I detta hem möter det traditionella julpyntet hårt motstånd

Här släpper man loss fantasin på allvar när det ska julpyntas.

© Birgitta Drejer

Designerns ateljé klädd i vitt. Det är bara andra gången som Ann Wiberg julpyntar här. Men inte sista gången.

© Birgitta Drejer

Ann Wiberg framför sina oljetavlor inspirerade av människokroppen i stillhet eller i rörelse.

Dramatisk julpoesi

Som konstnär leker Ann Wiberg med anatomi, ljus och mörker. Hennes haute couture-design är starkt inspirerad av barocken, och när hon förenar allt detta i december, får julen en vacker klang och förvandlas till en vinterfest där bara fantasin sätter gränser.

© Birgitta Drejer

Det vita och svarta leken med ljus och mörker, präglar stämningen i hela ateljén. Genom samspelet mellan de anatomiskt inspirerade tavlorna och de ljusa, bleknade tonerna, mörka torkade löven, svarta stolarna och vita ytorna lyckas Ann Wiberg skapa en helgjuten och annorlunda julstämning.

© Birgitta Drejer

Ann Wiberg har bjudit in naturen. Strategin har varit att använda olika slags gräs, vissna löv och stora grenar som grund och därefter sätta ihop allt med fint pynt av mindre format. Det överdimensionerade blandat med det delikata skapar en spänning som gör utsmyckningen intressant. Över långbordet svävar dekorationen av grenar, fjädrar och kottar som ett moln på himlen och den efterlämnar spår på jorden i form av vissna blad på golvet. Det finns i själva verket inte några regler för tillvägagångssättet. Tänk i termer av volym och höjd och låt det råa, mörka och vissna mjukas upp av antingen mjuka texturer eller ljusare färger.

En fantasifull stämning

Om man ska ringa in konstnären och designern Ann Wibergs kreationer med några få ord måste det bli dramatiskt, barockt och, för att använda hennes egen beskrivning, ”visuella iscensättningar som överraskar.”

Allt hon har skapat har sitt alldeles egna unika signum, som även genomflödar den vackra, naturliga, teatraliska och fantasifulla stämningen i hennes 100 kvadratmeter stora julpyntade ateljé på Nordsjälland.

© Birgitta Drejer

Hemlagas, vegansk konfekt av Ann Wibergs väninna Tina Casmose, författar till kokboken Plant based Food. För att vara naturtemat troget står konfekten på träskivor och genom att låta servisen ingå som en del av bordsdekorationen får man en massa stämning gratis. Kastar man sig över att göra konfekt kan garneringen också avstämmas efter det samlade uttrycket. Som här, där sockerpärlor och ätbart guld bidrar till att skapa en lyxig look.

© Birgitta Drejer

De mörkgyllene körsbären och blockljusen bidrar till att framhäva färgerna hos de naturliga materialen.

Ljusa och mörka toner

En jätteinstallation av grenar och fjädrar svävar lätt över ett julbord pyntat med tjocka blockljus, massor av fjädrar, mattgröna grässtrån, svarta körsbär och julkonfekt serverad på grov träskiva.

Ljusa och mörka toner med ett stänk av rodnande färger skimrar i det naturliga julpyntet och samspelar vackert med de många oljemålningarna inspirerade av människors och djurs anatomi.

– Jag har alltid berättat historier med mina haute couture-klänningar, använt naturen som inspiration, och poesin är ett genomgående drag i allt jag skapar. Mycket av det jag skapar är överdådigt eftersom jag alltid har varit inspirerad av barocken, säger Ann Wiberg.

© Birgitta Drejer

De dekadent mittpunkt: Vaniljstänger formade och böjda till en kungakrona, pyntade med pärlor och stenar fastsurrade med bronstråd och målade med guldpulver. Det får gärna se lite rått och ojämnt ut, som om det vore en gammal barockskatt. Underlaget är en blandning av olika typer av gräs som har sprejats med silverfärg.

Överraskande kombinationer

Som designer har hon fått internationell uppmärksamhet med märket Trash Couture, där hon skapar kreationer med bland annat antika spetsar, silke och annat överskott från haute couturens största modehus, och som konstnär söker hon det vidunderliga i naturen och anatomin och skapar nya överraskande kopplingar.

