Upplev Verner Panton på nära håll

Han var avantgardist. Han var visionär. Han är en av Nordens mest inflytelserika formgivare, och nu hyllas han på konstmuseet Trapholt i Danmark.

”Verner Panton färgar en ny värld”

Konstmuseet Trapholt firar färgernas och livsglädjens mästare, Verner Panton (1926–1998), med den största retrospektiva utställningen om den danska formgivaren någonsin. Utställningen ”Verner Panton – farver en ny verden” är samtidigt den mest omfattande designutställning i museets historia. Karen Grøn,Trapholts museichef, ser utställningen som en explosiv uppgörelse med ett årtionde eller två där fokus ligger på det färska new nordic-begreppet.

– Vi längtar efter något expressivt, något varmt och taktilt. Vi vill vara tillsam- mans igen, vi vill interagera, känna och uppleva – och det är den verklighet som Verner Panton talar in i, anser Karen Grøn, som tillsammans med Panton gärna ställer frågan: Vad betyder relationer? Helt i formgivarens anda ligger det inte bara fokus på enskilda designelement – möbler, lampor och textilier – utan på sammanhängande och genomtänkta miljöer som bokstavligt talat omfamnar och uppslukar besökarna. Det är museiinspektör Sara Staunsager som har ku- raterat och samlat in de flera hundra verken och designföremålen, som kommer från samlingar världen över.

– Sara Staunsager har en idé om att vi kan använda Pantons okonventionella approach för design till att tänka om våra egna sociala liv och hon har gått minutiöst till väga för att återskapa några av de ikoniska inredningar och utställningar som Verner Panton skapade. Vi bjuds in i hans legendariska Visiona-installation, in i Spiegels färgstarka byggnad och får följa med in i Restaurant Varna och Cirkusbygningens festklädda cirkel. Alla är enastående exempel på Pantons fascination att tänka ut och genomföra kompletta miljöer.

Verner Panton - inredningen av Spiegels kontorsbyggnad i Hamburg
© Verner Panton Design AG / Vitra

Panton skapade ett allkonstverk
i samband med inredningen av Spiegels kon- torsbyggnad i Hamburg. Här en blick in i matsalen.

Färger, former och material

Verner Panton är på alla sätt och vis antitesen till funktionalismens strikta formspråk. Med sina färger, former och material opponerade han sig mot världen under en epok då god smak definierades av funktionalitet och raka linjer. Han ville väcka våra sinnen och känslor och gick aktivistiskt till väga för att kringgå den goda smakens filter. Drömmen var ett hem där alla sinnen aktiveras.

– I min drömlägenhet vill jag ha det så att jag kan ändra allmänbelysningen i olika färger, till exempel knallgult på morgonen, oavsett om det regnar ute, sa Verner Panton 1992. Han ville också ha möjlighet att byta ut musiken mot oli- ka ljud som vågskvalp, hönskackel, vindsus eller fågelkvitter. Kort sagt: ljud från naturen.

Aldrig idétorka

– På samma sätt vill jag försöka ha ett antal olika dofter som jag kan växla mellan. Dofter som eggar eller lugnar – eller som man bara njuter av, skrev han, och avslutade med: – Ju mer jag drömmer om hur jag vill bo, desto fler nya idéer dyker upp. Vill jag ha det här nu? I morgon tycker jag säkert något helt annat.

Och så var det med Panton. Idéerna myllrade fram och hans motto var: Hellre ett mindre lyckat experiment än vacker trivialitet.

FÄRGSATTE Cirkusbygningen i Köpenhamn på 1980-talet och interiören lever fortfarande kvar.
© Verner Panton Design AG / Vitra

Färgsatte Cirkusbygningen i Köpenhamn på 1980-talet och interiören lever fortfarande kvar.

Internationellt erkänd

Som man kanske redan har gissat var Panton helt sin egen – en svan i en ankdamm – och därför heller inte uppskattad på parnassen. Hans färgstarka och ibland provocerande approach till design uppskattades inte i hemlandet. I gengäld fick han snabbt internationellt erkännande för sina nyskapande idéer. Idag hyllas han i breda kretsar som den hemvändande sonen, som begav sig iväg och satte dansk design på världskartan, och hans möbler har sedan länge kommit att bli god smak.

Verners resa

Verner Pantons resa började 1926. Föräldrarna skildes och den unge Panton växte upp hos sin pappa, som var värd på värdshuset Kom Igen, som senare kom att spela en roll i Pantons kreativa gestaltning. Just restauranginredningar blev en stor del av Pantons arbete, och en av de första han skapade var en tillbyggnad till pappans värdshus, där han gav sin färgglädje fria tyglar. Men innan det gick Pan- ton i praktik hos en murare, för att 1947 fortsätta till Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn.

