Utan konst går världen i mental konkurs

Tania och Thomas Asbæk är konstkonsulter och försörjer sig på att ge råd till andra om vilka konstverk de ska förvärva. Och även om ordet konsult kan låta torrt är detta par minst av allt några torrbollar.

Vi har besökt det sprudlande och färgstarka paret i deras hem i Köpenhamn, sett vilken konst de själva omger sig med och frågat dem varför det är så viktigt med konst i hemmet.

© Andreas Mikkel Hansen

Tania och Thomas Asbæk i deras utställningsrum Collaborations. Stolen som Tania sitter i är av Fredrik Paulsen och kommer från Etage Projects. Tavlan på väggen är av den danska målaren Preben Hornung, som Thomas föräldrar hade en speciell relation till. Hornungs reducerade motiv var på sin tid föremål för stora diskussioner. Han underblåste diskussionerna genom att skapa ett alter ego som gick hårt åt Hornung i tidningarna, kritik som Hornung själv genmälde på. På så sätt skapade han en massa uppståndelse kring sin egen i övrigt diskreta person.

Konst som mittpunkt

– För mig är konst något helt avgörande, viktigt och väsentligt! Och jag är också så pass arrogant att jag anser att mänskligheten inte kan leva utan konst, konstaterar Thomas Asbæk.

Man behöver inte vistas många minuter i ett rum tillsammans med Tania och Thomas Asbæk innan det med all önskvärd tydlighet framgår att konsten utgör mittpunkten i deras liv. Deras ögon lyser av iver och entusiasm när de pratar konst. Och betraktar man konst som ett mirakelmedel som kan påverka ens humör, livsglädje och vett, dröjer det inte länge innan man ser framför sig hur Tania och Thomas à la Obelix måste ha fallit ner i en gryta fylld med konst när de var små. Idag visar de prov på ett översvallande gott humör, en smittande livsglädje och en otrolig insikt och kunskap.

© Andreas Mikkel Hansen

De tre platta mullvadarna har Kurt Trampedach hittat i Baskien och sedan ritat av. Bilden är ett exempel på konst som Tania Asbæk tycker mycket om. För henne får konsten gärna vara både morbid och våldsam, och hon tycker att det finns någon slags skönhet i det fula.

Uppfödda på konst

De har också med egna ord fått i sig konsten med modersmjölken. Tanias mamma var konsthistoriker och redan som liten fick Tania följa henne på resor världen runt för att titta på konst. Först med sin mamma. Så småningom på egen hand. Thomas familj ägde ett galleri. Hans föräldrar, Jacob och Patricia Asbæk, öppnade under sin tid Galerie Asbæk i Köpenhamn. Det var ett galleri som på många sätt bidrog till att revolutionera den danska konstscenen med konstsalonger, talks, happenings osv. De öppnade upp konsten och gjorde den tillgänglig för en bredare publik.

Något som Tania och Thomas på många sätt också strävar efter att göra. Förutom att vara konsulter för både privata kunder, företag och större offentliga institutioner driver de också utställningsplatsen Collaborations på Store Kongensgade. Där visar de upp verk i deras fysiska form och berättar målande historier för alla som har lust att komma förbi och lyssna.

© Andreas Mikkel Hansen

Rolling stones är namnet på detta verk av den österrikiska konstnären Michael Gumhold.

© Andreas Mikkel Hansen

På väggen i vardagsrummet hänger konstverk av Karl Troels Sandegård som har fotograferat av svampsporer. Vasen på bordet är skapad av konstnären Klara Lilja. Lampan över bordet är av Verner Panton och har ritats av Børge Mogensen. Den liksom stolarna ritade av Jørgen Bækmark kommer från FDB Møbler.

Utställningsrum för annat än bara konst

Konsten på väggarna kan verkligen få paret att prata. Det upplever man inte bara i deras utställningsrum, utan även när vi besöker paret i bostaden nära Nørreport. Vart man än tittar hänger det konst och varje gång man går förbi ett verk får man höra en ny historia. Genom konsten tycks hemmet på så vis bli fabulerande och levande. Man får lust att dyka ner i de många olika berättelserna, perspektiven, idéerna, känslorna och tankarna som döljer sig i varje konstverk.

© Andreas Mikkel Hansen

Över den turkosa skänken hänger ett textilverk av Asger Dybvad Larsen skapat under en studievistelse på Mallorca. Fårhuvudet är av Doris Bloom och i plexiglaslådan finns en mängd media från olika eror som till exempel vhs, disketter och kassettband. Verket av John M. Armleder heter Whatever by Whoever.

”Man blir sällan dummare av att titta på konst”

– Det handlar ju just om att skapa ett upplägg i sin vardag som ger bästa möjliga underlag för mental utveckling. Och konst kan ju vara katalysator för en mängd saker. Man blir sällan dummare av att titta på konst, säger Thomas och Tania tillägger:

– Man är ju inte alltid medveten om effekten av konst. Men det är en sådan tyst påverkan som stimulerar dig och öppnar dina sinnen. Det genererar nya idéer och tankar och bidrar till att skapa en större öppenhet inför omvärlden.

