framtidens material © Per Olav Sølvberg

Det här tror formgivarna blir framtidens material!

Planeten kräver att material framställs i en hållbar process – se hur här!

restmaterial av ståltråd © Per Olav Sølvberg

Konst eller skräp? Här fungerar restmaterial av ståltråd som en skulptur i rummet, där material som stål, trä, keramik och kanvas möts i en balanserad färgharmoni. Stålbordet, Epic, är designat av duon GamFratesi för Gubi, och de stringenta linjerna kontrasteras effektfullt av en organisk formad keramikskulptur, Tube Form, av konstnären Mingshu Li. Dagbädden PK80, med ben i stål och dyna i kanvas, har designats av Poul Kjærholm och är en klassiker som kommer att gå i arv i generationer. De båda vaserna är designade av Erwan och Ronan Bouroullec för Vitra respektive av norska Anna Maria Øfstedal Eng. Bordslampan, Ware, har designats av MSDS Studio för New Works, och sidobordet med akryltopp, som ser ut som om den har smält ner över benen, har designats av Edvin Klasson. Och det som liknar ett vattenrör är i själva verket en vas med ett litet hål för grenar, Pipeline Stem, designad av Bertrand Jayr för Lyon Béton.

Inga dåliga material

Ska vi citera italienske Rossana Orlandi – gallerist, trendanalytiker och generellt förutseende – finns det inga dåliga material, bara outnyttjade resurser med för tillfället okänd potential. Hon ”friskförklarar” plast och skräp och hävdar att det är vi, konsumenterna, planetens ägare, som måste ändra våra vanor. Inte minst måste vi ge nytt liv åt de stora mängder plast och avfall som vi fyller naturen och haven med, och utforska oändliga möjligheter för omvandling.

Om vi lyckas hitta nya användningsmöjligheter för avfallet, kommer vi att ha massor av resurser att ta av och därmed minska behovet för att producera nytt.

monokrom stol + Matbord © Per Olav Sølvberg

Monokrom stol, Petit Standard, designad av Daniel Rybakken för Hay. Matbord i ek, Taro, designat av Jasper Morrison, Fredericia Furniture. På bordet står en stapel av återvunnet papper och trä från den experimenterade formgivaren Poppy Lawman. Räfflat betongföre- mål, Taffy, designat av Julia Conley och Hannah Hansen, Hlin Studio. Tamburmajor i lackad metall, Knit, designad av Jin Kuramoto, Hay. Skulptur i lera och nät, Womb, av Mingxuan Tan.

MÖBLER OCH MATERIAL som bundits samman © Per Olav Sølvberg

Möbler och material som bundits samman. Sidobord i oljad ek, Islets, design av Maria Bruun, Fredericia Furniture. Pall, AML, designad av Andreas Martin-Löf för Frama, matstol i ek, Akademia, design av Wesley
Walters & Salla Luhtasela för Nikari, betongvas designad av Pettersen & Hein, allt från kollektedby.no. Restmaterial av frigolit och gasbetong.

Läs också:

BORD i massiv bok, som med tiden patinerar vackert © Per Olav Sølvberg

Bord i massiv bok, som med tiden patinerar vackert, The Madeleine, designat av Odin Austefjord. Porslinsskulpturer i former som förvandlar konst och avfall, Imprint, av Julia K. Persson. Keramikskulp- tur, Soft Rock, av Hanna Heino.

Vi måste tänka framåt!

Rossana Orlandis mindset är förenligt med de förväntningar vi har på cirkulär produktion: Vi vill ha kunskap om kretsloppet för de möbler och föremål vi omger oss med, från vaggan till graven – och även vidare till nya generationer.

En hållbar approach innebär dock inte bara att produkterna tillverkas av kreativt återbrukade och återvinningsbara material, utan att designen har ett formspråk och en funktionalitet som håller i generationer. Det har vi tagit avstamp i här.

Nordisk och internationell kvalitetsdesign står sida vid sida, hopbuntade, likställda med material som inte längre används. Och så ställer vi frågan: Vad kan materialen användas till? Möjligheterna är oändliga!

STAPELBAR STOL i träfaner © Per Olav Sølvberg

Stapelbar stol i träfaner, gjutet aluminium och stålrör, design av Daniel Rybakken, Hay

BORD i massiv furu © Per Olav Sølvberg

Bord i massiv furu, Laft, handgjort enligt traditionella norska hantverkstekniker av Kvass AS, design av Kathrine Hovind. Munblåst glas och karaff, Velasca, design av R+D Lab hos kollekted- by.no. Vas i återvunnen och formgjuten plast, Eros Torso, design av Frederik Nystrup-Larsen & Oliver Sundqvist för Niko June.

BORD i massiv furu © Per Olav Sølvberg

Bord i massiv furu, Laft, handgjort enligt traditionella norska hantverkstekniker av Kvass AS, design av Kathrine Hovind. Munblåst glas och karaff, Velasca, design av R+D Lab hos kollekted- by.no. Vas i återvunnen och formgjuten plast, Eros Torso, design av Frederik Nystrup-Larsen & Oliver Sundqvist för Niko June.

STOL gjord av stålnät draperat över en enkel stålram © Per Olav Sølvberg

Stol gjord av stålnät draperat över en enkel stålram, Munch, design av Andreas Engesvik och Jonas Stokke, Vestre. Stållampa, Acorn, design av Atle Tveit. Restmaterial av skumgummi

Läs också:

KERAMIKMUGG © Per Olav Sølvberg

KERAMIKMUGG AV Anna Maria Øfstedal Eng. Träfat i ask, Platå, design av Anderssen & Voll för Nedre Foss. Munblåst glasvas, V.GW.01, design av Gustav Winsth, keramikvas från Lava Studio Ceramics, båda hos kollektedby.no. Restmaterial av ståltråd.

sofaklassikern camaleonda © Per Olav Sølvberg

Sofaklassikern Camaleonda designad av mario Bellini 1970, B&B Italia. Handgjord pall i furu, Vride, av Anna Maria Øfstedal Eng. Keramikskulptur, Soft Rock, av Hanna Heino. Restmaterial av frigolit plast, trä och skumgummi.