Trend: Skulpturala möbler

För möbelsnickaren Morten Stenbæk handlar det om att hitta den optimala balansen mellan form och funktion. Se de vackra möblerna med massor av attityd.

Kreativa processer

Doften av trä når näsborrarna så snart man stiger in i den förhållandevis modesta verkstad där Morten Stenbæks utför sitt arbete. Här hänger verktyg och mallar på väggarna. Hyllorna rymmer små modeller av några av de möbler som gett eko ända till New York och Tokyo.

Högar av trä, klämmor, sågbockar, sågar och filar indikerar att man är på besök hos en möbelsnickare, men där upphör alla gängse föreställningar, för den här självlärde formgivaren och möbelsnickaren har sin helt egen arbetsmetod.

Här finns ingen dator och inga smarta ritprogram. Allt skissas för hand och framförallt sker alla kreativa processer inne i huvudet på Morten Stenbæk, som själv beskriver sitt arbetssätt som en öga till hand-metod.

DE SKULPTURALA MÖBLERNA tar långsamt form,
© Morten Stenbæk

De skulpturala möblerna tar långsamt form, från det råa virket över grovt formade figurer för att till sist få en förfinad form där träets ådring syns tydligt och tillför möbeln en extra dimension och djup.

Samspelet mellan kontroll och improvisation

Han arbetar intuitivt med ett säkert öga för både de allra minsta detaljerna som för möbelns slutliga silhuett. Det är både en väldigt kontrollerad process och en slags improvisation på en och samma gång.

Det handlar om att lita så mycket på sina färdigheter att man vågar släppa dem fria – en metod, som Morten Stenbæk är väl bekant med från sina många år som bluesmusiker, ett förflutet som han bär med sig på överarmen i form av en blå tatuering som lyder ”BluesisKing”.

Ett tillskott till det organiska materialet

Den nya kungen i Morten Stenbæks kreativa universum är träet, både det laminerade och det massiva, där det första ger honom nästan obegränsade möjligheter att böja, slitsa och skapa former av fullkomligt övernaturlig karaktär.

Han strävar efter att tillföra det organiska materialet nya plastiska egenskaper och förfinar och utmanar hela tiden det formmässiga uttrycket, dock aldrig på bekostnad av sittkomfort och bruksvärde.

Morten Stenbæk
© Morten Stenbæk

Läs också:

En del av ett kulturarv

– Det råder ingen motsättning mellan högt skulpturalt värde och funktion, hävdar Morten Stenbæk, som har lagt musiken på hyllan till förmån för möbler- na. Den första stolen blev till 2010. Det var en fåtölj med formspänd rygg och flagglina som hade ett mycket skandinaviskt uttryck. Stolen sålde bra och över- skottet investerade han i verkstaden, på bättre maskiner och verktyg.

– 2014 blev på många sätt en vändpunkt, både stiloch ambitionsmässigt. På nätet snubblade jag över den amerikanska möbelskaparen Sam Maloof (1916– 2009), som blev världsberömd för sina organiskt formade möbler, inte minst gungstolarna. Maloofs gungstolar har inspirerat många, bland annat amerika- nen Hal Taylor, som skapat sina egna tolkningar av den kända Maloof Rocker. Han anordnar workshops och skriver böcker om arbetsmetoden. Maloof har även själv skrivit en bok om gungstolen och det har uppstått en hel kultur kring framställningen av denna speciella stol – en kultur som jag nu också är en del av, även om den inte utgör så stor del av min värld längre, berättar Morten Stenbæk.

skulpturala och abstrakta möbler i organiska former av Morten Stenbæk
© Morten Stenbæk

Deleciacurv Lounge är den första stolen där Morten Stenbæk har använt fri form-laminering. Idéen har varit att skapa en spatiös stol med ett lätt och organiskt uttryck. Stolen fungerar i praktiken som en enmanssoffa, där det stora välvda huvudstycket ger rum till många sittställningar. Under den strömlinjeformade stoppningen är sitsen utrustad med elastisk sadelgjord, som säkerställer att sitsen är mjuk trots den låga stoppningsprofilen.

Nya detaljer i formspråket

Efter att ha köpt Hal Taylers bok tillverkade han sin alldeles egen version av gungstolen, givetvis med Hals välsignelse. Hal Taylor var imponerad över Morten Stenbæks nya detaljer och deras dialog kom att leda till en vänskap.

– För mig var det vägen till ett helt nytt uttryck som kanske inte talar in i en skandinavisk berättelse, men som dock har vissa linjer gemensamt med till exempel Finn Juhls formspråk. Min version av Maloof-gungstolen samt en rad besläktade designer blev språngbrädet som säkerställde att jag från och med 2016 fick möjlighet att försörja mig på min passion.

