Når man ser Eric Landon dreja sina krukor förstår man verkligen varför nästan en miljon människor har valt att följa honom på Instagram. Med små och nästan osynliga rörelser förvandlar han leran till den ena vackra formen efter den andra.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Dansen mellan lera och fingertoppar

Tortus är namnet på Eric Landons hypnotiserande keramikföretag. I centrum står långsamheten och fokuset på ett enkelt men ändå komplext förhållande – nämligen det som uppstår mellan fingrarnas varsamma rörelser och den roterande våta leran.

Du hittar Tortus på Instagram här.

En rad av Tortus unika vaser i egendomliga formspråk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Du har blivit ett känt namn världen över genom ditt keramikföretag Tortus. Men det ser ut som att det har hänt en hel del sedan BO BEDRE:s senaste besök här. Vad är Tortusidag?"

– Tortus har under det senaste åren utvecklats från att primärt vara fokuserat på handgjord produktion till att även bedriva undervisning. Under det senaste årtiondet har intresset för keramik fått ett enormt uppsving, vilket har lett till att många vill lära sig att göra keramik. Efter att ha fått mängder med förfrågningar om just detta, bestämde jag mig för sex år sedan att kasta mig ut i att undervisa och upptäckte att jag älskar det! Min växande passion för att undervisa har legat till grund för grundandet av The Tortus School – vår undervisnings- och medlemsstudio i hjärtat av Köpenhamn. Jag fortsätter dock att skapa mina egna unika produktioner i min privata studio intill.

Från vänster ser vi Susanne Jensen, som står för allt det administrativa på Tortus, i mitten står Eric Landon och sitter ner gör Franca Christophersen som går i lära för att bli mästare.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Vad är viktigt för dig att vidareförmedla till dina elever när det gäller keramik?"

– Keramiken har skänkt mig så mycket glädje i mitt liv och det känns underbart att få vidareförmedla denna glädje till mina elever. Ofta söker de ett avbrott från datorskärmen och vissa använder även keramiken som ett medel för att motverka stress. Vi lever i en komplex värld där allt ska ske snabbare och snabbare. Folk söker därför efter aktiviteter som kan grunda dem och som tvingar dem att ta det lugnt. Det är precis vad krukmakeri gör och jag tror att alla kan få ut något positivt av att skapa keramik.

– Jag är stolt över att ha utvecklat undervisningsmetoder som gör att mina elever snabbt kan nå framgångar vid drejbänken. På så vis kan de uppnå samma känsla av tillfredsställelse som jag själv får när jag skapar mina alster. Att tillverka saker för hand ger en sådan omedelbar tillfredsställelse och glädje som få andra saker kan ge dig. Resultatet av dina ansträngningar är äkta, konkreta och omedelbara.

Det är något magiskt med att betrakta händerna som säkert formger den roterande leran.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Vad är det som är så fantastiskt med keramik att du har valt att göra det till ditt kall i livet?"

– Jag har en holistisk approach till att undervisa, baserat på en respekt för materialet och de krafter som är i spel vid drejbänken. Mina elever lär sig att vara respektfulla inför lerans vilja. De ska guida leran i en riktning istället för att forcera, dominera eller erövra den. Min undervisning fungerar förhoppningsvis som ett bevis på att ju mer respektfull man är mot leran, desto mer ger den tillbaka. Jag tror att de flesta kan överföra den kunskapen till andra aspekter av livet, dels i förhållande till sociala interaktioner och dels i förhållande till hur vi behandlar vår miljö. Att skapa keramik kan göra oss till mer eftertänksamma människor. Även om allt vid hjulet kan förklaras tekniskt, är det något magiskt med att dreja som är svårt att förklara. Man känner ett band till naturens krafter och upplever en intensiv känsla av närvaro – nästan som att tiden står stilla. Det är den känslan som jag alltid söker och som driver mig.

– Jag njuter av friheten när jag sitter vid hjulet som erbjuder en uppsjö av möjligheter. Varje gång jag sitter där så kan jag skapa något nytt och jag har strukturerat min verksamhet på ett sätt så att keramiken har förblivit en hobby där jag varje gång kan undersöka dess oändliga möjligheter utan att något annat stör. Det faktum att min kreativa rastlöshet kan användas för att skapa produkter som gör folk glada och skapar sinnesro i deras hem är extremt tillfredsställande.

Små, fina redskap ligger lite varstans i studion.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Du var själv inne på det tidigare, men kan du försöka utveckla ditt svar på varför du tror att keramik har blivit så populärt under senare år?"

– Vi söker mer mänsklighet i saker som vi omger oss med, i motsats till saker som är massproducerade och som har visat sig vara skadliga för miljön. Handgjord keramik reflekterar en långsamhet som vi behöver. Det är något beständigt hos keramik som står i vacker kontrast till en värld där nästan allt är flyktigt.

– Det är ironiskt hur den högteknologiska informationsvågen har förstärkt folks uppmärksamhet på handgjord keramik. Sociala medier har ökat hantverkets visuella närvaro och faktiskt höjt dess status. Folk kan lättare relatera till hantverkare än stora varumärken och de flesta vill uppriktigt gärna stödja skaparna. Det är ett fint exempel på hur teknologi och traditionellt hantverk kan gå hand i hand.

Ett antal skulpturala krukor och vaser står på hyllan i väntan
på att brännas. De är gjorda av olika typer av lera, vilket ger dem deras olika färger. Efter bränningen kommer de åter att ändra färg och karaktär.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Hur ser man skillnad på bra och dålig keramik?"

– Det som är bra keramik för mig kanske är något helt annat för en annan person. Jag tittar alltid på detaljer och finish. För mig är det viktigt att man kan se att konsthantverkaren har tagit sig tid och ägnat omsorg åt varenda detalj i ytan. Att man kan se att det föremål hen skapar verkligen betyder något. Jag vill känna att skaparen har tänjt på gränserna för sitt hantverksmässiga kunnande och sin kreativitet.