– I naturen hittar vi allt, för den är storslagen och helt sin egen. Jag älskar till exempel att betrakta ett gammalt träd och se hur de knotiga grenarna och stammen har formats till en skulptur av väder och vind. Jag inspireras av det perfekt o-perfekta, eller själen i skapelsen skulle man kunna säga.

Läs också:

© Birgitta Drejer

I ena hörnet av ateljén hänger en serie av stora svartvita grafiska tavlor, som ska användas till utsmyckning av en butik. Det står alltid en provdocka framme iförd en av Ann Wibergs couture-klänningar – den här är inspirerad av franska uniformer med guldornament som smyger signer längs ryggen. Den förra klänningen som hängde där var till USA's vicepresident Kamala
Harris.

© Birgitta Drejer

Temat med skelett går igen i dukningen, där Ann Wiberg har målat ett djurkranium på en tallrik. Att själv måla sitt julporslin är ett fint och unikt sätt att personifiera sin dukning på.

Endast fantasin sätter gränserna

Förra året var första gången hon julpyntade den vitmålade ateljén.

– Julen kan ju sträcka sig över flera veckor, så då har man ju skäl till att bjuda in gäster under den mörka decembermånaden. Julen är en underbar tradition, ett slags galet äventyr som återberättas från generation till generation, en vinterfest, där bara fantasin sätter gränser.

I utsmyckningen av ateljén har hon allierat sig med dekoratören och blomsterkonstnären Malou Karberg, som hon ofta använder som stylist på
både utställningar och fotojobb.

– Jag älskar hennes värld och hon är en av de få som förstår mina idéer runt dramatisk poesi.

© Birgitta Drejer

Hemtrevnad med brasa i kaminen omgiven av metallstjärnor, som är dekorativa året runt och köpta i Italien. Tavlan föreställer ett människoskelett och Ann Wiberg tittar ofta i anatomiböcker om både människor och djur för att hitta inspiration till sin konst.

© Birgitta Drejer

Kransen an torkade löv runt bordet symboliserar naturens förfall och knyter an till de mörka tonerna i interiören och konsten. Kvinnofiguren på pelaren i förgrunden är köpt i Frankrike liksom den stora gipsarmen i vitrinskåpet.

Bjud in naturen

Stylisten fångade även Wibergs vision om att använda hela rummet från tak till golv, så att det hänger samman som en stor upplevelse. Inspirationen var att dra in naturen och använda olika typer av gräs, vissna löv och stora grenar som grund och därefter samla det hela med Malous unika pynt och känsla för detaljer.

Resultatet avspeglar tydligt att de båda har en förkärlek för naturen och återanvändning.

© Birgitta Drejer

Högre, vildare, vågat. En juldekoration kan vara många saker och här är den en blandning av magnoliagrenar, långa videgrenar, ett urval av torkade och färgade blommor och till det klassiska julgranskulor. Alltsammans placerat i en oas på ett vackert fat, som är så fyllt att man inte ser dess gröna botten. Idag är det många butiker som säljer evighetsbuketter, som blir ett vackert och enkelt inslag i denna typ av dekoration tillsammans med sådant som kan plockas i naturen. Se till att använda olika längder och strukturer och låt färgerna vara nära varandra, men du kan även lägga till en enkel färg som sticker ut lite för kontrastens skull.

“Man kan skapa sin egen version av julen”

Efter många år utomlands, bland annat femton i Paris, har Wiberg provat allt från plastgranar till falska tomtar.

– Och så slutar det med att man faktiskt börjar uppskatta den danska julen, kommenterar konstnären, som vanligtvis julpyntar hemmet två veckor före jul, för att sedan städa undan allt före nyår då hon har fått nog av julen.

– Man behöver inte pynta med traditionella julgranskulor, man kan skapa sin egen version av julen och bland annat använda naturen som inspiration och butik. Där kan man hitta allt från grenar, kottar och mossa. Jag går bara ut i skogen och vet aldrig vad jag kommer hem med.