Det stilrena huset är gjort av lackade ljusgrå stålprofiler från DS Stålprofil. Skruvarna är dolda i plattorna, vars bredd har bestämt storleken och detaljerna på fönster och dörrar. Inne i huset finns ett enda stort rum.

© Gert Skærlund

Vild natur omger huset och kontrasterar vackert och effektfullt mot dess strama yttre.

© Gert Skærlund

Stringent sommarhus på en vildvuxen äng

Stålfronter utvändigt och träbeklädnad invändigt kombinerat med god isolering. Så skapar man ett underhållsfritt och hållbart – inte bara miljömässigt utan även ekonomiskt – sommarhus.

Låt dig inspireras av arkitekten Karen Kjærgaards enkla approach till material och rumstänkande, där ett enda rum med en funktionell kärna i mitten utgör hennes hus.

Huset är konstruerat som ett enda rum, men med en kärna som samlar kök och badrum och med ett sovloft ovanpå. Kryssfaner har använts genomgående som material i inomhusmiljön. Det toppisolerade huset värms under vinterhalvåret enbart upp av Antonio Citterios Shaker-kamin från Skantherm.

© Gert Skærlund

Arkitekten Karen Kjærgaard har byggt sitt eget sommarhus. Förutsättningen bakom det enkla huset var att det skulle vara lätt att underhålla, ekonomiskt och av god kvalitet. Dessutom skulle det kunna rymma en till flera personer.

© Gert Skærlund

Ett hus som skapats med tanke på avslappning

Efter tolv år med många besök och semestrar på vänners sommarställen köpte sig arkitekten Karen Kjærgaard till sist en naturtomt på spetsen av Sjællands Odde. Här ritade hon sitt eget fritidshus med fokus på att kunna koppla av och bada året runt och inte minst njuta på den plats där Kattegatt delas och naturen är otämjd och stark.

Strandsten används som naturliga prydnader runtomkring i huset.

© Gert Skærlund

De två dagbäddarna och safarifåtöljen i bok och kanvas, som är ritad av Ole Gjerløv-Knudsen 1962, betonar husets enkla och opretentiösa stil. Den gula fotpallen kommer från Karens egen designserie
”De syv små dværge” (De sju små dvärgarna). Den ena gaveln domineras av en hylla som har byggts runt fönsterpartiet och används för böcker och en utställning av keramik och de många stenar som Karen hittat på stranden. Beige Divina-tyg från Kvadrat täcker 3⁄4 av fönstret, och fungerar som en slags enkel värmereglering på sommaren och är trivselskapande på vintern. Som dekoration på väggen hänger en rosa papperskvast från Eritrea och en gul tavla av Elle-Mie Ejdrup Hansen.

© Gert Skærlund

Vid matbordet har man full utsikt över naturen. De gröna Charles och Ray Eames-DSR-stolarna från Vitra skapar färgkonstraster i vardagsrumsdelen och återknyter till grönskan utanför fönstren. Matbordet är en tillfällig lösning som Karen har designat av två massiva plankor från Dinesen och fyra bordsben från Ikea. Den röda pallen Mezzadro från Zanotta är ritad av Achille Castiglioni, medan den andra är köpt second hand. Lampan 265, som är designats av Paolo Rizzato för Flos, kan vridas i 265 grader och skapa ljus efter behov.

© Gert Skærlund

Ett lekande och överraskade sommarhus

Förutom att rita huset har hon även inrett det med egen design. För Karen arbetar i ett gränsfält mellan konst, hantverk och arkitektur, där hon på ett nytänkande sätt utmanar de standardiserade arkitektoniska metoderna. Därför får allt hon rör vid ett lekfullt och överraskande element.

Hon brer sålunda ut sig över flera fackområden, vilket har lett till en blandning av skapande av möbeldesign och konceptuell design, jobb som kurator för arkitektur- och designutställningar samt inredningsuppdrag.

Sommarhusstämningen är på topp i det ljusa sommarhuset där man kan ligga hela dagen på en dagbädd och läsa böcker. Dynorna är designade av Doshi Levien, och pläden av Raf Simons. Träpallen av arkitekten Jacob Hermann, som arbetade med att lösa upp gränserna mellan möbel och skulptur, är arvegods.

© Gert Skærlund

Fri utsikt är ett fast element i hela huset, som består av ett enda rum.

© Gert Skærlund

Hållbarhet var ett krav

Huset har en väldigt arketypisk grundform med sadeltak och en fönsteröppning på alla sidor vilket ger utsikt åt alla väderstreck. När solen vandrar över himlen får man på så vis ett kontinuerligt och naturligt ljusinfall under dagens lopp.

Kravet på arkitekturen och rumsfördelningen var att huset skulle rymma en person och samtidigt öppna upp och ha sex sovplatser. Dessutom skulle det vara hållbart, inte bara miljömässigt utan även ekonomiskt, och av god kvalitet.

Garderoben, med framsida av kryssfaner och ett gammalt stålstativ, har Karen själv designat i syfte att göra ett specialdesignat klädskåp. Materialmässigt smälter det in i husets väggbeklädnad och skapar ett harmoniskt uttryck. Tolomeo-lampor från Artemide i olika varianter hänger runtom i huset och utgör belysningen.