– En stor beställning på min matstol Flamingo Beak gjorde att jag vågade ta tjänstledigt från mitt civila jobb, berättar Morten Stenbæk, som snabbt kapade den sista livlinan och sedan dess har haft en full orderbok och en arbetsvecka som utan problem kan uppgå till 100 timmar.

skulpturala och abstrakta möbler i organiska former av Morten Stenbæk
© Morten Stenbæk

Konceptet bakom Columnea-serien utgår från en klassisk pelare med skulpturala sniderier. Komplexiteten hos sniderierna varierar från bord till bord. På Columnea No.8, som är gjord i valnöt med delvis svart bets, har Morten Stenbæk arbetat med fina distinkta linjer för att framhäva den vridna spiralformen.

Amerikanska och iranska inspirationskällor

Matstolen är fortfarande en del av kollektionen, och han har löpande beställningar på stolen med mjuka former i massiv ask eller valnöt. Parallellt utvecklar Morten Stenbæk sitt visuella uttryck och han hämtar gärna inspiration från bland annat den amerikanska möbelkonstnären Wendell Castle, som har lyft möbelkonsten till en helt ny nivå. Den irakiska arkitekten och formgivaren Zaha Hadids flödiga former är en annan inspirationskälla.

– Vi arbetar i samma organiska universum, där det är de skulpturala formerna som dominerar. På samma sätt som jag låter mig inspireras av andra så upplever jag nu att jag också får erkännande av kollegor på Instagram. Det hela handlar i slutänden om att utnyttja de möjligheter som de speciella teknikerna öpp- nar upp, säger Morten Stenbæk.

– Jag låter mig mer än gärna inspireras av nya tekniker och uttryck, men jag arbetar hela tiden på att skapa mitt eget språk med fokus på ett organiskt och skulpturalt uttryck med eleganta linjer. För mig handlar det om mjuka övergångar och ett obrutet flöde, men jag sneglar även gärna på naturens former: blad, stjälkar, grenar, gräs, vatten, vågor och djur. Inte helt identiskt, utan mer som en formmässig princip som jag omedvetet bär med mig.

Läs också:

skulpturala och abstrakta möbler i organiska former av Morten Stenbæk
© Morten Stenbæk

Fluctus-bordet (fluctus betyder våg på latin) kännetecknas av en vågform, som Morten Stenbæk har använt sig av i samband med unikabord för bland annat Louis Vuitton i Ginza, Tokyo. Bordet på bilden, Fluctus 1, är gjort i vitoljad ask.

Skönhet, harmoni och former

Jag strävar alltid efter skönhet, och det finns former som är väldigt tilltalande för ögat och som har en inbyggd harmoni, förklarar Morten Stenbæk. Han betonar att en stor del av inspirationen kommer från materialet och har sitt ursprung i tekniken. Just nu arbetar Morten Stenbæk mycket med fri form-laminering, en teknik som är svår att bemästra och som kort uttryckt är formböjning i 3D istället för det vanliga 2D. Här uppstår idéerna ofta när han experimenterar med att böja och vrida materialet.

– Beställningarna har genom åren kommit från många olika håll, allt från den ensamstående lärarinnan som sparat länge för att kunna unna sig något unikt, till de exklusiva gallerier och inredningsarkitekter i New York som idag står för de flesta beställningarna, förklarar Morten Stenbæk, som bland annat har sin design utställd hos Studio Tashtego.

skulpturala och abstrakta möbler i organiska former av Morten Stenbæk
© Morten Stenbæk

Flamingo Beak var den första stolen som Morten Stenbæk designade efter att ha blivit anhängare till det organiska formspråket. Idéen var att skapa en stol med god komfort och möjlighet för olika sittställningar. Det ligger många timmars arbete i det vackra huvudstycket, som i likhet med alla andra möbler är snidat med diverse handhållna verktyg. Enhetlig repetition är väldigt viktigt när det gäller denna stol.

Stolen som favoritmöbel

Den danska möbeldesignern har också levererat tre unika one of a kind-bord till en Louis Vuitton-flaggskeppsbutik i Ginza-distriktet i Tokyo. Uppdraget förmedlades av de amerikanska inredningsarkitekterna Peter Marino Architect, som precis som många andra upptäckte Morten Stenbæk på Instagram, där han lägger upp sina verk.

Här kan man hitta olika möbeltyper och lampor. Det är dock stolen som står Morten Stenbæks hjärta närmast.

– Stolen är min favoritmöbel. Den ger mig möjlighet att utveckla mig kreativt, och så är det något fascinerande med att det är en möbel som är i så nära kontakt med kroppen. En expressiv stol är även lätt att integrera i ett hem, medan ett skulpturalt bord verkligen kräver mod, säger Morten Stenbæk, som gärna anstränger sig lite extra för att övertyga sina kunder om att de ska våga visa just det modet.