Gula gardiner från Arne Aksel förvandlar solens hårda strålar till ett smekande milt, men samtidigt stimulerande gult ljus, som i ett trollslag skapar harmoni och välbefinnande för själen. Kreativ konsult Michael Schmidt ses här i gult i det gula rummet, som rymmer både matplats och kök och som har tillgång till en liten altan.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Följ med på en resa genom Michaels färgstarka värld

Den kreative konsulten Michael Schmidt har med stor förståelse och fingertoppskänsla för färger, former och föremålens inneboende lager av betydelse förvandlat sin lägenhet i Köpenhamn till något av ett konceptuellt gesamtkunstwerk, där alla sinnen aktiveras och varje rum berättar sin egen historia.

Från det gula rummet går man in i vardagsrummet som färgmässigt är inspirerat av Bauhaus primärfärger. I hörnet syns en klassisk Y-stol av Hans J. Wegner, som kontrasteras djärvt med modern design och konst.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Berättelser på Nørrebro

Jobbet som kreativ konsult för en rad danska designmärken innebär att Michael Schmidt försörjer sig på att berätta historier.

I sitt hem på Nørrebro berättar han också historier. Han är en mästare i gesamtkunstwerkets disciplin, där enskilda elements lager av betydelse fogas samman i nytänkande konstellationer, som tillsammans skapar sinnliga rum som engagerar och utmanar vanetänkandet.

Michael valde att hålla köket från Reform stilrent i ek för att backa upp den varma stämningen i rummet, men också för att välja något tidlöst som kan hålla tills dess att ramarna runt köket kan ändra färg och stil. Bänkskivan är i stål för att ge kontrast till allt det varma, precis som Hive-pendeln från Verpan. Verken på väggen är bland annat av Frederik Næblerød.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Pelaren i kakel i köket är gjord av sten från File Under Pop och ter sig som en vacker skulptur i rummet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Varje rum har sin historia

När Michael flyttade in i lägenheten på Nørrebro skulle allt renoveras från grunden. Det gav honom möjlighet att tänka om lägenhetens planlösning.

Men utöver att fundera kring vilka funktioner varje rum skulle ha, eller vilka väggar som skulle tas ner eller flyttas, tänkte han framförallt på hur varje rum skulle upplevas och kännas. Och här var färger det kanske viktigaste greppet.

Med hjälp av det danska företaget File Under Pop tänkte Michael ut ett färgkoncept där varje rum fick en egen profil, ett eget uttryck, en egen känsla och en egen historia.

En titt genom de gula gardinerna och ut på altanen förklarar varför Michael har döpt rummet till ”polaroidrummet” efter det analoga fotografiets varma taktila egenskaper.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Matköket kallar Michael matrummet och köket. Han är trött på uttrycket ”kombinerat kök och allrum” som i hans ögon har blivit ett uttjatat begrep. Tack vare det vilsamma ljuset sitter han ofta i rummet och jobbar. Matbordet är Eiermann2 från Please Wait to be Seated, och över detta hänger Akari-pendeln designad av Isamu Noguchi för Vitra. Vid bordet står Poul Kjærholms PK1 samt Arne Jacobsens Myggen, och ett hyllsystem från Montana används som bänk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

“Det gula rummet”

Det gula rummet, som Michael även kallar polaroidrummet, utgör lägenhetens centrum med kök och matrum. Hit söker man sig naturligt eftersom det finns mest dagsljus här samt tillgång till en liten altan.

De gula nyanserna skapar en säreget varm stämning som instinktivt gör en glad. Samtidigt besitter rummet en känsla av nostalgi och något hypermodernt på en och samma gång.

Detta kommer till exempel till uttryck i en djärv sammansättning av klassisk stoldesign av Hans J. Wegner, Arne Jacobsen och Poul Kjærholm, kombinerat med design från nya danska designföretag som Reform, File Under Pop, Arne Aksel och Matias Moellenbach.

Utgångspunkten för vardagsrummet var den stora flygeln, som bara kunde stå på ett ställe i lägenheten. Michael bestämde sig därför att rummet runt flygeln skulle uppmana till lek och kreativitet. Färgmässigt lät Michael sig inspireras av Bauhaus primärfärger, blått, grönt och rött, men i versioner som samtidigt hade något dämpat och rofyllt över sig. Dessutom är det ett genomgående tema i hemmet att taken är målade istället för väggarna, så att ögonen guidas uppåt och utmanas i sitt vanliga rörelsemönster. I rummet finns det dessutom massor av föremål som bär med sig sociala och kulturella associationer vars sammanställning väcker förundran och stimulerar. Ett stort rött pappersklipp av Mathias Malling Mortensen kombineras med Wire-lampan av Verner Panton, Svanen-stolen av Arne Jacobsen, Poul Kjærholms soffbord PK61, glaskonst av Helle Mardahl och lampan VV Cinquanta Suspension av Vittoriano Viganò. Varje enskilt föremål är på sitt sätt en ikon för en tid och en kultur, och i mötet mellan dem stimuleras tanken.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Resan från rum till rum

Från det gula rummet finns en ingång till hemmets rymliga vardagsrum, som är lägenhetens kreativa kärna. Här spelas det musik, både på flygeln i hörnet och via Sonossystemet, som även är installerat i alla rum och bidrar till ett extra sinnligt element i resan genom lägenheten.

