flytta in på den översta våningen i den nya fastigheten, men det var något av en chansning med tre halvstora och idrottstokiga grabbar. Vi bestämde oss därför för att anlägga en fotbollsplan på terrassen och så var det problemet löst, berättar paret. De köpte lägenheten på nionde våningen redan innan den stod klar, och fick därför möjlighet att själva sätta sin prägel både på utformning och materialval.

De valde bland annat att låta samma sandfärgade keramiska klinker återkom- ma på flera platser i lägenheten för att skapa lugn och sammanhang. På så vis skapade man större utrymme för visuellt buller i form av stora tavlor och roliga konstföremål. När du stiger in i hallen från hissen möts man sålunda av två unika konstverk som målats direkt på väggen. När man fortsätter in i vardagsrummet genom de specialdesignade glaspartierna ser man ett par sneakers i keramik och en bronsskulptur på golvet föreställande ett barn med en röd korv (dansk pølse). Det är originellt och fullt av humor, helt i linje med familjens smak.

Mellan vardagsrummet och hallen växlar golvet från ek till klinker. Tittar man från vardagsrummet kan man se de vägghängda soffmodulerna av Kaare Klint i mörkblått läder som idag produceras av Carl Hansen & Søn. För att skapa värme i inredningen har man valt ett par löpare i ull från Kasthall. De smala, avlånga takfönstren får den långa korridoren att bada i dagsljus.

I ett hörn av vardagsrummet har familjen samlat alla böcker för att skapa en trivsam läshörna. Paret valde att använda ett antal Montana-hyllor de redan ägde. De olika djupen ger ett trivsamt och originellt uttryck. Den lilla tvåsitssoffan från Le Corbusier är en skön läsplats. Intill står det lilla Cicognino- sidobordet med handtag av svartbetsad ek som har ritats av Albini för Cassina.

”Vi hade redan en del rödorange hyllor men med två olika djup. Istället för att gräma oss över det, bestämde vi oss för att dra nytta av det och leka med uttrycket.”

Vardagsrummet domineras av den stora gråmelerade spisväggen som pryds av en distinkt Michael Kvium-tavla. Den vita soffan från Cassina är vänd mot spisväggen. Den mjuka konjaksfärgade fåtöljen är ritad av Le Corbusier.

En stor familj kräver ett stort matbord, som detta ekbord från Arco, som passar perfekt till de lätta stolarna från Arper. Över bordet hänger en stor Skygarden-pendel från Flos, medan en stor, rund One-pendel sprider sitt ljus in i varje vrå av matrummet och ger associationer till en rispapperslampa. Patchworkmattan är otroligt praktisk och kommer från Belgien.

Den mörka väggen delar upp vardagsrum och matrum men gasspisen kan familjen njuta av från båda rummen. Den lilla gula tavlan som utgör en ljuspunkt på väggen kommer från Kvium. I bakgrunden står två distinkta Utrecht-fåtöljer, ritade 1935 av Gerrit Rietveld, och pryder sin plats i vardagsrum- met.

Praktiska lösningar med känsla för estetik

Vardagsrummet domineras av en stor mörk spisvägg i grått tegel, som delar upp vardagsrummet och matrummet. Den fungerar nästan som ett skulptu- ralt objekt i det för övrigt ljusa rummet. Den mörka ytan bryts endast av en gul tavla av Kvium och så självklart av eldstaden i glas. Man skulle kunna tycka att en eldstad på nionde våningen är något av en utmaning, för vem väl orkar slä- pa upp ved ända hit upp? Familjen valde därför en gasspis som tänds med en fjärrkontroll. På så vis får de all den värme och trevnad som en eldstad sprider i ett hem, men utan allt besvär.

Lösningen är ett bra exempel på på familjens inställning till inredning, som präglas av praktiska lösningar kombinerat med en säker känsla för estetik. Ett lösningsorienterat tillvägagångssätt som även visar sig i ett hörn av vardagsrummet, där de har samlat alla böcker i en inbjudande läshörna och skapat en hel hyllvägg av hyllkomponenter från Montana.

– Vi hade redan en del rödorange hyllor men med två olika djup. Istället för att gräma oss över det, bestämde vi oss för att dra nytta av det och leka med uttrycket. Det skapar liv och gör läshörnan mindre konform, framhåller paret.

Köket ligger i direkt anslutning till vardagsrummet, men en rad högskåp skiljer de båda rummen åt. En flerfärgad skänk står placerad längs baksidan av skåpväggen som även har fått en dekorativ funktion genom utsmyckningen av tre stora fototavlor. Skåpen går inte riktigt ända upp till taket, vilket betyder att det fortfaran- de släpps in ymnigt med ljus i köket. Planlösningen känns väldigt öppen, ett intryck som förstärks av den ostörda utsikten mot natursköna Risskov genom de stora fönstren som går från golv till tak. Här råder öppenhet för det lite galna, det nya och för bra idéer. Om det så handlar om en fotbollsplan på taket eller en tavla som ger visuellt buller

Lägenhetten är öppen åt de tre håll där terrasserna ligger. Terrasserna har olika djup och bredd och ger flera möbleringsmöj- ligheter – samtliga med utsikt över Aarhus och bukten. I detta hörn med utsikt mot Risskov står en Le Corbusier-soffa med tillhörande stolar i stål och väderbeständig textil som gör att de kan stå ute året runt. Stolen kan även användas inomhus.

I det rymliga badrummet ligger samma typ av sandfärgade klinker som i hallen, medan resten går i vitt för att skapa ett lugnt intryck.

Förutom en stor duschkabin med glasavskärmning har man sänkt ner badkaret så att man kan ligga ogenerat i badet och beundra utsikten över bukten. Alla armaturer kommer från Vola och går i antracitgrått. Det stora vägghängda gemet i stål och koppar har skapats av Julie Stavad.

Det kan vara något av en utmaning att bo på nionde våningen med tre aktiva grabbar, men familjen löste problemet genom att anlägga en fotbollsplan på taket.

I sovrummet har paret valt en säng från Hästens. Rummet domineras av en stor blomstertavla av den tyske konstnären Christian Achenbach. Den skulpturala länstolen i konjaksfärgat läder ritades 1952 av Arne Jacobsen till SAS-hotellet.