The Vintage Bars Kontor © The Vintage Bar

The Vintage Bars överdådiga kontor är som hämtat ur en dröm

Second hand-märket, The Vintage Bar, har lyckats skapa en vacker bas för sin verksamhet mitt i den danska huvudstaden med fokus på kreativitet och hållbarhet.

The Vintage Bar

The Vintage Bar grundades av Marie Louise Schultz och är en europeisk marknadsplats där säljare och köpare av second hand-mode i premiumklass kan hitta varandra. I hjärtat av Köpenhamn har man lyckats skapa en arbetsmiljö med fokus på kreativitet och hållbarhet genom att samarbeta med lokala konstnärer och talanger.

– När jag besökte lokalen första gången visste jag helt enkelt att den kunde bli något alldeles unikt. Det var viktigt för mig att behålla den kreativa och hållbara approachen till inredningen i förlängning av den visuella värld som vi skapat online, berättar Marie Louise Schultz, grundare av och creative director på The Vintage Bar.

The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar
The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar

Samarbete med lokala konstnärer

Det ultimata målet var att skapa en arbetsmiljö som var inspirerande och rofylld. The Vintage Bar uppnådde detta i nära samarbete med lokala talanger genom att använda element som framkallar just dessa känslor – trägolvets varma toner mot de ljusa jordfärgerna, de specialtillverkade borden designade i organiska former och inte minst den spektakulära utsikten över den danska huvudstaden.

The Vintage Bar har samarbetat med konstnärer för att förverkliga visionerna för lokalerna. Företaget vill främja och skapa utrymme för talang – oavsett om det är konstnärer som är ”up and coming” eller konstnärer med fokus på hållbarhet.

The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar
The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar

Läs också:

Naturliga färger, vintagemöbler och skulpturala föremål

Sune Palner har – i samarbete med Marie Louise – skapat historien runt kontorets inredning och sett till att hålla det autentiskt i förhållande till företagets DNA. De skulpturala föremålen, vintagemöblerna, organiska former och naturliga färger utgör även fonden för det content som är centralt för företaget.

– Content och skapandet av content är det som driver vårt företag framåt. Genom inspiration vill vi visa att second hand-mode är coolt och borde vara det nya normala. Det var därför det var så viktigt att skapa en miljö med content i fokus, förklarar Marie Louise Schultz.

The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar
The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar

Förening av det visuella universumet

The Vintage Bar vill gärna se att kontoret ska vara en förlängning av företagets visuella onlinevärld, och de noggrant inredda lokalerna har gjort det möjligt att snabbt ta en bild av ”pre loved items” överallt på kontoret och lägga upp den online.

På så vis går The Vintage Bar aldrig miste om möjligheten att inspirera sin community med delar av allt det härliga second hand-mode som passerar genom huvudkontoret.

The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar
The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar

Hållbarhet på flera sätt

Förutom att kontoret visuellt är detsamma som den värld man möter online, vill The Vintage Bar också att kontoret representerar företaget och dess värden. Hållbarhet är kärnan i företagets värden och det samma kan sägas om inredningen.

När The Vintage Bar anordnar events – som under fashion week – samarbetar man såväl med lokala vintagebutiker som konstnärer och visar upp deras saker. På så vis tänker The Vintage Bar in hållbarhet i allt de gör.

– Vårt mål är att skapa en hållbar miljö för vår community, och det gäller inte bara online. Vi strävar även efter mental hållbarhet hos medarbetarna på vårt företag. Det var viktigt att skapa en miljö som främjar hållbarhet – både i form av fysiska föremål, men även mentalt – genom att omvandla lokalerna till en plats där människor trivs och mår bra, förklarar Marie Louise Schultz.

The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar
The Vintage Bars Kontor
© The Vintage Bar