Så ställer du ut dina konstverk i hemmet

Läs vår guide om hur du visar upp dina konstverk från deras bästa sida.

© Nick Ash

Museibesök är ett bra sätt att få inspiration när man ska färgsätta väggarna bakom konsten hemma. Som här, vid ett besök på Nivaagaards Malerisamling där vi ser en utställning av den internationellt kända Dahn Vo

Efter vernissagen

Konsten lever även om vi i över ett år har varit avskurna från inspirerande besök på museer och gallerier.

Nedstängningen har öppnat våra ögon för kulturens kraft, och bankernas negativa räntor har fått oss att rikta blicken mot andra investeringar – även i form av målningar, installationer och skulpturer, som kanske, kanske ökar i värde med tiden.

Under alla omständigheter är konst en investering för ögat, en investering som ger inredningen ett lyft och tillför hemmet något individuellt.

När ögat har blivit stimulerat och känslorna satts i brand, ska konsten hämtas hem från galleriet, konstmässan eller auktionshuset.

Det nya trycket eller den nya litografin kanske ska hamna bakom glas och ram, målningen hängas upp på en noggrant utvald vägg, skulpturen placeras på ett bord, en hylla, bänk eller piedestal. Hur gör man det på bästa sätt?

Ja experterna hävdar att det är personligt och en fråga om känslor, men vi sticker ut hakan här och ger några tips och idéer för hur du visar upp dina små och stora konstverk på bästa sätt.

Mörka skulpturer på en ljus vägg, Sculpt Wall Art, 101 Cph.

Följ ditt hjärta

När det gäller konst så handlar det i hög grad om känslor och sinnesintryck. Ett gott råd är därför att följa hjärtat när man ska investera i tavlor, tryck, installationer eller skulpturer.

Ett konstverk ska först och främst skapa glädje, provocera, väcka oro eller förundran. Öga ska kunna vila i det eller lockas till ständigt nya upptäcktsfärder.

Samtidigt som konstverket är till glädje och stimulerar dina sinnen, kanske du även har sådan tur att det också ökar i värde.

Men såvida man inte investerar i verk av Pablo Picasso eller en annan konstnär av samma dignitet, är det alltid ett lotteri att köpa konst. Och därför ska man kanske först och främst beakta det känslomässiga värdet.

Koku, sidobord/piedestal designad av Norm Architects för svenska Fogia.

En bänk kan användas till annat än att sitta på, bland annat för att visa konst. Här är det Adam Bench från Frama Cph.

Den estetiska upplevelsen

Denna artikel handlar inte om god eller dålig smak, om unika verk eller reproduktioner, utan om att maximera den estetiska upplevelsen när verket väl har hämtats hem.

Hur exponerar man konsten bäst i en privat inramning, hur gör man verket rättvisa och hur får man maximal glädje av nyförvärvet? Det är frågor som vi kommer undersöka i denna artikel.

Kulörta hyllor är också fina att ställa ut konst i – som här i hyllor från Montana, som finns i många olika färger.

Rätt inramning

Och apropå inramning, så är det ofta det första man måste ta ställning till som nybliven konstägare. Ibland har konstnären eller galleriet redan gjort valet åt en, och det kan kännas självklart att behålla deras val.

När det rör sig om oljemålningar är ramen ofta en del av verket. Konstnären har kanske låtit målningen fortsätta ut över kanten och då kan lösningen vara att helt välja bort ramen.

Men om det behövs en ny ram, kan det vara bra att leta upp en professionell ramverkstad med ett brett urval av olika ramtyper: Ska den vara klassisk eller grafisk enkel? Svaret kanske ger sig själv när du tittar på konstverket.

Men det är alltid värt att överväga om man ska skapa en helt ny dynamik genom att gå helt emot målningens stil.

Ramen ska alltid tänkas in i hemmets inredning och kanske ska den till och med kunna kommunicera med andra ramar på samma vägg.

Surf table är en minimalistisk möbel designad av Jørgen Aakjær Jørgensen i slutet av 60-talet. Den ovala bordsskivan och de smala benen gör bordet perfekt till olika typer av tablåer.

Små detaljer med stor betydelse

När man talar om tryck, akvareller, litografier, fotokonst, affischer och liknande finns det ofta flera saker att tänka på. Här måste du även välja mellan olika glastyper och en inramning med eller utan passepartout.

Glas finns i flera kvaliteter, men det är alltid bra att välja ett icke-reflekterande glas. Många bilder ser bra ut med enbart glas och ram.

Men om du vill höja nivån ett snäpp och ge trycket eller fotokonsten mer djup och perspektiv är passepartout ett givet alternativ. Genom att ge motivet en extra inramning i form av en passepartout, framhävs bilden och du kan använda en större ram än bilden behöver. Med passepartout skapas inte bara en visuell balans mellan motiv och ram, utan kanske även en intressant kontrast.

Oavsett så får verket en större exklusivitet med en passepartout, samtidigt som det även skyddar bilden mot tecken på åldrande. Passepartouter är som regel vita eller svarta. Klassiskt vitt är det vanligaste alternativet. Satsa på en passepartout i hög kvalitet, det vill säga syrafri kartong på både fram- och baksida, samt med färgäkthetsgaranti så att kartongen inte gulnar eller bleks.

Hur bred passepartouten ska vara är en smaksak. Många ramverkstäder arbetar med vissa standardformat, men man kan alltid välja att satsa på något ovanligt och ge en väldigt liten bild en stor och djup passepartout och liknande ram.

