Ursprungligen låg det ett plankgolv i pommersk furu i det stora köks-allrummet som David hade tänkt slipa ner. Men det var så snett och vint att det slutade med att han tog bort det helt och lade ett Dinesen-golv där istället. Sedan återanvände han golvplankorna i vardagsrummet på ovanvåningen samt i den skulpturala trappan som leder upp dit. Jordgloben har David fått av sin mamma, som kommer från Italien. Den var bland de enda arvegods hon hade med sig vid flytten till Danmark.

© Birgitta Wolfgang Drejer

David Zahle är arkitekt och partner i det kända arkitektkontoret BIG. Hittills har han bland annat varit med att skapa Museet for Søfart i Helsingör, förbränningsanläggningen CopenHill och Pandahuset på Köpen- hamns zoo. Just nu har han ansvaret för bygget av en hållbar möbelfabrik åt Vestre i Norge, två 300 meter höga torn med hotell och lyxlägenheter i Kina, ett naturhistoriskt informationscenter på Fanø och en ny station i Västerås, som ska förena stad och hamnfront.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Över stadens takåsar

Längst upp i ett K-märkt hus från 1700-talet bor arkitekten och BIG-partnern David Zahle med skådespelerskan Maria Rich och deras tre söner.

Här är – i bokstavlig bemärkelse – högt i tak efter att David helt gjort om lägenheten, som idag är ljus och luftig, full med specialdesignade lösningar och välbevarade historiska detaljer.

Soffan längst bak i rummet har David skapat i samarbete med Rabens Saloner. De två gamla Wegner-fåtöljerna har Marias mamma klätt med koskinn. Soffbordet är av Isamu Noguchi och pendeln i koppar är Verner Pantons Moon.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Mattplatsens långbord heter Edi och är designat av Claesson, Koivisto & Rune och handgjort i Finland. Lamporna från New Works är av tre olika material – svart marmor, mörkt trä och kork. Stolarna har David hittat på en restaurang i Beirut.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Nyrenoverad lägenhet

Längst upp i ett 1700-talshus vid Christianshavns kanaler i Köpenhamn bor arkitekten och BIG-partnern David Zahle och skådespelerskan Maria Richsammen tillsammans med parets tre söner, i en lägenhet som har blivit helrenoverad under åtta månader med David själv som ansvarig projektledare.

Alla fronter och luckor i köket kommer från Reform och är gjorda av återvunnet trä från Dinesen. Lendager Group har gjort köket. Bänkskivan i travertin är producerad av Vaselli i Italien. Vattenkranen är en Quooker i brunerad mässing och lamporna i vit marmor kommer från New Works.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Ett K-märkt hus

Så snart man kommer in i bostaden och låter blicken vandra runt upptäcker man nya dörrar som leder till nya rum och det är svårt att skapa sig en överblick exakt hur planlösningen ser ut. Och det finns det goda skäl till.

Hela huset är K-märkt. Det byggdes 1734 och våningsplanet som familjen Zahle/Rich bor på var ursprungligen en lagerlokal där man förvarade master. Senare rymde det en brittiskägd sockerfabrik – och hela byggnaden K-märktes 1918.

– Själva lägenheten byggdes på 70-talet. Man lade in tak så att man fick två våningsplan med massor av genomgångsrum. Det var rena skattjakten att försöka ta reda på hur det hela hängde ihop. Men det är också viktigt att gå på en sådan upp- täcktsfärd innan man flyttar in, för då får man en förståelse för historien, förklarar David.

Vardagsrummet på ovanvåningen: Soffan kommer från Illums Bolighus och bordet är gjort av golvplankor som lagts ovanpå en hyllåda. Pendeln är färöisk och handgjord. Den är svarvad ur ett trästycke av träsnidaren Ole Jakob och ger ett otroligt vackert ljus. Den stora fototavlan bakom soffan är gjord av Ditte Capion-Houborg.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Hyllan med inbyggd trappa är ritad av David själv och levererad av HB Trapper.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Den stora svarta stålhyllan följer formen på gaveln, och när man står framför den kan man nästan inte ana trappan som leder upp. Precis som det är tänkt.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Glaskonst av John Kørner, som är en vän till familjen. Den blå statyetten, också skapad av John Kørner, är ett Reumertpris som Maria Rich vann 2016 för sin roll i föreställningen Living Dead på Teater S/H.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Välbevarade detaljer från svunna tider

Efter att han hade tittat på planritningen föll ändå huvuddispositionen av rummen rätt snabbt på plats. Alla golv har rivits upp, alla väggar rivits ned. Och man har en viss fördel när man är en prisbelönt arkitekt, som både kan rita, fatta snabba beslut och prata direkt med hantverkarna.