© Gert Skærlund

Den ljusa, diskreta köksnischen har Karen själv designat. Bakom luckan finns ett inbyggt kylskåp från Smeg, och även gasspisen kommer från Smeg. Gult används som en varm och livgivande färg i inredningen och färgen ses här i köksarmaturen från Vola och två vintage skålar från Ørskov & Co. Redskapstavlan Uten. Silo är designad av Dorothee Becker 1969 för Vitra. Fiskfatet är köpt second hand.

© Gert Skærlund

Det keramiska konstverket med trästruktur av Martin Bodilsen Kaldahl refererar till husets träinteriör och är ytterligare en genomtänkt detalj i detta spännande hus.

© Gert Skærlund

Ett stort rum

Lösningen blev ett stort rum på 5,5 x 11 meter, där man har skapat en kärna med ett loft i mitten. Kärnan fungerar som rumsavdelare och gästrum, och här har man även byggt in köket, badrummet, vattenvärmaren, tvättmaskinen och städskåpet.

Eftersom konstruktionen är lätt förskjuten finns det gott om plats för köket på ena sidan och en mindre entré på andra sidan.

Finurliga föremål, här i form av en boj med röd borste hittat vid Vesterhavet, skapar en personlig atmosfär i huset. På klädhängaren Coat Dots, som är designad av Hella Jongerius för Vitra, har ett urval av ofta använda saker hängts upp på de färgglada knopparna. Hänglampan May day är designad av Konstantin Grcic för Flos. En stor strandsten används som dörrstopp.

© Gert Skærlund

Ett sommarhus i stål

Ett absolut måste med huset var att det skulle vara lätt att underhålla. Därför valde Karen att klä utsidan med lackade ljusgrå stålprofiler från DS Stålprofil. Normalt använder man inte denna typ av plattor på privatbostäder och absolut inte som här på både fasad och tak.

Men i Karens skickliga händer har de förvandlats till en genomgående stållåda som ser ut att vara gjord i ett stycke. Uttrycket förstärks av att det handlar om en ny typ av plattor med dolda skruvar och av att Karen har tänkt igenom alla detaljer och hörnprofiler.

Storleken på fönster och dörrar samt deras detaljer har dock bestämts av plattornas bredd på 27,5 cm. Och eftersom allt skulle sträva uppåt, så att plattorna förblev obrutna, har de därför varit utslagsgivande för husets slutliga design.

Fokus på material

Det grå husets strama, enhetliga och monokroma utsida återkommer även invändigt, genom ett konsekvent materialval. För att skapa ett enhetligt uttryck täcks alla väggar och tak samt husets kärna och köksnischen av polskt kryssfaner. Träelementet fortsätter i fönsterramarna som är gjorda i massiv och obehandlad kärnfuru.

Ett ljusgrått betonggolv fungerar som ett samlande underlag för de varma träfärgerna. Huset är toppisolerat och dess enda uppvärmning under vinterhalvåret är Antonio Citterios eleganta Shaker-kamin.

En gul skjutdörr skapar ett blickfång i huset, där naturliga material som trä och grått stål utgör basen i uttrycket.

© Gert Skærlund
© Gert Skærlund

Inspiration från naturen

Huset omges av vild natur med tall, björk, ängsblommor och knallgul harris, vars färg har använts till badrummets kakel, väggar och Vola-armatur samt till skjutdörren in till rummet.

© Gert Skærlund

Badrummets gula färg är inspirerad av gul harris, som växer i mängder runt huset, och för att förstärka färgen har Karen använt neon. Toaletten och handfatet är från Duravit, armaturen från Vola, och den svarta förvaringsmöbeln från Kartell.

© Gert Skærlund

Sovrummet ligger i den andra änden av husets träkärna. För att skapa en röd tråd och referenser till resten av inredningen är nattduksbordet gult och överkastet har gula ränder. Nattduksbordet Zig Zag har designats av Pols Potten, och överkastet Reflex av Raf Simons. På väggen hänger ett aboriginskt konstverk av emufjädrar från Australien.

© Gert Skærlund

Gula nyanser

Men även i resten av huset återkommer den gula färgen här och var, bland annat i en pläd, Raf Simons-textil från Kvadrat, en pall, ett sidobord, en bild och ett par skålar. Det gula kompletteras av en mycket starkt grön färg på någraEames-stolar samt den mörklila färgen på ett räcke.

Material och färgval ger interiören ett enkelt uttryck och skapar en lätt stämning full av sommar och sol.

Som en genomtänkt låda av metall och träd ligger det enkla sommarhuset mitt i den frodigt grönskande naturen som skapar en effektfull konstrast.

© Gert Skærlund

Trädgårdsmöblerna Palissade är designade av bröderna Ronan och Erwan Bouroullec för Hay. Karen har valt dem för att de går i samma färg som husets stålplattor och är lätta att flytta runt, beroende på sol och eventuella gäster.

© Gert Skærlund