Är man tveksam finns det professionell rådgivning på många ramverkstäder. Här kan du även få råd om ramens storlek och bredd samt material.

Det är som regel trä av olika träslag eller metall i färgerna svart, silver, guld eller koppar.

Om man hittar en röd tråd i färgerna kan man faktiskt hänga flerfärgad konst på en mönstrad tapet.

Fokus på helhetsintrycket

När ramen är satt ska konstverket hängas upp på väggen. Återigen finns det flera saker att ta ställning till.

Om bilden/målningen ska hänga för sig själv och få lov att dominera en hel vägg, är det läge att titta på de möbler som tavlan ska samspela med. Omgivningens färger, stilriktning, volym och textur spelar in på helhetsintrycket.

Ett gott råd är att alltid låta materialet tala och dra ner på andra effekter.

Måla till exempel väggen där tavlan ska hänga i en färg som kan lägga ännu mer fokus på konstverket eller samla konstverk och inredning.

Färgen Chinese Blue från Farrow & Ball.

Färgen India Yellow från Farrow & Ball.

Väggen bakom verket

Mörk och mättad, ljus och luftig. Hur väljer man rätt färg på väggen bakom konstverket? Enligt Luise Bjerrum, som har bred erfarenhet av färger och inredning genom sitt arbete på färgföretaget Flügger, finns det inget rätt eller fel sätt.

– Man måste utgå från rummet som helhet och se allt som en helhetsupplevelse. Vitt är traditionellt den enkla och mest använda lösningen, men det har blivit allt mer populärt att använda färg, berättar Luise Bjerrum, som rekommenderar att man väljer en färg som ingår i tavlan.

Inte nödvändigtvis den mest dominanta, utan någon av de färger som förekommer sporadiskt och i mindre omfattning. Ska flera tavlor hängas bredvid varandra är det en fördel att hitta en färg som återkommer i flera av tavlorna och som kan samla de många intrycken.

– Om du väljer ljust eller mörkt är en smaksak. Du kan också skapa en spännande effekt genom att gå ”emot” bilden och till exempel experimentera med kontraster. En samling av svartvita, grafiska verk eller svartvit fotokonst samlas till en effektfull helhet genom att väggen målas svart, säger Luise Bjerrum.

Liksom sanningen är färger relativa och blir sällan lika när man vill använda dem i en ny kontext. Färgerna påverkas nämligen också av ljuset i det aktuella rummet, både det naturliga och det artificiella. Därför kommer en färg se olika ut beroende på om rummet har norr- eller söderläge, om de artificiella ljuskällorna är varma eller kalla – och om det finns andra färger i rummet som kan påverka.

– Trots detta kan det vara bra att gå på konstutställningar på museer och gallerier för att hämta inspiration till en eventuell bakgrundsfärg. Efter besöket kan man få sin färghandlare att blanda till en kulör som kommer väldigt nära. Väl hemma igen kan man provmåla en större yta med färgen för att se hur den fungerar i rummet, rekommenderar Luise Bjerrum.

– När man nu är ute på gallerierna kan det hända att man möter och får tillfälle att prata med konstnären. Då kan du ju passa på att fråga om råd. Jag är säker på att de gärna vill bidra till att resultatet blir lyckat, berättar Luise Bjerrum.

Den kulörta bakgrunden samspelar vackert med motiven. Färgen heter Sea Cliff IN-771 och kommer från Flügger

Hur ska konstverket hänga?

När du har ägnat dig åt alla dessa inledande övningar är det dags att hänga upp konstverket. Och här vill undertecknad ändå påstå att det faktiskt finns något som heter rätt och fel.

Det är till exempel ett klassiskt fel att hänga tavlor för högt. Låt eventuellt tavlans underkant följa fönsterkanten.

Är det stora verk kan överkanten på dörrkarmen vara en utgångspunkt.

Ska det hänga fler tavlor intill varandra bör du utgå antingen från under- eller överkanten för att få ett visuellt lugn.

Vill du skapa ett större collage, där stora och små tavlor ska ingå i en samlad helhet, kan du prova olika kombinationsmöjligheter genom att lägga tavlorna på golvet.

Ta sedan en bild av den slutliga konstellationen innan du tar fram borrmaskinen och gör hål i väggen.

En mörk färg på väggen och ett färgrikt tryck med vit ram och passepartout bildar en dramatisk och effektfull helhet. Trycket heter Entrance och är skapat av Flip – alias Christopher Egeberg, The Poster Club.

En kombination av nytt och gammalt

Collage kan ge en alldeles speciell effekt och gör det möjligt att kombinera nytt och gammalt, kont och brukskonst, tryck, foton och målningar.

Det närmaste man kommer collagets mångfald i en tredimensionell version är en tablå på ett litet bord, en hylla eller en bänk.

Enligt samma princip kan man här blanda skulpturer med brukskonst, prydnadssaker och antikviteter. Skulpturer eller installationer är perfekt att komplettera bildkonsten med.

En skulptur av en viss storlek ger alltid ett rum något extraordinärt. Här består utmaningen i att skapa den yta som krävs runt skulpturen för att man verkligen ska kunna uppfatta dess storhet.

Låt eventuellt skulpturen samspela med en målning och ta gärna hjälp av både belysning och bakgrundsfärger.