Resultatet har blivit en lägenhet där detaljerna från det förflutna är välbevarade och som har en stor, ljus och luftig framtoning samtidigt som atmosfären är intim och personlig.

En stor del av hemmets keramiksamling är skapad av Samson, David och Marias mellanson.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Utsikt mot Vor Frelsers Kirke på Christianshavn.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Särpräglade konstruktioner

När man stiger in i lägenheten måste man direkt gå uppför en brant travertintrappa för att komma till hallen. Härifrån öppnar lägenhetens största rum upp sig. Här finns kök, vardagsrum, sovrum och utgång till en takterrass. I båda ändar av det stora rummet finns det en trappa upp till den översta våningen.

– I ena änden är trappan en integrerad del av hyllan, där varje steg ser ut som det dragits ut ur hyllplanen. I andra änden är trap- pan gjord som en förlängning av golvet och den faller nästan ut ur golvet ovanpå, likt en harpa, berättar David om idéerna bakom de två särpräglade konstruktionerna.

Utsikten när man står längst upp i ståltrappan.

© Birgitta Wolfgang Drejer

I sovrummet är det Norm Architects som har designat skåpfronterna för Reform. De är gjorda i ek med kutterslag, som är ett sätt att skära virket på som ger en fantastisk yta.

© Birgitta Wolfgang Drejer

En lägenhet med själ

Även om David känner lägenhetens ursprungliga skelett utan och innan, kan han fortfarande förundra sig över varför man en gång ut- formade den som man gjorde.

– Allt är ju snett och vint. Och varför går den där bjälken inte hela vägen över? 70-talsversionen av lägenheten hade en boyta på 304 kvadratmeter. Jag tog bort vinden, så nu är det 280 kvadrat- meter. Till att börja med var allt trä målat svart och vi försökte se om vi kunde skrapa oss ner till det ursprungliga träet. Men den mörka färgen tog för mycket plats visuellt, så vi valde att måla träet vitt is- tället. När man flyttar in i en bostad med själ får man en massa gratis vad gäller hemtrevnad. I ett gammalt hus som är lite snett och vint är det lättare att inreda med saker som är lite annorlunda.

I hallen saknas det fortfarande en ledstång till trappan som leder upp i lägenheten. På golvet ligger silvertravertin och den stora tavlan på väggen har Maria gjort. Den vita dörren leder till ett rum som tillhör familjens äldsta tonåring plus ett badrum.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Golvet i silvertravertin fortsätter in i badrummet och ger i samspel med ett par strategiskt placerade speglar ett fulländat intryck av sammanhang och luft.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Drömhemmet

David Zahles upplever att hans egen väg genom livets olika faser och bostäder också påverkar hans professionella uppfattning om hemmets funktion.

– När vi var väldigt unga vi byggde BIG lägenheter i öppen vind- slägenhetsstil à la New York, eftersom vi såg alla våra vänner köpa lägenheter och riva ner väggarna så att de fick ett enda stort rum. Och vi tänkte: ”Javisst, så här ska det vara.” Så började vi bilda familj och få barn och insåg att det var väldigt trevligt att kunna stänga en dörr. Tendensen jag ser är att man ändrar sig beroende på vilken period i livet man befinner sig i, och precis som man kan hitta 30 olika kaffesorter i affären nu för tiden, så börjar bostadsmarknaden långsamt också bli mer allsidig. Vi ritar allt mer nischlägenheter, så att folk kan förälska sig i sin drömbostad, förklarar David.

Bilden på väggen är av den färöiska konstnären Tróndur Patursson. Den lilla isbjörnen i keramik vid sidan av handfatet är gjord av Samson och betongskålen är köpt på Vitra.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Armaturerna är från Vola. Fronterna i badrummet liksom fronterna i borstat aluminium i hallen är från Reform, designade av David Thulstrup.

© Birgitta Wolfgang Drejer