Huset från 1930-talet har fått ett ansiktslyft

På landsbygden precis intill Limfjorden ligger detta varsamt restaurerade hus där alla stilmässiga val har fattats utifrån en önskan om att vara trogen den lantliga stilen. På så sätt smälter det stora huset naturligt in i omgivningen med ett diskret uppdaterat yttre och ett helt modernt inre.

© Gert Skærlund Andersen

Husets uterum är precis som resten av huset ljust. Paret kan beundra utsikten från de två Bjørn Wiinblad-stolar som alltid har stått i huset och nu har fått ny klädsel, och den vackra utsikten framhävs ytterligare av ett par IC-golvlampor i mässing designade av Michael Anastassiades för Flos. De stora fönstren gör att färgerna från fälten, himlen och vattnet får all uppmärksamhet.

© Gert Skærlund Andersen

Huset har inretts i klassisk lantlig 1930-talsstil med eternittak och vitputsade väggar men med lite större fönsterrutor.

En nytolkning av den klassiska lantliga stilen

Sedan början av 1930-talet har det nu renoverade huset legat här, alldeles intill Limfjorden. Och det hade inte hänt mycket sedan dess, så huset behövde uppdateras, inte minst för göra det modernt och miljövänligt i alla avseenden. Placeringen nära fjorden innebar dock att man redan i förväg hade fått restriktioner i fråga om utformningen. Men det var precis vad familjen ville ha – en nytolkning av ett hus i typisk lantlig stil från 1930-talet där renoveringen inte var uppseendeväckande utifrån utan passade in i miljön. Inspirationen till det stramt designade huset hämtades från den engelska arkitekten John Pawson som med sin närmast sakrala minimalistiska stil har präglat åtskilliga bebyggelser.

Fördelen med att renovera en befintlig fastighet var här helt uppenbar. För att matcha den gamla trädgården med höga träd, buskar, sly och dammar har man ödmjukt använt sig av stilmässigt passande material som grått eternittak, putsade väggytor, dock lite större fönsterpartier än de ursprungliga och markbeläggning av grov pärlsingel. På så sätt har huset på ett trovärdigt sätt fått en ny identitet. Efter renoveringen ser huset därför fortfarande ut som en naturlig del av landskapet.

– Vi har försökt bevara trädgården så mycket som möjligt och kompletterat med nya häckar – dels för att skapa rum, dels för att skapa små oaser med lä. Vårt hus i vinkel erbjuder naturligt många sådana hörn och dessa har vi försökt utnyttja i största möjligaste mån, berättar ägaren.

© Gert Skærlund Andersen

Man kan njuta av utsikten över Limfjorden både inne och ute på husets många vindskyddade platser.

© Gert Skærlund Andersen

På bottenvåningen har man genomgående valt stora kvadratiska plattor av typen Casa Dolce Casa med en fin och lätt melerad yta. Som material är de lätta att underhålla, även om man går ut och in från uteplatserna. Mellan de olika rummen skapar glasdörrar med metallspröjsar lackade i mjuk antracit ett modernt uttryck.

© Gert Skærlund Andersen

Hallen är möblerad med en blandning av nytt och antikt. Den långa svarta skänken i högglans är kinesisk, stolarna är arvegods och den grova sisalmattan med smal läderkant kommer från Fraster.

En känsla av öppenhet

Även här inne har vi ändrat om på planlösningen. En befintlig trätrappa har bytts ut mot en skulptural trappa gjuten i betong som leder upp till andra våningen där sovrum och gästrum ligger. Bottenvåningen består i huvudsak av två stora rum. Ett stort kök med ett långbord med uterum precis utanför, ett stort vardagsrum med öppen spis samt tvättstuga och garderobsvägg. Rummen delas av med ett stort glasparti med skjutdörrar från vägg till vägg som på så sätt binder samman de två rummen. Det 50 kvadratmeter stora vardagsrummet ligger i vinkel med direkt utsikt över fjorden och åkrarna med de många skiftande färger som årstiderna bjuder på.

– Eftersom huset har ett så härligt läge ville vi gärna ha en känsla av öppenhet med stora, ljusa rum med utsikt så att vi kunde föra in naturen i huset och göra dess palett till skiftande fonder i huset. Inredningsmässigt har vi därför också uteslutande hållit oss till neutrala bruna och sandiga toner och utnyttjar ljuset optimalt i alla rum. För att understryka det naturliga elementet har vi sett till att fönsterpartierna kan öppnas ut till terrasserna och de stora gräsytorna, säger ägaren.

© Gert Skærlund Andersen

Guld mot mässing. I hallen får en överdådig ärvd förgylld barockspegel raffinerat motspel i form av en hög golvlampa i mässing från Luceplan. Fåtöljen Susanna kommer från De Padova och sidobordet med marmorskiva är italienskt.

© Gert Skærlund Andersen

Det mörkgrå köket Frame kommer från Boform. Med färgen har man bevarat den rustika, lantliga prägeln. Bänkskivan i mörk, gråmelerad corian utgör en lugn kontrast till de grålackerade skåpen. De antika tennfaten på väggen skapar både värme och personlighet i rummet.

© Gert Skærlund Andersen

Runt långbordet i massiv, rökt ek från DK3 samlas familjen med vänner och bekanta. Stolarna i mörkbrunt läder kommer från Bent Hansen och de två pendellamporna i brons är Skygarden från Flos.

© Gert Skærlund Andersen

Pärlsingel som på 1930-talet bidrar till att ge huset den ursprungliga stil som ägarna har lagt stort vikt vid att bevara.

© Gert Skærlund Andersen

Symmetriska soffor från Erik Jørgensen skapar en harmonisk linje i inredningen, vilket understryks av en antik byrå och spelbord i samma stil på båda sidor om altandörrarna. Det rustika soffbordet i svart lack är från Green Square och den trebenta pallen i valnöt från Cassina. Den justerbara golvlampan Tolomeo kommer från Artemide.

Harmonisk inredning

Huset präglas av genomarbetade materialval som framstår som en ram med rena linjer. Och känslan är samtidigt väldigt varm eftersom färgerna på klinkergolvet på bottenvåningen och trägolvet på första våningen är varma och välkomnande. För att understryka harmonin i huset är vardagsrummet symmetriskt möblerat med två fåtöljer bredvid varandra som flankeras av två lampor samt två soffor mitt emot varandra mitt på golvet – med fin utsikt både mot fjorden och den öppna spisen. Av samma anledning har man monterat ljusa rullgardiner överallt.

– Vi skulle ha brutit mot både husets uttryck och den minimalistiska John Pawson-stil vi eftersträvar om vi hade hängt upp gardiner, och det hade dessutom blivit svårare att släppa in naturen och ljuset. Gardiner hade förändrat husets uttryck eftersom just placeringen av fönstren gör huset till något speciellt, förklarar ägaren.

© Gert Skærlund Andersen

På balkongen har man placerat ett litet bibliotek med ett arbetsbord och vita Montana-hyllor och har en fantastisk utsikt över landskapet.

© Gert Skærlund Andersen

Sovrummet går i delikata, ljusa och fina nyanser utan störande inslag. Velourmattan Simla från Fraster skapar med sin mjukhet en känsla av lyx.

© Gert Skærlund Andersen

Det var en utmaning att hitta det skulpturala badkaret eftersom det varken fick vara för högt eller för brett. Ljusa, sandfärgade klinkerplattor skapar en naturlig bakgrund mot de vita, italienska, skåpsmodulerna i matt corian.