– Det kan finnas många ingångar till ett konstverk och det kan tala till dig på flera olika nivåer. Något kan ha ett rent estetiskt värde. Något kan vara politiskt. Något historiskt. Något psykologiskt. Något kan tala till ens sinnen och så vidare. Därför kan det vara en abstrakt storhet att diskutera huruvida konstverk ett är bra eller inte. Men hur vi upplever ett verk handlar ofta om tajming.

– I god konst ligger ett möte. Det är ett möte mellan dig, ett verk, en konstnär och hens värld. Som i alla möten kan det finnas en tajming. Så antingen finns det en omedelbar resonans eller så gör det inte det. Det behöver inte ett smack om vare sig dig eller konstverket. Det är en fråga om var man befinner sig, förklarar Thomas.

© Andreas Mikkel Hansen

Inspirations 60 min är namnet på mässingsskulpturen av Karl Troels Sandegård, som är en visualisering av att andas i ett slutet rum.

© Andreas Mikkel Hansen

Herbert Asbæk, som är Tania och Thomas son, har också fått plats på väggen med en samling barnteckningar som har satts in i ramen Ram’n, som kan rymma sammanlagt 30 barnteckningar.

© Andreas Mikkel Hansen

I köket hänger ett fotografi av Adam Jeppesen. Det är ett slags dubbelt minne. Det är ett fotografi som är ett minne i sig, men det är också ett fotografi som har följt med på några resor och som har vikts många gånger. Sättet det har behandlats på refererar på så sätt också till ett minne. Stol och pall är av nederländska Piet Hein Eek.

Konst är den enda positiva drogen

– Utan konst går världen i mental konkurs. Vi behöver konstnärer för att sätta upp fyrtorn så att vi vet åt vilket håll vi ska röra oss. Gör man sig besväret att röra sig lite i konstens riktning, så finns det bara upplevelser att inhämta. Det hävdar jag. Och så ska man komma ihåg att man kan äga konst på väldigt många sätt. Det är ju en upplevelse man får med sig – den är inte nödvändigtvis kopplad till ett fysiskt ägarskap, säger Thomas.

– Konst är de tankeprocesser som uppstår mellan dig och verket. Det är stämning och berättelse. Det är ögonöppnande och medvetandeutvidgande. Och så är det enda positiva drogen som finns – när du väl börjar nyttja den, vill du ha mer!, lägger Tania Asbæk till.

© Andreas Mikkel Hansen

Ovanför soffan hänger en stor målning av den danska konstnären Jakob Steen. Thomas Asbæk har en förkärlek för måleriet som genre och gillar Jakob Steens speciella penseldrag. Soffan heter Polder och är från Vitra, och gungstolen är designad av paret Eames.

Skiftande verk utmanar attityder och perspektiv

Eftersom perceptionen av konst är ett slags flytande storhet som förändras över tid och rum i förhållande till var man befinner sig i sitt liv, lever Tania och Thomas enligt devisen att konst inte nödvändigtvis är något man ska ha med sig hela livet. Därför är det viktigt när man köper konst att man tänker sig för så att verket inte förlorar sitt värde på sikt.

Om man tänker sig för ordentligt kan man till och med tjäna på att skicka ett verk vidare ut i världen. Tania och Thomas byter ofta själva ut sina verk hemma eller byter plats på dem de har så att de hamnar i en ny kontext och därmed får en ny betydelse.

Deras hem är en levande ram där de ständigt skiftande verken bidrar till att utmana dem vad gäller deras åsikter, idéer och perspektiv.

© Andreas Mikkel Hansen

Selfportrait, respiration and perspiration är titeln på ett alternativt självporträtt av konstnären Karl Troels Sandegård. Han har låtit framställa en vätska vars sammansättning av salt och mineraler motsvarar hans egen svett. Denna vätska har han sedan låtit droppa ner på olika metallplattor. Den har därefter ansamlats i olika formationer och genom en kemisk process förenat sig med ytan. På så sätt är konstnären fysiskt närvarande i verket.

© Andreas Mikkel Hansen

Katja Novitskova har skapat den färgglada bläckfisken medan Julien Ceccaldi har gjort verket som påminner om en tecknad serie.

Collaborations by Tania och Thomas Asbæk

Collaborations är ett flexibelt utställningsrum som är kopplat till Tania och Thomas konsultverksamhet. Det är en plats där de fortlöpande ställer ut ett brett urval av både danska och utländska konstnärer, vars verk de lånar från andra gallerier runt om i världen.

I sitt konsultföretag ger Tania och Thomas råd till både privatpersoner, privata företag och offentliga institutioner. Deras önskan är föra ut kvalitetskonsten och göra den tillgänglig fler människor. Läs mer på collaborations.dk eller titta in på Store Kongensgade 118. Från den 30 augusti är det utställning med Evren Tekinoktay.

© Andreas Mikkel Hansen