Färgerna i vardagsrummet är inspirerad av Bauhaus-rörelsen och dess användning av primärfärger.

Takets färg går i dammgrönt, väggarna har en ljusgrön ton som förstärks av ljuset som faller in genom de florstunna, ljusgröna gardinerna. Allt kontrasteras av inslag i blått, rött och svart.

Från det stora vardagsrummet kommer man till det lilla teverummet. Bakom dörren kan man skymta ett stort rosa verk av den danska konstnären Frederik Næblerød, som idag förutspås en stor framtid. Men verket köpte Michael tidigt, medan Næblerød fortfarande gick på konstakademin.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En stimulerande atmosfär

Precis som Bauhaus-rörelsen bjöd in till lek och kreativitet och till att öppna ens ögon för omgivningarna, så är intentionen med det kreativa rummet densamma.

Rummet är fyllt med konstverk som vart och ett berättar sin egen historia och designikoner som var och en refererar till en speciell epok, berättelse och kultur.

I mötet mellan de många kontrasterande elementen uppstår spännande dialoger som ger rummet en dynamisk och stimulerande atmosfär.

I det lilla teverummet går färgerna i
en lite lugnare skala än i resten av hemmet, eftersom detta rum är tänkt som en plats där det ska finnas utrymme för fördjupning. Hit drar man sig undan för att koppla av med en bra film eller bok. Det som liknar ett konstverk på ett staffli är teven The Frame från Samsung. När teven är avstängd kan du välja en bild från en stor katalog så att skärmen bara liknar en tavla. Golvlampan Akari är designad av Isamu Noguchi för Vitra, och soffan är från Sofacompany.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Nya rum - nya världar

I förlängningen av det stora vardagsrummet kommer man in i ett mindre vardagsrum med en mer dämpad färgskala. Med det lilla rummet har Michael försökt att skapa en liten grotta att fördjupa sig i och det är hit han beger sig när han vill läsa eller titta på teve.

Från de båda vardagsrummen kan man gå längs en lång gång vars väggar går i en sval grå nyans för att kontrastera mot den artificiella gulaktiga belysning som dominerar gången.

Dörrkarmarna här har målats i en mörkblå färg som markerar ingången till nya rum, nya världar.

Låt dig inspireras av Michael och inred ditt hem med färger. Men vad som kanske tycks lekande lätt kräver stor planering. Michael har i samarbete med företaget File Under Pop färgkoordinerat hela lägenheten från start och suttit med massor av färgprover och sett till att färgerna i varje enskilt rum stämde överens, men också att man skapade ett flöde genom hela lägenheten. Ingenstans i lägenheten hittar du vita väggar, eftersom detta skulle skapa för stor kontrast till de färgade. Kombinerar du däremot färger på rätt sätt kan du faktiskt skapa ett lugnt uttryck trots många färger. På flera ställen i Michaels hem är det starka färger i taket och lugnare färger på väggarna. Avsikten med detta är att utmana våra sinnen i rummet och få blicken att söka sig uppåt och på så sätt få oss att ta ställning
till rummet vi befinner oss i. Följ med i lägenhetens kontinuerliga utveckling och hämta inspiration på Michaels Instagramprofil @michaeldansk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Uppslukad av himmel och hav

Innan slutet av gången, mittemot ytterdörren, ligger sovrummet. De kalla blå nyanserna skapar känslan av att bli helt uppslukad av himmel och hav och här finns det inga konstverk eller detaljer som stör den rofylldhet man vill ha i ett sovrum.

De dekorativa inslagen ses här i form av den skulpturala rispapperslampan av Isamu Noguchi, som garanterar ett mjukt ljus i rummet, och kaklet, som skapar ett vitt mönster på väggen.

Den långa gången är det första som möter dig när du träder in i lägenheten på Nørrebro. Den har också varit det svåraste rummet att färgsätta, eftersom ljuset här primärt kommer från artificiella ljuskällor, samtidigt som gången öppnar upp mot lägenhetens olika rum och universum. Utmaningen har man löst genom att använda en kall grå nyans på väggen, som kan kontrastera mot det gulaktiga ljuset, och dörrkarmarna i en stark mörkblå färg markerar övergången till nya universum.
Taket är målat i en turkosblå färg för att hålla lägenhetens genomgående koncept och kontrasteras vackert mot mässingskanten på Nuuralamporna i taket. I gången ser vi modern konst från Michaels samling.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Dynamiskt, vibrerande berättande

Att använda kakel på väggarna i ett sovrum är ett okonventionellt grepp, men helt i linje med Michaels överordnade strävan efter att skapa rum där folk snubblar över det de ser, ställer sig frågor och förundras.

Genom att sätta samman färger, former, ytor och konst på ett okonventionellt sätt tvingar han besökare att ta ställning till rummet.

Michaels lägenhet är på så sätt en dynamiskt vibrerande berättelse där alla bitar hela kontinuerligt byter plats i ett enormt pussel styrt av Michaels intuition, magkänsla samt lust att skaka om folks förväntningar.

Färgerna i sovrummet går i svala toner och det blå taket ger
dig känslan att vakna under en blå himmel. Det finns ingen konst i sovrummet som pockar på uppmärksamhet, utan bara lugna ytor. Det dekorativa elementet uppnås med hjälp av de grafiska kakelplattorna från företaget H+O och den raffinerade rispapperslampan Akari.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad