I tre år har den dansk-italienska designduon Gamfratesi arbetat med en ny design för Royal Copenhagen. Resultatet är Royal Creatures, en servis målad med fina och finurliga varelser, där den röda tråden är de alla lever i nära samhörighet med vatten.

Gamfratesi, som består av den danska arkitekten Stine Gam och den italienska arkitekten Enrico Fratesi, hittade inspiration i Royal Copenhagens varumärke, de tre blå våglinjerna som symboliserar haven runt Danmark. Härifrån växte en idé fram om tre nivåer av djur: de som lever i havets djup, de som lever på havsytan och de som lever längs kusten.

– Vår designfilosofi går ut på att vi gärna vill arbeta med en genomgående idé som blir vårt koncept från start. När vi sedan dyker ner i tekniker och material har vi hela tiden den här idén i bakhuvudet, vilket gör att historien alltid skiner igenom i den slutliga designen, förklarar Stine Gam. Parets designarbete utgick från en klassisk servis och Royal Copenhagens speciella designuttryck. Det var som om varelserna själva växte fram från den klassiska servisen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

– Från Royal Copenhagens välkända element började det plötsligt hoppa fram djur och levande antropomorfiska tingestar, där en blomma blir ett öga och dess centrum blir pupillen. Och plötsligt kunde vi bara se blomman som ett öga och bara se vågorna som fiskfjäll, berättar Stine Gam.

Arbetet med att designa de målade varelserna på Creatures-servisen har varit en balansgång, där designduon har velat få till helt rätt uttryck och stämning hos djuren. Det skulle råda balans mellan naturtroget och sagolikt, och det var viktigt att det blev finurligt utan att bli löjligt.

– När vi har arbetat med våra teckningar har vi hela tiden bedömt om djuren har fått rätt uttryck. Det är helt otroligt hur en pytteliten detalj kan ändra om djuret ser snällt ut, lite för läskigt ut eller plötsligt ser sömnigt ut. Det var rätt kul att leka med att det inte krävdes så mycket för förändra uttrycket hos djuren, berättar Stine Gam. Gamfratesis önskan var att få till en äventyrlig och drömsk stämning.

– Vi har skapat en design som vi hoppas kan få folk att le. Vi hoppas att vi har skapat en plats där man kan njuta av en drömsk upplevelse en stund. Människor har alltid använt sig av tecknade utsmyckningar och naturen har alltid varit en källa till inspiration. Till och med grottmänniskorna efterlämnade avbildningar av djur, berättar Enrico Fratesi.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Gamfratesi har samarbetat med Royal Copenhagen under ett antal år. Det är ett samarbete som även har resulterat i servisen Blue Mist, som dock inte säljs i Europa. Blue Mist består i all sin enkelhet av en schattering av den blå färgen, samt en enkel blomma som inte syns förrän allt innehåll i koppen har druckits upp. Men där Blue Mist leker med teknik och enkelhet, kräver Royal Creatures mer uppmärksamhet och sätter fart på fantasin hos både stora och små.

Royal Creatures är inte tänkt som en självständig servis, utan som enskilda element som kan blandas och kombineras med andra serviser.

– Jag tror inte att man nödvändigtvis kommer att duka för tolv personer där alla får varsitt djur. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att man väljer att ha några stycken av dem på bordet, tillsammans med andra servisdelar. Royal Copenhagen gillar att man blandar deras serviser och Creatures passar bra ihop med de övriga serviserna eftersom samma element återkommer. Men servisen tar bara mer visuellt utrymme eftersom den har figurativa djur som man känner igen. Det gör att man börjar analysera och tolka in mer i det man ser, berättar Stine Gam.

Just i samspelet med andra Royal Copenhagen-serviser framgår det tydligt hur Royal Creatures använder de traditionella och klassiska elementen, som tydligt hör till kontexten, men som samtidigt tillför något nytt. Ett lekfullt och sagolikt inslag. Varelserna har målats på Royal Copenhagens klassiska vita servis Halvblond, där dekorationen pryder kanterna. Själva valet av porslin var ett viktigt val i sig.

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Birgitta Wolfgang Bjørnvad

– Vi bedömde att det var viktigt att våra teckningar hamnade på någon av Royal Copenhagens traditionella serviser. Det fanns inte behov för en ny form. Vi tyckte det var intressant att få pillra med det klassiska uttrycket, samtidigt som det fortfarande går att känna igen. Kanske är det just där folk får den störs- ta upplevelsen, tror Stine Gam.

Enrico Fratesi tillägger: – Royal Copenhagen har ju en lång historia när det gäller att jobba med natu- ralistisk design, som med Flora Danica. Så det är den grunden vi står på, men vårt uppdrag är att hela tiden flytta fram designen och varumärket ytterligare ett steg.

– Vi har alltid gillat att arbeta med varumärken med en historia, traditioner och ett hantverk som vi kan utgå från i vårt skapande. Det är mycket inspireran- de för oss när vi går in i processen och börjar analysera företagets dna och tra- ditioner för att se hur vi kan förena det med vårt eget designuttryck, utan att detta på något sätt tar över eller överskuggar. För att klara det måste du verkli- gen förstå det varumärke du samarbetar med, förklarar Stine Gam.

För att förstå Royal Copenhagens dna måste man även förstå hantverket som varumärket har representerat genom tiderna och som är själva grunden i alla designföremål med den ikoniska stämpeln i botten. Alla serviser är handmålade och den tekniken har vissa alldeles speciella kännetecken.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

– När vi kom längre in i processen och satte oss in i deras tekniker, fick vi plötsligt en förståelse för många av de pyttesmå detaljerna i teckningarna och varför de egentligen var där. De är inte nödvändigtvis bara en dekoration, ibland är de där för att det finns en begränsning för hur lång linjen kan vara innan målaren måste pausa. Istället för att göra en tydlig övergång, som liknar ett fel, lägger de till ett litet element som gör att det ser ut som en naturlig paus och så arbetar målaren vidare därifrån.

Den insikten och den hänsynen inkluderade vi i våra teckningar och tänkte igenom dem med avseende på vad som var möjligt att göra. Det var verkligen intressant, men också en lång process med saker som vi måste anpassa efter materialet och hantverket, berättar Stine Gam. Så när du ser ett litet ”v” eller två små streck på din Royal Copenhagen-design, beror det kanske på att målaren var tvungen att börja på en ny linje. De första linjerna för Royal Creatures gjordes med blyertspenna på papper och det var här alla idéerna såg dagens ljus.

Stine Gam och Enrico Fratesi studerade djurs anatomi och i sitt tecknande hämtade de även inspiration från flera historiska djurteckningar. Balansen mellan det enkla och det detaljerade präglade arbetet.

– Det centrala i den här servisen var förstås själva djuret, men även tomrummet var viktigt. Vi upptäckte att ytan inte får vara helt täckt, det är rätt viktigt att djuren även omges av det vita. Lite luft är viktigt ur ett rent este- tiskt perspektiv, men även ur ett rent tekniskt. Det finns en begränsning för hur litet varje element kan vara när det ska handmålas, hur stor blomman kan vara utan att bli för dominerande, och vid en tidpunkt upptäckte vi även att det var viktigt att vi höll oss till någon form av skala. Så om ögat eller fjället hade en storlek ute på kanten, måste vi hålla oss till samma storlek inne på djuret. Annars blev det förvirrande att det var en typ av fjäll ute på kanten och en annan typ inne på djuret, berättar Stine Gam.

Gamfratesi har flera andra djur på ritbrädet till Royal Creatures, så framöver kommer vi att få se flera tillskott till raden av finurliga varelser.