Med skruven som smycke och berättelse

I formgivaren Øivind Slaattos nya stol för danska Magnus Olesen har den hållbara idén förvandlats till stolens visuella särprägel. En enkel skruv i mässing fungerar både som stolens karakteristiska smycke och håller samtidigt ihop alla komponenter så att allt lätt kan tas i sär, bytas ut och återanvändas.

Øivind Slaatto framför Marmorkirken med sin nya stoldesign för möbelproducenten Magnus Olesen, vars showroom har utsikt över kyrkan.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Så hållbar som möjligt

Den danska möbelfabrikanten Magnus Olesen kontaktade den välrenommerade och prisbelönta formgivaren Øivind Slaatto och bad honom skapa en stol som var så hållbar det överhuvudtaget var möjligt.

Øivind Slaatto, som bland annat är känd för sina lampor för Louis Poulsen och Le Klint samt högtalare för B&O, hade aldrig tidigare formgett en stol. Men eftersom han ville bredda sin designprofil och samtidigt länge hade intresserat sig för hållbarhetsfrågan passade projektet perfekt.

“Det ska aldrig vara billigare att slänga och köpa nytt än att reparera”

– Det håller inte att skapa saker som ska slängas. Den här stolen har designats så att den ingår i ett helt kretslopp. Komponenterna är sammanfogade med en skruv vilket betyder att det är lätt att byta ut enskilda delar. När vi ritar något som formgivare finns det ett slutdatum för sakerna vi skapar: Saker blir slitna eller vi vill ha förnyelse. Det har vi försökt ta till oss. Låt oss säga att sitsen går sönder. Då tar du bara isär delarna, byter ut sitsen med en ny från Magnus Olesen och skickar tillbaka den gamla till fabriken så att den kan repareras och återanvändas någon annanstans. Köper du stolen med dyna, och har spillt kaffe på denna eller lämnat den ute för länge i solen, är det bara att byta ut dynan. Det ska aldrig vara billigare att slänga stolen och köpa nytt, än att reparera. Vi har verkligen försökt tänka på att vi ska tillvarata de resurser vi har, förklarar Øivind Slaatto.

Skisser av stolen ritade av Øivind Slaatto.

© Øivind Slaatto

En hybrid av ungdomligt övermod och många års erfarenhet

Idén att skapa en stol som på så sätt kunde gå från ”cradle to cradle” och ha flera liv, var dock inte lätt att omsatta i praktiken – särskilt inte för en formgivare som aldrig tidigare hade försökt skapa en stol. Därför var Øivind Slaatto väldigt glad över att samarbeta med Magnus Olesen, som arbetat med att skapa stolar sedan 1937.

– Att skapa en stol som fogas samman med en skruv, det är naivt och vi visste inte om det överhuvudtaget var möjligt ens. Vi tvingades göra många tester. Det här projektet har endast varit möjligt tack vare att jag har kunnat förlita mig på Magnus Olesens erfarenhet. Jag har kunnat prata ingående med alla de snillrika människorna som jobbar på den danska fabriken och vi har haft en nära dialog. Det är därför stolen har blivit så bra. Den är en hybrid av ungdomlig djärvhet och många års erfarenhet, säger Øivind Slaatto.

Stolen är hållbar på flera plan: Alla delar kan bytas ut och återanvändas. Den är gjord i faner som är ett hållbart material. Den är lokalt producerad, funktionell och bekväm samt skapad i en så tidlös och naturlig design att den kan hålla i generationer.

© Magnus Olesen

En svår disciplin

Stolens uttryck har utvecklats organiskt under processen.

Att designa en stol är något av det svåraste man kan göra inom formgivning, eftersom det är en mycket låst uppgift: Stolen måste ha en viss höjd, så att den passar höjden på ett matbord, den måste kunna stå stadigt, den ska ge god sittkomfort och därmed anpassas efter den mänskliga kroppen.

För Øivind Slaatto var det dessutom viktigt att den var lätt att flytta runt på och även kunde staplas. Alla dessa funktionella krav har bidragit till att ge stolen dess form.

– Jag försöker att se till att sakerna är naturliga: Vad är en stols natur? Stolens natur handlar om sittande. Det är en kropp som ska sitta på den. Stolen ska följa kroppen och ge den stöd. Vi har försökt göra det uppenbart. Det handlar inte om att skapa en wow-upplevelse utan det man gör ska ha en mening, förklarar Øivind Slaatto.

Därför finns det inget överflödigt på stolen. Allt har en funktion. Och funktionen skapar formen. Skruven mitt på stolen är dess funktionella och estetiska signatur. Den är ett smycke som samlar delarna och sammanfogar dem till en enhet. Och den synliggör berättelsen om hållbarhet.