Redan här visade den unge arkitekturstudenten prov på sin enaståendeförmågatilldetmanidagkallar”designthinking”. Det vill säga att han tidigt bemästrade både det konstnärliga, det tekniska och det visuella i samband med skapandet av ny design. Anders Michelsen, fil.dr och lektor vid Köpenhamns Universitet, skriver i utställningspublikationen att Panton både var ett uttalat proffs och en hårdnackad excentriker, som kunde beklaga sig över att behöva sitta på samma stol en hel kväll.

ETT URVAL AV PANTONS LAMPDESIGNER
© Verner Panton Design AG / Vitra

Ett urval av Pantons lampdesigner får full effekt i en färgtunnel som kan upplevas på Trapholt – endast tre timmar från Hamburg.

Om att lära av den bäste

Den unge formgivaren var sålunda både målinriktad och experimentell. Des- sutom skaffade han sig tidigt ett nätverk av skapande själsfränder, bland dem fanns den kulturradikale Poul Henningsen och arkitekten Arne Jacobsen. I bör- janav karriären arbetade Panton på Arne Jacobsens designstudio, där han medverkade vid skapandet av Myran-stolen. Detta var ett verk som enligt An- ders Michelsen pekade framåt mot Pantons egen berömda Panton Chair (1967), en av världshistoriens första plaststolar gjuten i ett stycke.

Panton var snabb ur startblocken och redan 1953 lanserade han sin första designsuccé, Bachelor-stolen. Direkt efter, 1954, såg den uppblåsbara plast- stolen Inflatable Stool dagens ljus, och 1955 lanseras den kända Tivoli-stolen, som senare bytte namn till Panton One. En kreativ resa med utforskande av nya material i form av bland annat plast tog fart, och 1958 fick Panton så sitt första stora designprojekt – tillbyggnaden av pappans värdshus, Kom Igen, där han designade hela möblemanget, däribland stolen Cone Chair.

DEN IKONISKA Panton- stolen
© Verner Panton Design AG / Vitra

Den ikoniska Panton- stolen, som är formad efter människokroppen, presenterad i en helt ny färg från Vitra.

Konstant i rörelse

Panton förstod redan från start vikten av att skapa momentum runt sina designföremål. Han var en sann mästare i själviscensättning och insåg tidigt att Danmark var för li- tet för honom. Han var i konstant rörelse – både bokstavligt talat och på en intellektuell nivå. Det vilade en vibrerande rastlöshet över honom, och typiskt för hans approach till sina kreativa projekt var hans eget svar på frågan om vilken av sina egna möbler han tycker bäst om:

– Den jag ska skapa imorgon.

Trots alla bemödanden blev Panton inte uppskattad i Danmark, och 1962/63 inledde han sin självvalda professionella exil i Basel, där han stannade fram till slutet av 1990-talet. Att valet föll på just Basel berodde på hans samarbete med Willi Fehlbaum från den tysk-schweiziska möbelfabriken Vitra. Det var med Vitra Panton utvecklade den otroligt populära stolen Panton Chair – en stol med direkta referenser till popkulturen mot slutet av 60-talet och som alltjämt är en oundviklig designikon.

Visioner om framtiden

Detta var brytningarnas tid och Panton släppte på allvar loss sin effektfulla och kommunikativa fantasi och levererade i slutet av 60-talet sina visioner om framtidens bostäder, livsstil och sociala umgängesformer. Det materiali- serade sig bland annat i Visiona 2 från 1970 – en stoppad, färgmättad drömvärld med psykedeliska undertoner – en alternativ kultur transformerad till sofistikerad design.

Samtidigt skapade Panton en nästan komplett interiör till Spiegel Publishing House i Hamburg. Med ett sant bombardemang av former och färger sprängde han sig igenom det stora betongkomplexet. På Trapholt kan man uppleva Spiegels violetta matsal, likasom man kan stifta bekantskap med Restaurant Varna i Aarhus från 1972 och nydesignen av Cirkusbygningens interiör i Köpenhamn från 1984.

Här ses hans Pantop Pendant i en ny färg från Verpan
© Verner Panton Design AG / Vitra

Här ses hans Pantop Pendant i en ny färg från Verpan

Helt unikt formspråk

I alla projekt var färgerna och det organiska formspråket signaturelement, och Panton fortsatte fram under 70- och 80-talet att utveckla möbler, textilier och lampor som skulle sätta världen i gungning. Han broderade hela tiden vidare på sina bärande visioner så att det uppstod systemiska möbeluniversum, men även design i sig egen rätt.

Och han byggde ut sin kultstatus som mannen som vågade överväga allt och som gick hela vägen för att skaka om begreppet god smak. Utställningen ”Verner Panton – farver en ny verden” visas på Trap- holt till 14 augusti 2022.