Tarkett och Studio RENS designsamarbete © Tarkett

Spännande designsamarbete ger utgallrade mattplattor nytt och färgstarkt liv

I samarbete med en nederländsk designstudio presenterar Tarkett en speciell, upcyclad kollektion, som framförallt hyllar den av många formgivare så oönskade röda färgen.

Förening av kreativa färgpaletter

En helt ny och färgstark kollektion av mattplattor har sett dagens ljus. Den är resultatet av ett samarbete mellan Tarkett och den nederländska designstudion Studio RENS. Den nya kollektionen av mattplattor utgår från utgallrade mattplattor och spännande färgpaletter, och den är framförallt en hyllning till den av många formgivare så oönskade färgen rött.

Tarkett och Studio RENS designsamarbete
© Tarkett

Utgallrade mattplattor får nytt färgstarkt liv

De båda formgivarna Renee Mennen och Stefanie van Keijsteren, grundarna av den nederländska designstudion Studio RENS, arbetar utifrån filosofin att färger inte bara är en aspekt av design, utan faktiskt både är början, mitten och slutet av en designprocess.

När Tarkett upptäckte dessa båda kreativa formgivare såg de i sin tur omedelbart en unik möjlighet i att arbeta med de av Tarketts mattplattor som antingen var föråldrade eller utgallrade på grund av mindre fel. Så istället för att som vanligt skicka iväg sådana mattplattor till återvinning på Tarketts fabrik i Waalwijk i Nederländerna, gav man Studio RENS möjlighet att ge dem helt nytt liv genom att färga om dem.

Tarkett och Studio RENS designsamarbete
© Tarkett

Den röda färgen

De båda formgivarna har under många år utforskat rött färg. Rött är en färg förknippad med känslor, varningar och mod, och som samtidigt är notoriskt svår att använda i heminredningen.

– Design handlar mycket om perfektion och kontroll. Om färgen på en produkt avviker lite från resten av kollektionen kasseras den. Om färgen ”blöder” kasseras den. Men i själva verket är ju material olika. Samma färg ser ofta olika ut på olika material. Även samma färg på samma material ser ibland olika ut i olika ljus. Vi ville visa hur man kan arbeta med ofullkomligheter och variationer – även med knepiga färger som rött – och ändå få ett vackert resultat, berättar Stefanie van Keijsteren.

Läs också: